پرسش:
چرا دین نقش اول را برای مردان و نقش دوم را برای زنان قائل شده است؟
پاسخ:
خیلی چیزهای دیگر هم میگویند که غلط است. بدیهی است که هر کس چنین حرفهایی میزند و به اسلام اتهام وارد میکند، خودش باید برود دلیل و سند و بیاورد و نظراتش را به صورت عقلی و مستند به اثبات رساند، نه این که چون «میگویند»، ما به دست و پا بیافتیم که ثابت کنیم والا به خدا این طوری نیست.
اجازه دهید که به جای منفعل شد و ارائه یک مباحث اندک و آن هم کلیشهای در دفاع از نقش و جایگاه زن در اسلام، به واقعیت دیگری اشاره کنیم و کمی بیتعارف سخن گوییم:
الف – دقت کنید که مسئله «زن – مرد»، وجوه اشتراک، وجوه افتراق و حقوق برابر یا غیر برابر، تفاوت تساوی حقوق با تشابه حقوق و …، مقولهای نیست که با دو تا شعار ژورنالیستی طرح و نقد شود.
ما را عادت دادهاند که همیشه نظر مخالف را نه تنها بدون هیچ دلیل و سندی قبول کنیم، بلکه حتماً به مخالف چنان نگاه کنیم که گویی عالم دهر است و همه چیز را میداند، لذا اول حکم میدهد که اسلام زن را نقش دوم داده و بعد میپرسند: چرا؟
حال اگر بخواهیم از این تعارفات دیکته شدهی ضد تبلیغ خارج شویم، به صراحت بیان میداریم که کسانی که چنین میگویند: نه زن و مرد را میشناسند و نه اسلام را میشناسند و نه اساساً تعریف درستی از انسان و نظام هستی دارند. اگر باور نمیکنید، از خودشان بپرسید. بفرمایید لطفاً انسان را تعریف کن – زن را تعریف کن – مرد را تعریف کن – وجوه اشتراک و افتراق آنها را تعریف کن و … – میبینید که جز نگاهی جزئی به ظاهر و چند شعار چیز دیگری نمیدانند.
ب – حال اگر به اینان بگویید که اسلام در بٌعد «انسانی» که وجه مشترک است، هیچ اختلافی بین زن و مرد قائل نیست، چنان چه میفرماید: من هر دوی شما را خلق کردم – قوانین حاکم من شما را مؤنث و مذکر نمود و همگان را از یک مرد و زن آفریدم …، قبول نمیکنند – اگر بگویید: زن تجلی جمال الهی است و جمال همیشه پرده در پرده در حجاب است، مگر برای هر کس که نزدیکتر و محرمتر گردد، چنان چه زمین، ماه، خورشید و … را همه میبینند، اما هر کس دانشمندتر است، هر کس هنرمندتر است، هر کس آگاهتر و بصیرتر است، به آنها محرمتر میشود و حجابها برایشان کنار میرود؛ اصلاً نمیفهمند که چه میگویید – اگر بگویید: تساوی حقوق با تشابه حقوق متفاوت است و هر گاه مرد و زن به لحاظ خلقت و جایگاه و نقش در کارگاه هستی عین هم شدند، حقوقشان نیز عین هم میشود …؛ اصلاً گوش نمیدهند، چرا که نه تنها از نقش و زن و مرد در نظام خلقت نمیدانند، بلکه از حقوق نیز چیزی نمیدانند و اصلاً نمیخواهند بدانند.
ج – وقتی نگاه به عالم مادی شد، همین است. زن و مرد دو موجود زنده هستند و مرد نیز چون بدن قویتری دارد، بر زن غالب است و به هر شکلی او را به استثمار کشیده و سوء استفاده میکند، هر چند که نامش را «آزادی زنان یا حقوق زنان» بگذارند.
فقط شعار(؟!) میگویند: «اسلام زن را برای سرویس دادن به مرد میداند»، خب این یک شعار است و میتوان شعار داد مرد را هم برای سرویس دادن به زن میداند و هر دو را برای سرویس دادن به فرزندان میداند و کل خانواده را برای سرویس دادن به جامعه میداند و … .
الحمدلله، فعلاً در اندیشه و جامعهی الحادی در غرب و شرق است که زن هیچ ارزشی جز همان جمسش ندارد، حتی خودش هم باور کرده است که تنها امتیاز، سرمایه و ارزشاش به این است که مردان او را بپسندند.
د – حال آیا باید بیاییم برای اینها، آن هم در موضع متوقعانهای که دارند، «نظام حقوق زن در اسلام» را تبیین نماییم و یا از حقوق در ابعاد متفاوتش و از جمله حقوق زن در اسلام بگوییم؟
البته که باید بگوییم، باید علم افزایی کنیم، باید اطلاعرسانی کنیم، باید تبلیغ کنیم …، منتهی در جایی که گوش شنوا هست و نه جایی که عقل، فکر، منطق و … همه تعطیل شده و فقط شعار داده میشود. در چنین مواقفی فقط باید به طرف مقابل اثبات کرد که چیزی نمیداند و فقط شعار میدهد و شعارش نیز هیچ پشتوانه و منطقی جز هوای نفسش ندارد.
و – حالا اگر مردان به میدان آیند و بگویند: در اسلام مرد جنس دوم است، چرا که اولاً پس از توحید احترام به مادرش و سپس به پدرش بر او واجب شده است – وقتی ازدواج میکند باید مهریه دهد – وقتی به زندگی مشترک وارد شد، باید نفقه دهد – زن ریحانه است، مرد باید از او مراقبت کند – مرد حق ندارد به همسرش کار دهد، در واقع او باید حکم ملکهای را داشته باشد که محور خانواده است – زن حتی اگر به فرزند خود شیر دهد میتواند مزدش را شوهر (پدر) بگیرد، چون نفقه فرزند بر عهدهی پدر است – نقش مرد در کارگاه آفرینش و انسان سازی چند دقیقه هم نمیشود، اما زن بیش از 9 ماه فرزند را حمل میکند و بیش از دو سال او را شیر میدهد – اصلاً در اصل خلقت مرد دست دوم شده است، چرا که اگر بخواهد از فرزندش نگهداری کند، حتماً نیاز به غیر دارد، اما تغذیه نوزاد، در بدن مادر فراهم شده است – کلید بهشت نه در دست مادر، بلکه زیر پای مادر است – پدر اگر برای فرزندان هدیه میخرد، ابتدا باید به فرزند دختر بدهد و …، نه میفهمند، نه دوست دارند بفهمند و نه اصلاً گوش میدهند.
ز – حالا حتماً باید زن در خیابان از داربست بالا رود و دیوارها را نقاشی کند، یا جین بپوشد و به عنوان سرکارگر پیمانکار شهرداری جدولکشی کند …، در کوچه و خیابان وسیله تفریح و لذت و شهوت عموم مردان رهگذر باشد … تا بگوییم: حقوق اجتماعی زنان احیا شده است؟!
جالب و قابل توجه آن که چه در غرب، چه در شرق و حتی چه در جمهوری اسلامی ایران، پرچمداران حمله به اسلام در مورد جایگاه و حقوق زن و هم چنین مدافعان آزادی جنسی، بدحجابی و … غالباً مردان هستند. چرا که بهتر میتوانند زن را استثمار کنند.
نتیجه: پس هر کس گفت: «زن در اسلام …»؛ به او میگوییم: ابتدا انسان را تعریف کن، بعد زن و مرد را تعریف کن، بعد جایگاه هر کدام را تعریف کن … و بالاخره «زن در غیر اسلام …» را تعریف کن و وضعیت زنان در جوامع به اصطلاح پست مدرن را تشریح کن، بعد بگو از حقوق چه میدانی، سپس راجع به زن در اسلام و حقوق او وارد مطالعه شو و سپس اگر به مطلبی برخوردی، نقد کن، تا با بررسی پاسخها یک بحث علمی در خصوص جایگاه و حقوق زن در اسلام انجام پذیرد.