🌼نشست علمی- فرهنگی« شخصیت امام علی(ع) و غدیرخم» روز سه شنبه تاریخ 1403/4/5در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور حجت الاسلام و المسلیمن آقای دکتر سید عبدالحمید ثابت ریاست نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان، اساتید و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط آقای محمدنبی مصباح آغاز و در ادامه شعر و دکلمه توسط آقای محمد عارف صداقت و مداحی توسط آقای سیدآقاحسن حسینی اجرا گردید و سپس حجت الاسلام سیدمحسن سادات کیایی پیرامون شخصیت حضرت امام علی(ع) سخنرانی نموده و بیان کردند: امام علی(ع) به‌عنوان نمونه‌ای کامل از عدل، شجاعت، دانش، صداقت، ایمان و عبادت در تاریخ به عنوان یک شخصیت الهی و الگوی اخلاقی و انسانی برای طرازنشینان و پیروان اندیشه‌های اسلامی شناخته می‌شود، حضرت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، نظامی، فرهنگی و دینی به برتری، عدل و خدمات به مردم شناخته‌شده است.

ایشان در ادامه افزودند: پیرامون شخصیت امام علی(ع) ادیان مختلف و حتی خداناباوران هم کتابهای زیادی نوشته اند و حضرت امام علی(ع) را یکی از شخصیت های بی بدیل در اسلام معرفی کرده اند اما آنطور که باید در مورد سیره حضرت علی(ع) مطالعه شود از طرف مسلمانان و پژوهشگران کم کاری صورت گرفته است.

آقای سادات کیایی گفتند: در جامعه غیر اسلامی پیرامون دستاوردهای دانشمندانی مانند ابن سینا، مولوی، غزالی، سعدی، فردوسی بیشتر نسبت به حضرت امام علی(ع) معلومات و اطلاعات موجود است در صورتی که باید برای شناختن سیره و بیانات حضرت امام علی(ع) رشته تحصیلی به نام علی شناسی ایجاد گردد تا که همه جهان بتوانند حضرت علی (ع) را بشناسند.

ایشان در فرازی از سخنان خویش شکرگزاری در روز عید سعید غدیر خم را از اعمال این روز دانسته و گفتند: یکی از اعمالی که در کتاب های ادعیه ذکر شده است شکر گزاری از ولایت است این شکر گزاری نه تنها در زبان بلکه در قلب و عمل نیز باشد.

آقای سادات کیایی در اخیر شخصیت امیرالمومنین حضرت علی(ع) را از دیدگاه مولوی تصریح نموده، اظهار داشتند: در مثنوی معنوی، مولوی به عظمت و حکمت حضرت علی (ع) اشاره دارد و در بسیاری از جاها از وی به عنوان نمونه‌ای از عدل، شجاعت و عشق به خدا یاد می‌کند. همچنان در دیوان شمس تبریزی نیز، برخی از غزلیات به اشعاری درباره حضرت علی (ع) اختصاص داده شده است که در آنها او را از نگاه معنوی و اخلاقی تحسین کرده است.
ایشان سخنان خویش را با خواندن چند بیت از دیوان شمس تبریزی در رابطه با حضرت علی(ع) به پایان رسانیدند.

در پایان مراسم، حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سید عبدالحمید ثابت ریاست نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان به اساتید و کارمندان نمایندگی به مناسبت عید سعید غدیر خم عیدی اهدا نمودند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=21104

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب