امام علی کرم الله وجهه د نبوي ښار ور، د اسلام د برخليک سازو غزاګانو ستر سوبمن، د درې ګونو خلفاوو، اصحابو (رضي الله عنهم) او ان د حضرت حضرت معاويه بن ابي سفيان علمي مرجع او د حضرت عمر فاروق (رض) د وينا له مخې: ” داسې ستونزه به نه وي، چې عل يې هوارونکى نه وي” او د امام احمد حنبل (ره) د پلټنو له مخې، د نبي کريم په اصحابو کې د بې ساريو ځانګړنو خاوند دى.
ددې کتاب ژباړه، چې لولئ، د اهلسنتو په ٤٦حديثي سرچينو کې د امام عل کرم الله وجهه ځانګړنې راټولې شوي او په لومړي ځل په پښتو اړول شوي دي، په دې کتاب کې د عل کرم الله وجهه په اړه داسې فضايل روايت شوي، چې زموږ په ټولنه کې خورا لږ پر ممبونو او ليکنو کې يادېږي، دا کتاب لوستونکي ته د ديني پوهې په اړه نوى ور پرانځي او د پوهاوي نيمګړنې يې پوره کوي.
علامه سيد محمد باقر موسوي همداني د علامه سيد مرتضى فيروز آبادي د “فضايل الخمسه” له کتابه د عل کرم الله وجهه ، “حسنينو او حضرت فاطمة الزهرا فضايل او د امام مهدي په باب روايتونه راخستي او موږ يې د ١3٦١لمريز له چاپه ژپاړه کړې ده. تمه ده، نوي کهول ته د “اسلامپوهنې” په لړ کې يو ګټور ور پرانستل شي.

فضائل و خلافت بلافصل علی (ع) از نظر چهل و شش دانشمند بزرگ اهل سنت ، ترجمه خلاصه ای از کتاب فضائل خمسه است.

ممکن است برای شناخت مؤمن و منافق و ایمان و نفاق راههایی هم باشد. اما این هم از مسلّمات و دور از انکار است که رسول گرامی با عناوین و القاب مختلفی کسی را به عنوان معیار و ترازو برای این امر مهم معرفی کرده است و آن ذات امیرالمؤمنین است. وقتی به کتب معتبر اهل سنت از جمله کتب شش گانه اهل سنت که به عنوان «صحاح سته» معروف است و کتب معتبر دیگر نگاه می کنیم، احادیثی به چشم ما می خورد که حکایت از این می کند که رسول گرامی که خودش برای اسلام و مسلمین اسوه حسنه بود، حضرت علی(ع) را به عنوان معیار و ترازو معرفی نموده است.
رسول خدا(ص) در حیات خود مکرراً فرموده است که حضرت علی(ع) با حق است و هر که در مقابل علی بایستد بر باطل خواهد بود و از گروه یاغی خواهد شد، چنان که در مورد عمار یاسر چنین فرموده است. عمار یاسر یکی از باوفاترین اصحاب نبی گرامی و حضرت علی(ع) بوده و از اول پذیرش اسلام در راه اسلام مصائب و مشکلات بی شماری را تحمل کرده است. او به خانواده ای تعلق دارد که اولین شهید را در راه اسلام تقدیم کرده است. عمار از سابقین در اسلام است و در راه اسلام والدین خود را از دست داد. وی بعد از رحلت نبی گرامی، علی(ع) را به عنوان جانشین بر حق آن حضرت قبول کرد و از مخلصین و پیروان آن حضرت بود تا اینکه در زمان خلافت علی(ع) سه جنگ با گروه یاغی به نام جمل، صفین و نهروان پیش آمد.

یکی از ادله نبوت پیامبر خدا(ص) به اعتراف دانشمندان اهل سنت، خبر کشته شدن عمار توسط گروه یاغی می باشد که در زمان حیات مبارکش فرموده بود. رسول گرامی به عمار فرموده بود: ای عمار، اگر دیدی که مردم راهی را انتخاب کرده اند و می روند و علی(ع) راه دیگری را، راه علی(ع) را بگیر که حتماً به سعادت و بهشت می رساند. به اعتراف بزرگان اهل سنت، بدون تردید در این جنگها، عمار با حضرت علی(ع) و در رکاب آن حضرت بوده و علیه گروه باغی که علیه خلیفه وقت قیام کرده بودند می جنگید و بالاخره در جنگ صفین توسط معاویه و لشکرش به شهادت رسیده است.

به اعتراف بزرگان اهل سنت، عمار توسط گروه معاویه کشته شده است و حضرت علی(ع) در این جنگها مصیب و بر حق بوده است. پس می توان گفت که عمار بنابر خبر غیبی رسول خدا(ص) توسط گروه یاغی کشته شد. آن حضرت فرموده بود: تو را گروهی که یاغی هستند خواهند کشت، در حالی که تو با حق هستی و حق با توست. ای عمار، وقتی دیدی که علی(ع) راهی را اختیار کرده و می رود و مردم راه دیگری را، تو با علی(ع) باش و مسیرت را با علی(ع) پیش گیر و مردم را رها ساز.

علی(ع) هرگز تو را به گمراهی نمی برد و از هدایت خارج نمی کند. ای عمار، هرکسی دنبال تلواری رود که به آن علی(ع) را کمک کند، روز قیامت خداوند حمائلی از دُر را به گردنش آویزان می کند و هر کسی دنبال تلواری رود که بر ضد علی(ع) کار گیرد، در روز قیامت خداوند حمائلی را از آتش به گردنش آویزان می کند.

اعتراف دانشمندان اهل سنت به کشته شدن عمار توسط معاویه و لشکرش و همچنین اعتراف آنها به اینکه علی(ع) بر حق بوده، ما را به این نتیجه می رساند که معیار شناخت درست از نادرست و حق از باطل، علی(ع) است نه غیر، و هرکه با علی(ع) بجنگد و در مقابل او قد علم کند، بنابر حدیث رسول گرامی اسلام(ص) یاغی است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=8351

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب