در کتاب بررسی فقهی جزایی جرایم علیه محتوا در فضای مجازی به قلم سید محسن سیدکابلی، رفتارهای ضد اجتماعیِ منجر به وقوع جرم و جرایم ارتکابی در فضای مجازی و ابزار و وسیله ارتکاب جرم از طریق اینترنت، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

اینترنت به عنوان ابزاری در دست بشریت امروزه جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده به گونه‌ای که می‌توان آن را جزء سبد خانواده قرار داد این ابزار باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد تا از معضلات بعدی آن جلوگیری شود.

خانواده، جامعه، نهادهای دولتی و غیر دولتی و آموزش صحیح در شناخت فضای مجازی نقش مهمی را ایفا نموده هر چه آموزش از سطوح پایین‌تر و به موقع در اختیار کاربران قرار گیرد جنبه‌های منفی استفاده از اینترنت کم‌تر می‌شود. یکی از معضلات جامعه این است که ابتدا فناوری را درون جامعه القاء کرده و بعد از مدتی برخورد با چالش‌های آن شروع به آموزش و اطلاع‌رسانی می‌شود در حالی که در دنیای پیشرفته‌ی امروزی، ابتداء آموزش و فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد و بعد فناوری وارد آن کشور می‌شود.

کتاب بررسی فقهی، جزایی جرایم علیه محتوا در فضای مجازی شاید تاثیری کوچک در کاهش اینگونه جرایم داشته باشد اما با نگاهی تخصصی، عناصر تشکیل دهنده جرایم علیه محتوا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این کتاب سعی شده مطالب به صورت ساده و شیوا بیان گردد تا خوانندگان بتوانند استفاده لازم را ببرند.

در این کتاب در مورد جرایم محتوایی که از زیرشاخه‌های جرایم علیه اشخاص در فضای مجازی است بحث خواهد شد. جرایم محتوایی به دو شاخه جرایم علیه حیثیت افراد و جرایم منافی عفت تقسیم می‌شود، این جرایم در فضای مجازی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد از جمله جرایم: هرزه نگاری، واسطه‌گری، قمار اینترنتی، شرط‌بندی، توهین، افتراء، نشر اکاذیب و … هستند.

اما خانواده‌ها اساسی‌ترین و مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که هر چه آموزش از سنین پائین‌تر شروع شود کارایی بالاتر دارد استفاده از آموزهای دینی و نقش آن در کاهش فحشا و فساد قابل توصیف است اهمیت دادن به جامعه آن هم جامعه امروز که بیشتر آن را نسل جوان و تحصیل کرده تشکیل می‌دهد احتیاج به سرمایه‌‌گذاری دارد اشتغال، تحصیل، ازدواج رابطه مستقیم با کاهش جرایم در فضای مجازی دارد. این‌ها همه در سایه روابط درست و صحیح بین افراد جامعه دستگاه‌های حکومتی شدنی است.

در بخشی از کتاب بررسی فقهی، جزایی جرایم علیه محتوا در فضای مجازی می‌خوانیم:

قمار یکی از بازی‌هایی مخرب و خانمان‌سوز است که متاسفانه در جامعه ما که از جوامع اسلامی است رواج دارد این پدیده ضد اجتماعی با درستی یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی است که آثار آن در امور مالی و معنوی ونیز فردی و اجتماعی به شکل‌های مختلف بروز می‌کند.

وقتی صحبت از قمار می‌شود یعنی چیرگی و غلبه یکی به دیگری در امور مالی چیرگی و غلبه کسی که قمار را از دیگری برده است نمایان است در امور معنوی چیرگی زشتی و کدورت و غلبه نفس بر انسان حاکم است در چیرگی و غلبه فردی فرد خود را بالاتر و خود برتری نسبت به دیگری دارد در چیرگی و غلبه اجتماعی فرد در اجتماع کسی را بالاتر از خود نمی‌پسندد بلکه در ابتداء و قبل از ورود به مباحث فقهی و حقوقی قمار این است که اثر مخرب قمار بر خانواده چقدر تاثیر گزار است.

باید این مطلب را هم گفت که نه تنها کشور عزیزمان با این پدیده ضد اجتماعی سر در گریبان است بلکه اکثریت کشورها که در آن قمار رواج دارد هم به تاثیرات مضر آن واقف هستند وقتی صحبت از اثر مخرب قمار به خانواده داری یعنی اقتصاد خانواده از نشانه رفته است یعنی اعتیاد قماربازی هویت خانواده راگرفته است یعنی آمار خودکشی در خانوادها رو به رشد رفته است یعنی اقتصاد خانواده اقتصاد ورشکسته تبدیل شده است یعنی در بیش خانواده اعتماد از بین رفته است.

قمار یک بیماری پیش‌رونده است که ابتداء به صورت یک فعالیت تفریحی شروع می‌شود اما با مرور زمان شخص کنترل خود را در برابر انگیزش‌ها و هدف‌های غیر انسانی آن پدیده از دست می‌دهد و وقت بیشتری را صرف این رفتار می‌کند به طوری که تمامی وقت روزانه خود را صرف کرده است به گونه‌ای که فکر و ذکر وقت او همه از قمار نشات می‌گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=26074

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب