نشست علمی تحت عنوان: «ابعاد سیاسی و اجتماعی حج در اندیشه مقام معظم رهبری (دام ظله)» روز چهارشنبه تاریخ 1403/3/16 در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید و دانشجویان برگزار گردید.
کارشناسان این نشست آقایان سید محمد عالمی و روح الله روحانی و دبیرعلمی نشست آقای نادرشاه جعفری بود.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای روح الله روحانی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) سخنان خویش را آغاز نموده و گفت: «دین برپاست تا زمانی که کعبه برپاست». وی سپس گفت که حج فریضه عبادی است و از منظر اسلام عبادت به عبادات فردی و عبادات جمعی تقسیم می‌شود.
ایشان افزود: در حج بخش اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این عبادت برجسته است. مقام معظم رهبری (دام ظله) حج را عملی سیاسی، اجتماعی و عبادی می‌داند.
آقای روحانی در ادامه بیان کرد: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله) به حج از دو منظر نگریسته است: اول، بعد داخلی و درون دنیای اسلام که مهمترین نکته مورد تاکید مقام معظم رهبری (دام ظله) ، دعوت امت اسلامی به وحدت و اتحاد امت اسلامی است و دوم، بعد خارجی و در ارتباط با خارج از دنیای اسلام؛ در این بعد باید از دشمنان امت و مستکبران عالم برائت جست.
در ادامه سید محمد عالمی با اشاره به بعد سیاسی حج، آن را عملی سیاسی – عبادی دانسته و اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه کلی مقام معظم رهبری (دام ظله) از بعد سیاسی به حج بررسی کنیم، علاوه بر وحدت امت مسلمه، ارتباطات و تعامل ملل مختلف و نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی؛ بعد سیاسی و بین الملل حج مهم و برجسته‌تر از سایر ابعاد است.
آقای عالمی گفت: به اعتقاد مقام معظم رهبری (دام ظله) ، مسلمین و حجاج باید در حج از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی و مسایل مربوط به امت اسلامی آگاه شوند و بتوانند با هم تبادل نظر نمایند.
ایشان افزود: یکی از ابعاد مهم سیاسی حج مساله «برائت از مشرکین» است؛ نکته حائز اهمیت این که دوران غیبت کبری، شاید احدی به اندازه مرحوم امام راحل(ره) و سپس مقام معظم رهبری (دام ظله) برای احیای ساحت برائت از مشرکین تلاش نکرده است. در واقع مرحوم امام خمینی (ره) احیاگر حج ابراهیمی است.
آقای عالمی در پایان گفت: حج امسال بنام حج برائت نام گذاری شده است، برائت از مشرکین را شعار سال حج قراردادن نشان اهتمام ویژه به مشکلات جهان اسلام به‌ویژه حوادث گریه‌آور مردم فلسطین و غزه مظلوم است.
این نشست علمی همزمان به صورت آنلاین در فضای مجازی نشر گردید و مورد استقبال کابران فضای مجازی قرار گرفت.

/پایان/

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=20387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب