«آیت الله محمدباقر فاضلی بهسودی» در دیدار و گفت و گوی اختصاصی با سردبیر و تیم خبرنگاری «شفقناافغانستان» عید غدیر را عید بزرگ الهی خواند و ضمن تبریک این عید به همه مسلمانان، شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت اعتقاد به «قرآن کریم»، «نبوت پیامبر خدا(ص)» و «محبت و جانشینی حضرت علی(ع)» را قدر جامع و مشترک تمامی مذاهب اسلامی شمرد.

آغاز وحی با مسئله رسالت، پایان وحی با مسئله ولایت

آیت الله فاضلی بهسودی ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) را موضوعی دانست که هم در کتاب و هم در سنت مطرح شده و آن‌قدر مهم است که پایان وحی الهی است. در تبیین این گفتار افزود:

اولین وحی که از خداوند به پیامبر بزرگوار شده است مسئله رسالت و بعثت و آیه‌ی «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» یعنی اولین آیه از سوره اِقْرَأْ است. به اتفاق همه مفسرین، اولین آیه‌ای که برای پیامبر بزرگوار نازل شده است همین آیه است؛ ولی در این‌که کدام‌ سوره‌ اولین سوره‌ است که برای پیامبر بزرگ اسلام نازل شده، اختلاف است. بعضی سوره اِقْرَأْ، بعضی سوره مزمل، بعضی سوره مدثر و بعضی حمد را نخستین سوره می‌دانند.

در این‌که اولین آیه‌ی نازل‌شده بر پیامبر(ص) در رابطه با مسئله بعثت و نبوت پیامبر است جای اختلاف نیست؛ همین آیه شریفه در غار حرا بر پیامبر(ص) نازل شد. پس وحی الهی با مسئله رسالت آغاز می‌شود، ولی همین وحی با مسئله ولایت خاتمه پیدا می‌کند. آخرین آیه(گرچه در آخرین سوره اختلاف است) که اکثر مفسرین می‌گویند بر پیامبر(ص) نازل شد آیه شریفه سوم از سوره مائده است: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». این آیه شریفه است که همه مسلمان‌ها باید قبول داشته باشند و اختصاص به شیعیان ندارد. ببینید مسئله ولایت به‌قدری مهم است که به عنوان مکمل دین و متمم نعمت بیان می‌شود. به این معنا در آیه دیگر هم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.» یعنی مسئله رسالت و امامت علی بن ابی‌طالب را برای مسلمانان ابلاغ کن که اگر مسئله امامت و ولایت را ابلاغ نکنی آن وظیفه‌ای را که داری انجام ندادی.

کل وظیفه پیامبر یک طرف، ابلاغ مسئله ولایت یک طرف دیگر. این به عنوان مکمل دین است. دین اسلام در عین حال که مترقی‌ترین دین، آخرین دین و کامل‌ترین دین از جانب خداست بدون بیان‌کردن ولایت حضرت علی(ع) ناقص است. پس اکمال این دین به وسیله ولایت علی بن ابی‌طالب و ائمه معصومین(ع) است. در میان نعمت‌های غیرمتناهی خداوند تبارک و تعالی که می‌فرماید «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» مهمترین نعمت، نعمت ولایت و امامت حضرت علی(ع) است. «وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» یعنی اگر ولایت علی بن ابی‌طالب را برای مردم بیان کنی در این صورت این دین را برای شما می‌پسندم. یعنی دین منهای علی بن ابی‌طالب مرضی خداوند نیست و مسئله ولایت به‌قدری مهم است که مکمل دین و متمم نعمت و مرضی خداوند تبارک و تعالی است.

ولایت و خلافت حضرت علی(ع) مورد اتفاق همه مسلمانان

وی محبت حضرت علی(ع) را قدر جامع و مشترک تمامی مسلمانان شمرد و گفت: بعد از این‌که پیامبر(ص) علی بن‌ ابی‌طالب را در روز عید غدیر به مردم معرفی می‌کند، این آیه شریفه نازل می‌شود که «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». بعد از این، وحی الهی خاتمه پیدا می‌کند. یعنی ختم وحی به‌وسیله ولایت علی بن ابی‌طالب است. این خیلی مهم است، مسئله‌ای است که همه مسلمان‌ها و کسانی که قرآن را قبول دارند باید این قضیه را هم قبول داشته باشند که الحمدالله قبول دارند و برادران اهل سنت هم اکثریت‌شان این مسئله را قبول دارند. بنابراین، مسئله ولایت حضرت علی(ع) و خلافت امیر مؤمنان علی(ع) یک مسئله اتفاقی در میان همه مسلمانان است. تنها اختلاف در مسئله این است که خلیفه اول یا خلیفه چهارم. پس در اصل خلافت علی(ع) بین مسلمانان اختلافی نیست و همه حضرت علی(ع) را به عنوان شایسته‌ترین خلیفه پیامبر اسلام قبول دارند. این قدر جامع در بین تمام مذاهب اسلامی است و هم شیعیان باید قبول داشته باشند و هم برادران اهل سنت و سایر مذاهب. کسانی که پیرو دین اسلام هستند و به رسالت و نبوت پیامبر بزرگ اسلام معتقدند باید ولایت حضرت علی(ع) و خلافت حضرت علی(ع) را هم بپذیرند. پیامبر ما یکی است، کتاب ما یکی است، و همچنین همه مسلمان‌ها حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر(ص) قبول دارند. این قدر جامع است در بین همه مسلمان‌ها و باید دست وحدت به حبل‌الله متین زد که عبارتست از قرآن کریم و ولایت علی بن ابی‌طالب.

محبت ذوالقربی معیار وحدت مسلمانان

آیت الله فاضلی بهسودی با تأکید بر تواتر حدیث ثقلین افزود: روایاتی که از هر جهت متواتر باشد، هم لفظ آن متواتر و هم معنای آن در حد تواتر باشد و انسان یقین و اطمینان داشته باشد که از معصوم و پیامبر بزرگ اسلام صادر شده است، کم داریم. روایت متواتر بسیار کم است، ولی در بین این همه روایتی که هم شیعه قبول دارد و هم اهل سنت، حدیث ثقلین است که پیامبر(ص) فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا ابداً.» حدیث ثقلین را همه مسلمان‌ها قبول دارند که عبارت از کتاب و عترت است. قرآن کریم محبت عترت را جزو واجبات قرار داده است. و به رسول گرامی می‌فرماید: بگو من از شما اجر و مزد رسالت نمی‌خواهم مگر محبت ذوی القربی را. برادران اهل سنت هم معتقدند که عبارت ذوی القربی عبارتست از: امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع)؛ و طبق اعتقاد ما همه ائمه معصومین(ع) جزو ذوی‌القربای پیامبر بزرگوار اسلام‌اند که پیامبر(ص) محبتش را از مسلمان‌ها خواستند. پس محبت ذوی‌القربی و خلافت حضرت علی(ع) جزو مسلمات است که همه مسلمان‌ها قبول دارند و این معیار وحدت بین همه مسلمان‌هاست و عید غدیر را هم شیعیان باید تجلیل کنند و هم برادران اهل سنت و هرکه از محبین ائمه معصومین(ع) هستند باید این روز بزرگ را تجلیل کنند.

سعادت انسان در پیروی از حدیث ثقلین

وی با استناد به حدیث ثقلین تأکید کرد: اگر ما مسلمان‌ها واقعا به قرآن کریم که کتاب آسمانی است و به دستورات ذوی‌القربای پیامبر بزرگوار اسلام عمل کنیم، این حدیث شریف تضمین می‌کند که «ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا». سعادت انسان عبارت است از پیروی‌کردن از کتاب و ذوی‌القربای پیامبر بزرگوار اسلام، اگر واقعا نسبت به پیامبر اسلام، سیره و روش پیامبر(ص) و همچنین ائمه معصومین(ع) شناخت درستی داشته باشیم و بر طبق آنها عمل کنیم. سعادت دنیا و آخرت ما فقط در سایه عمل‌کردن به کتاب و دستورات و گفتار ذوی‌القربای پیامبر بزرگوار اسلام است که رسول گرامی اسلام هم می‌فرماید: سعادت شما در عمل‌کردن به این دوتاست و گمراهی شما در انحراف از این دو امانت الهی است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=20923

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب