شورای علمای شیعه در صدد اعزام هیأتی به بلخاب جهت حل مذاکره و حل مسالمت آمیزمشکلات این منطقه است. از نظر شورای علمای شیعه راه حل تنش ها در بلخاب راه تعامل است نه تقابل. گفتنی است که مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان که به دلیل عدم حضور هزاره‌ها و شیعیان در حکومت این گروه، از صفوف طالبان جدا شده است، در بلخاب مستقر شده و علم مخالفت با طالبان را برافراشته است.

مقام‌های ارشد طالبان برای حل اختلاف‌ها بارها هیات هایی را به ولسوالی بلخاب سرپل فرستاده اند، اما منابع می‌گویند هیات‌های اعزامی طالبان هربار بدون نتیجه به کابل برگشته است.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان پنج‌بار هیئت فرستاده که با مهدی گفت‌و‌گو شود، ولی نتیجه‌ای در پی نداشته و همین مورد سبب شده تا تصمیم به خلغ سلاح مولوی مهدی گرفته شود که بدون درگیری نخواهد بود.

با این حال قرار است امروز هیئتی از سوی شورای علمای شیعه افغانستان به نزد مولوی مهدی اعزام گردد تا مشکلات به شکل مسالمت آمیز حل شود و موضوع به منازعه و درگیری نکشد که این در نفس خود اقدام نیک و موثری است.

پیشتر از این نیز شورای علمای شیعیان افغانستان مرتبط با مسائل بلخاب جلسه ای نشستی داشت. در این جلسه موضوعات مختلف از جمله وضعیت ولسوالی بلخاب ولایت سرپل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جلسه شورای علما تاکید شد که قضیه بلخاب باید از راه گفتگو و مذاکره بین دو طرف حل شود. این شورا از حکومت نیز خواست با حفظ آرامش و خویشتنداری مساله پیش آمده را مدیریت نماید.

اعضای شورای علمای شیعه کشور از مولوی مهدی نیز خواستند تا مطالبات و خواسته‌های خود را از راه مذاکره و مفاهمه با حکومت در میان بگذارد.

اعضای شورای علمای شیعه کشور تاکید کردند که مردم افغانستان دیگر تحمل تنش و منازعات مسلحانه را ندارند و خواهان تامین امنیت و زندگی توام با آرامش هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4184

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب