چکیده

حمایت از افشاگری فساد اداری باعث کاهش فساد اداری، افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت، ثبات نظم و امنیت عمومی و حفظ منابع مادی دولت و اشخاص خصوصی می‌شود. اما در صورتی که اقدامات حمایتی ناکافی و تشویق‌های پیش بینی شده در قانون نامتناسب باشند، باعث می‌شود افشاگر، خانواده و اطرافیان او در معرض خطرات جانی، مالی، حیثیتی و شغلی قرار بگیرند. لذا کشور‌های مختلف برای تقویت فرآیند افشاگری فساد اداری سیاست کیفری خود را در بخش‌های تقنینی، اجرایی و قضایی در جهت حمایت و تشویق افراد جامعه به اطلاع دهی ترتیب می‌دهند. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی و با مراجعه به اسناد و مدارک مکتوب به بررسی سیاست های حمایتی اسلام در حوزه افشاگری فساد اداری پرداخته است.
چون افشاگری فساد اداری توسط اشخاص در جامعه یکی از کارآمدترین و کم هزینه‌ترین راهکارها برای برخورد با مفسدان است؛ اسلام هم از افشاگری و گزارش دهی آشکارا و هم گزارش دهی مخفیانه مسئولین و مقامات حمایت کرده است و هم از گزارش دهی و اطلاع دهی عمومی و مردمی.
اسلام بعد از اثبات جرم، بر اصل حتمیت و قاطعیت در برخورد با مقامات اداری فاسد تاکید می کند؛ معتقد است مفسد باید سریعا مجازات شود و نتیجه به اطلاع مردم برسد تا به این طریق انگیزه مردم برای همکاری با نهادهای مربوطه افزایش یافته و اعتماد مردم به حاکمیت بیشتر شود.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=7176

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب