زندگی و احساس زندگی کردن با زنده مانی متفاوت است. انسان ها دو دسته اند یا زندگی می کنند و از زندگی معنا یا معانی ای را به همراه دارند یا زنده مانی می کنند و اصطلاحا فقط زنده اند. امروزه، علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی، بسیاری از انسان ها در برخورد با مسائل مختلف زندگی، فاقد توانایی های لازم و اساسی و اصطلاحا مهارت های لازم برای آن هستند و به همین سبب در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضات آن آسیب پذیر ظاهر می شوند و چه بسا در برخی موارد در تخریب خویش تسلیم می شوند. زندگی جنبه های مختلفی دارد و در آن تلخی، شکست، ناکامی، اندوه و سختی های فراوانی است. ولی آدمی در مقابل تمام این موقعیت های دشوار و دردناک بی دفاع باقی نمی ماند و هنر آدمی در تعقل و ساختن زندگی است، چرا که در زندگی، هیچ آسانسوری منتظر بالا بردن کسی نیست بلکه باید از پله های زندگی به ترتیب و یکی یکی بالا رفت و آن را پیمود.
مهارتهای زندگی به مجموعه ای از توانایی های افراد گفته می شود که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید آن ها را فراهم آورده و به فرد کمک می کند تا مسئولیت ها و نقش اجتماعی خود را بپذیرد و به شکل موثر عمل کند؛ یعنی اولا خود را بشناسد، سپس باور کند و بعد از آن به شکل موثر ظاهر شود.
مهارت های زندگی از آن جهت موثر و مفید تلقی می شوند که فرد را قادر می سازد تا دانش، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانایی های واقعی و عینی تبدیل کند و بتواند از نیروهای وجودی در جهت شادابی و شادکامی و ایجاد زندگی مثبت برای خود و دیگران بهره گیرد و این معنی احساسِ بودن و گام برداشتن به سمت شدن؛ شخصی که از مهارت های زندگی بهره کامل دارد به احراز موفقیت هایی نایل می شود و در جهت کاهش آسیب های فردی و اجتماعی توانمند خواهد بود.
براى رسيدن به سواحل آرامش علاوه بر آسايش، «يک سرى مهارت‏ هاى زندگى» نيز لازم است؛ مهارت ‏هايى که با گسترده شدن پيچيدگى ‏هاى زندگى، آن‏ها نيز پيچيده ‏تر مى‏ شوند. علاوه بر اين‏که انسان در زمان گذر از هزاره دوم به هزاره سوم نياز شديدى به (معنويت و اخلاق) دارد که از جمله مهارت هاى مهم زندگى بوده و چه بسا مکمل و الفباى بسيارى از مهارت هاى دیگر می باشند.
هدف این کتاب پرداختن به مهارت های مورد نیاز ذکر شده است و شامل مباحثی چون مهارت های برنامه ریزی، مهارت استفاده از حافظه، مهارت تصمیم گیری، مهارت خودشناسی، مهارت های تغذیه ای، مهارت مقابله با افسردگی، مهارت کمک های اولیه، مهارت تعامل اجتماعی و… است. در پایان کتاب نیز سوالاتی در زمینه مهارت خودسنجی مطرح گشته است

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=8880

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب