اسلام در یک نگاه

مولف در کتاب «اسلام در يك نگاه»؛ به‌صورت مختصر، عقايد اسلامى از توحيد تا معاد را بيان كرده است ؛ همچنين برخى از مهم‌ترين قوانين عبادى و عملى مانند نماز، روزه، خمس، حجّ، قرض الحسنه و… را تبیین کرده است.
در حقيقت اين كتاب عصاره‏اى است از كتاب‏هاى متعدّدى  كه توسط مولف دانشمند اثر در رشته‏هاى عقايد و فقه اسلام نوشته شده است؛کتابهایی از قبیل« آفريدگار جهان»(بحث‏هاى مربوط به اثبات وجود خدا)،«خدا را چگونه بشناسيم»( بحث‏هاى مربوط به صفات خدا)،«رهبران بزرگ و مسئوليت‏هاى بزرگتر»( بحث‏هاى مربوط به نتايج و آثار مذهب و شرايط و رسالت پيامبران( نبوّت عامّه))،« قرآن و آخرين پيامبر» (دلايل نبوّت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله( نبوّت خاصّه))،«آيين ما»( معرّفى مذهب شيعه) و« فيلسوف نماها»(نقد عقايد مادّى‏ها و ماترياليست‏ها).
لذا معظم له در فرازی از کتاب اینگونه می نویسد: بحث‏هايى كه در كتب مشروح اسلام در طىّ فصول متعدّدى مطرح شده، گاهى در اين كتاب طى چند فراز يا چند خط آورده‏ايم ولى با اين حال سعى شده روح علمى بحث در قالب عبارات حساب شده روشنى حفظ گردد.
ساختار کلی کتاب
«اسلام در یک نگاه»  از مقدمه نويسنده و متن اصلى، شامل 3 بخش،تشكيل شده است که بخش های سه گانۀ آن عبارتند از:1.دین2. اصول اصلی اسلام 3. دستورات و مقررات اسلام.
هم چنین بخش اول کتاب دارای فصول چهارگانه ای است که عبارت است از: 1. نقش دين در زندگى انسانها2. ريشه‏هاى حسّ مذهبى‏3. دین در برابر مكاتب فلسفى‏4. مذهب و آزادى‏هاى فردى‏.
بخش دوّم به سه فصل تقسیم می شود:1. خداشناسى‏2. معاد و رستاخيز3. نبوّت‏.
بخش سوّم و پایانی اثر دارای فصل های پنج گانه است:1. عبادت‏ها و نيايش‏ها 2. رابطه انسان‏ها با يكديگر 3. اقتصاد اسلامى 4. جهاد و دفاع در اسلام 5. قضاوت و دادرسى و قوانين جزا در اسلام‏.
روش شناسی نگارش کتاب
گفتنی است در فراز آغازین کتاب، فهرست تفصيلى مطالب ذکر شده است، هم چنین  مطالب کتاب، مستند است و  مولف در  ارجاعاتش، نام و نشان آيات و روايات و شماره جلد و صفحه منابع و… را به‌صورت پاورقى ذكر كرده است.
هم چنین  روش شناسی محتوایی تألیف کتاب، كلامى و فقهى است و صاحب اثر از ادله روشن و متناسب با جوانان بهره برده است.
از سوی دیگر رویکرد مولف در طرح اصول عقايد اسلامى، از مباحث استدلالی بهره گرفته است به نحوی که سعی شده  هيچ موضوعى بدون دليل ذكر نشود ؛ هم چنین در طرح‏ فروع و احكام تا آخرین حد ممکن  به فلسفه تربيتى و اجتماعى آنها اشاره شده است تا معرفت بينشی مخاطب ارتقاء یابد.
در طرح بحث‏هاى كتاب نیز علیرغم آنکه از آيات و احاديث پيشوايان استفاده فراوان شده، لیکن از ذكر عبارات عربى آنها براى احتراز از سنگينى بحث جز در موارد خاصى اجتناب شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=35471

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب