نشستی علمی با عنوان«بحران فلسطین ریشه ها و راهکارها»در مدرسه علمیه رسالت برگزار شد.
۱۴۰۳/۰۵/۰۸
🔸آقای علی نور براتی دبیر علمی و کارشناسان این برنامه آقایان دکتر محمد اکرم عارفی و آقای هادی دانشور بودند.
این نشست با شرکت، اساتید، دانشجویان، طلاب و عالمان دینی برگزار گردید.
🔸بعد از تلاوت قرآن کریم توسط دکتر موسوی، دبیر علمی این نشست با تشکر از حضور اساتید و طلاب گفت : مسئله فلسطین یک مسئله انسانی و دینی است. به لحاظ انسانی میلیون ها انسان بی گناه تحت ستم رژیم اشغالگر اسرائیل قراردارد. این جنایتها از سوی امریکا و قدرت های غربی همواره مورد حمایت سیاسی، نظامی و مالی قرار گرفته است. وظیفه انسانی ما حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم نمودن جنایتکاران و حامیان آن ها است. از طرف دیگر ما وظیفه دینی داریم که از تسلط یهود بر فلسطین جلوگیری کنیم زیرا؛ قدس قبله اول مسلمین است و برادران و خواهران ما در آن جا از حقوق ابتدایی خود محروم شده اند.
🔸در این راستا، حضرت آیت الله خامنه ای، ضمن نامه به دانشجویانی که به حمایت از مردم فلسطین در مقابل قدرت های حامی اسرائیل جنایتکار آن ها به مبارزه با ظلم و ستم دعوت نموده و بخشی از جبهه مقاومت خواندند. به همین مناسب شایسته است که ریشه های بحران فلسطین و راهکارهای آن بررسی شود. و این جلسه به همین منظور تشکیل شده است.
🔸ایشان از آقای دانشور خواستند که ریشه های این مسئله را بررسی کنند.
آقای دانشور گفتند: بحران فلسطین از این جا ناشی می شود که هر سه دین اسلام، یهود و مسیحیت آن را شهر مقدس می دانند. بعد از فتح این سرزمین به دست اسلام، مسلمانان رفتار مسالمت آمیز با دیگر اقوام و ادیان آن جا داشتند. مسیحیان جنگ های دویست ساله را برای تسخیر این سرزمین به راه انداختند.
بعد از فروپاشی دولت عثمانی و سلطه انگلیس بر این سرزمین آن ها یهودیان را بر این سرزمین مسلط ساختند و کاری کردند که نزاع دائمی در این جا حاکم باشد. در این هفتاد سال، تمام قدرت های غربی از صهیونیست های ظالم حمایت کردند و نگذاشتند صلح و زندگی مسالمت آمیز حاکم شود. آن ها خودشان در اروپا در حق یهودیان جنایت کردند اما با خلق بحران در خاورمیانه توجه ها از جنایات خود منحرف ساختند. ریشه بحران تجاوز، ظلم و جنایت یهودیان صهیونیست و حمایت قدرتهای غربی است. طوفان الاقصی به یکباره به وجود نیامده است این مسئله حاصل سال ها جنایت در حق مردم غزه و فلسطین است.
🔸آقای دکتر محمد اکرم عارفی از برگزاری این نشست تشکر نمود و گفت مسئله فلسطین در ابتدا مسئله اعراب و اسرائیل تلقی میشد. و بعد یک مسئله اسلامی مبدل شد و سازمان کنفرانس اسلامی برای حل این مشکل تأسیس شد. اما به خاطر حمایت امریکا از اسرائیل و ناامیدی کشورهای عربی از حل مسئله، این مسئله تنها مربوط به یهودیان و فلسطین تلقی شد. طوفان الاقصی با شکستن همینه اسرائیل بار دیگر این مسئله را در صدر مسائل جهانی قرارداد.
🔸برای بحران فلسطین سه راه حل در نظر گرفته شده است.
1. تشکیل دولت واحد یهودی و اخراج اعراب و مسلمانان با استفاده از قدرت نظامی که امریکا و انگلیس تا کنون از آن حمایت کرده است و دولت اسرائیل به این راه روان است.
2. تشکیل دولت واحد فلسطینی که کشورهای عربی و برخی گروهای فلسطینی تا قبل از جنگ 6 روزه از آن حمایت می کردند.
3. نظر دیگر که نظر سازمان ملل و برخی کشورها و گروه های یهودی و فلسطینی است، تشکیل دو دولت مستقل فسلطین و اسرائیل است.
این راه حل را گروهای مثل حماس و حزب لیکود اسرائیل و برخی از کشورها نمی پذیرند. طوفان الاقصی بار دیگر این زمینه را فراهم ساخته است که افکار عمومی دنیا به سوی تشیکل دو دولت گام بردارند.
🔸در پایان این نشست به سوالات دانشجویان و طلاب پاسخ داده شد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=21469

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب