چکیده
اتفاق مفسرین فریقین بر این است که در خلقت شیطان و ابلیس شرایط و مقدّمات سیر الی اللّه و صعود بر ذروة کمال و مقام و منزلت بهشتی و خلود در آن و کسب رضایت ربّ الأرباب، مستور و موجود است. خلقت شیطان، خیر است و خیر لنفسه است؛ او آفریده شد تا خدای متعال، کمال قدرت و حکمت خود را با خلق اضدادی چون او نشان دهد. در مورد 1911حکمت و فلسفه امهال شیطان نظر فریقین خیلی دور از هم نیست هرچند در مبانی ممکن است تفاوتهایی باشد. شیطان در نوع تعاملی که با انسان در پیش گرفته است حالت تهاجمی دارد و انسان در مقابل آن حالت تدافعی و پناه بردن به خداوند. براین اساس مؤلفههای جدیدی از قدرت و ابزار شیطان رخ نشان میدهد که مقاومت در برابر آن باعث میشود انسان به تعالی روحی برسد. این نوشتار که با روش تحلیلی توصیفی و از نوع کتابخآنهای است با رویکرد تطبیقی، به بررسی علت امهال شیطان از نگاه مفسران فریقین میپردازد.
واژگان کلیدی
شیطان، امهال، انسان، رستگاری، تفسیر موضوعی، فلسفه خلقت، حکمت وجود شیطان