چکیده
در این تحقیق نگرش علمی و حدیثی و نیز عملکرد حضرت فاطمه معصومه را در حراست از احادیث ناب نبوی مورد بررسی قرار داده ایم معصومه ای که پیش از ولادت در لسان ائمه معصومین نام و آثار و برکات و شفاعت و کرامت او ترسیم شده بود؛ از جمله اینکه به برکت وجود این سلاله پاک و معصوم و در محور مکان مزار وجودی ایشان علم و نشر معارف حقه ای گسترش خواهد یافت همچنان که امام رضا فرمودند: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة» هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد بهشت از آن اوست.

کلیدواژگان
تربیت، علم آموزی، محدثه، عالمه ولایت

مقدمه
پیش از ولادت حضرت فاطمه معصومه ترسیم زیبایی از وجود با برکت ایشان در روایت ها و محل حضور ایشان و برکتهای وجودی حضرت بیان شده بود. در قدر و منزلت و مرتبه والای این بانوی آسمانی همین نکته کافی است که همواره مورد احترام و تقدیس چند امام معصوم قرار گرفت، پیش از آنکه این بانو به دنیا بیایند از فضایل و کرامت های ایشان سخرها گفته اند و سفارش زیارت قبر شریفشان را به دوستان و محبان خود کرده اند. از جمله مناقب و شرافتهای حضرت معصومه ، صدور زیارت نامه مخصوص برای آن حضرت از حضرت علی بن موسی الرضا است. جملات این زیارت نامه حکایت از مقام عظیم آن بانوی بزرگوار دارد. که هیچ بشری قادر به درک آن نیست مقامی که امام صادق با عنوان «شفاعت» از آن نام برده و فرمودند: «همه شیعیان با شفاعت فاطمه معصومه به بهشت وارد می شوند.» (قمی ۱۳۱۳ ق ص ۱۴)
این حدیث نشان میدهد که حضرت معصومه در عرش الهی دارای جایگاه والایی است که اگر زیارت او همراه با معرفت و شناخت درست باشد. زیارت کنندگان را به بهشت رهنمون میشود مقامی که والاترین جایگاه یک انسان است. آیت الله جوادی آملی در این باره می‌گوید: « {حضرت معصومه (س)} یک کریمه از دودمان نبوت و ولایت است به جایی می رسد که امام هشتم و نهم درباره زیارت او توصیه و سفارش دادند هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.» (نرم افزار گلشن قم، سخنرانی جوادی آملی، ۱۳۵۸)

ترسیم شرایط محیطی
فضای امن و صفانی که امام صادق پیش از تولد حضرت معصومه (س) ترسیم کرده بودند، خبر از تولد بانویی که رسالت مهمی بر دوش دارد و نیز تولد ایشان و امام رضا از یک مادر از نکات مهم و قابل توجه برای محققان است. زیرا این توصیه ها و نحوه تولد حضرت فاطمه معصومه و مسئولیتی که بر دوش دارد. ایجاب میکند محیط سیاسی و تربیتی حضرت معصومه و فضای ترسیم شده در روایتهای مربوط به ایشان و علت حضور آن بانوی گرامی در قم و شکل گیری پایگاه تشیع با محوریت وجودی حضرت و نوع تعلیم و تعلم و تربیت ایشان در سایه سار دو امام معصوم و هجرت حضرت در دفاع از ولایت و امام زمان خویش مورد توجه قرار گیرد. هر یک از عوامل مزبور از نکات قابل توجهی است که جایگاه والا و مقام معنوی و عرفانی حضرت معصومه را در نزد خداوند نشان می دهد. از این رو با توجه به محدودیت موضوع و صفات و القاب گوناگون حضرت معصومه (س) در این تحقیق تنها «محدثه» بودن آن حضرت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

متن کامل مقاله را دانلود کنید و بخوانید.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=23151

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب