بخش اول :مکتب خلفاء و انتخابی بودن مقام امامت و خلافت
در آغاز بحث ، شایسته است نخست اساس تفکرات مکتب خلفا ومکتب اهل بیت را در امر امامت بررسی کنیم.
اساس تفکرات دو مکتب در امر امامت
پس از وفات پیامبر (ص) تا به امروز، دو مکتب در عالم اسلام وجود داشته است: مکتب امامت ، مکتب خلافت
مکتب خلافت می گوید: پیشوا و زمامدار انتخابی است. اما مکتب امامت می گوید که تعیین پیشوا ( اوصیای پیامبر) از طریق انتصاب می باشد. و این انتصاب از طرف خداست، نه از جانب پیامبر (ص) و نه از جانب مردم. خداوند متعال پیشوا را نصب می کند، و پیامبر تعیین و انتصاب اللهی را به مردم تبلیغ می نماید.
پیش از آغاز بررسی تفصیلی نظریات دو مکتب، لازم است دو نکته را در این مقدمه یادآور شویم:
دانشمندان مکتب خلافت ، کتبی دارند که در آن قانون و راه و روش تشکیل حکومت، واجبات این کار، وظایف حاکم، حقوق دولت اسلامی بر مردم، و حقوق مردم بر دولت اسلامی و اینکه والی و وزیر را به چه شکل باید انتخاب کرد، امام جمعه و قاضی چگونه تعیین می شود، مالیات به چه نحو گرفته می شود، زکات و خراج و جزیه چه اندازه است ، و چه کسی باید بگیرد ، و چگونه بگیرد، و امثال اینها را بیان کرده اند. این کتاب ها، نوشته های رسمی علمای معتبر و مشهور و مورد اعتماد مکتب خلفا می باشد که ما نظریات مکتب خلفا در مورد تعیین زمامدار مسلمانان وچگونگی انتخاب او را، از این گونه کتب استخراج کرده و ارزیابی می کنیم…..