برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه ارشد رشته تاریخ اهل بیت در مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی (قم)

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت آقای محسن عباس زاده  از طلاب افغانستانی مجمتمع تاریخ و سیره و تمدن،با عنوان “بررسی تطبیقی سیره سیاسی امیرالمومنین (ع) با خلفای سه گانه در حوزه حکومت داری” در تاریخ دوم جوزا 1401 در اتاق جلسات مجتمع برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد. دکتر علی اکبر عالمیان راهنما و دکتر اسدالله رحیمی از اساتید افغانستانی مجتمع داوری این پایان نامه را برعهده داشتند.

محقق کوشیده تا روش توصیفی تحلیلی سیره سیاسی امام علی (ع) و رفتار خلفای سه گانه را در سه حوزه عزل و نصب کارگزاران ، مساله فتوحات، و مساله مبارزه با مفاسد اجتماعی و سیاسی با هم مقایسه و ارزیابی کند. پرسش اصلی تحقیق هم سیره سیاسی امیرالمومنین(ع) و رفتار سیاسی خلفای سه گانه در مقایسه باهم چگونه ارزیابی می‌شود؟، است.

این پایان نامه در یک مقدمه و کلیات و مفاهیم و سه فصل تنظیم و تدوین شده است. یافته های پژوهش بیانگر تفاوت روش سیره سیاسی امام علی با خلفای سه گانه پیش از ایشان است. هرچند که هزیک از سه خلفای پیش از حضرت علی هم در سیره و روش سیاسی تفاوتهایی باهم داشته اند.

علی علیه السلام کوشیده در سیره حکومتی خود بر اساس معیارهایی برگرفته از قرآن و سنت رسول الله صلوات الله علیه هم در عزل و نصب کارگزاران، هم تقسیم بیت المال، و هم مبارزه با مفاسد اقتصادی و سیاسی عمل کند.  در ارتباط با نصب و عزل کارگزاران به افراد شایسته و کارآمد و نظارت بر عملکرد آنان توجه داشت و چنانچه کارگزاری شرایط مورد نظر حضرت را از دست می داد یا مرتکب خطایی می گردید حضرت بدون مماشات با وی برخورد می کرد.

در بحث فتوحات اگرچه در دوره خلافت ایشان مجال پرداختن به آن نبود برخورد حضرت علی (ع) با مسأله‌ی فتوحات، تلاش برای نجات اسلام و مسلمانان از تنگناهای نابودکننده بود و او فقط به نجات اسلام و ترویج فرهنگ اسلامی  میان نومسلمانان و مناطق مفتوحه می اندیشید.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=3821

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب