قرآن می‌گوید به بت‌های دیگران فحش ندهید و توهین نکنید؛ ولی خودش می‌گوید «اولئک کالانعام بل هم اضل» و یا درباره یهودیان می‌گوید «کمثل الحمار» و یا در جای دیگر می‌گوید «فمثله کمثل الکلب» و یا نسبت زنا زاده «زنیم» می‌دهد و…! بالاخره توهین درست است یا نه؟ اگر درست نیست چرا خود قرآن توهین می‌کند؟

آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که برخی از انسان‌ها را به حیواناتی نظیر سگ(۱) یا الاغ(۲) تشبیه می‌کند یا بعضی از افراد را مثل

در آیات متعددی قرآن می‌فرماید گناه کسی بر دوش دیگری نیست، (ولا تزر وازرة وزر اخری) ولی در آیات ۲۵ نحل و ۱۳ عنکبوت آمده که علاوه بر گناه خودشان گناه دیگری را هم به دوش می‌کشند. منظور این آیات چیست؟

آیه شریفه «…وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری…»؛ و هیچ گنه‌کاری گناه دیگری را متحمّل نمی‌شود(۱) دو اصل مسلّم منطقی را که در تمام ادیان

خداوند در قرآن کریم بارها فرموده اکثریت مردم نمی‌فهمند، نمی‌دانند و شکر گذار نیستند. آیا از نظر قرآن دموکراسی امری غیر دینی است؟ جمهوریت نظام دینی چه معنایی خواهد داشت؟

در اندیشه سیاسی اسلامی، امت، یعنی عموم مردم مسلمان، تکیهگاه حکومت اسلامی و وسیله تحقق احکام اجتماعی اسلام هستند. «مردم» در نظام اسلامی اهمیت و