شورای علمای شیعه افغانستان بیانیه‌ای را در پیوند به حوادث اخیر بلخاب صادر کرده است که به قرار ذیل می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.
جنگ پدیده شوم و منفوری است که همواره فجایع و مصیبت های بی شماری را بر جوامع انسانی تحمیل نموده موجب ویرانی بلاد و نابودی نسل‌ها و اذیت و آزار انسان های بی گناه اعم از زنان ، اطفال و پیر مردان شده است.
کشور ستمدیده افغانستان طی بیش از چهار دهه دستخوش تجربیات تلخ و ناکام جنگ های خانمان سوز قساوتمندانه بوده است. با تحولات یکسال قبل که منجر به سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن امارت اسلامی گردید انتظار می رفت بی‌نظمی‌ها، نا امنی ها و جنگ ها خاتمه یابد. ولی با تأسف دیده شد که جنگ ها و نا امنی ها در برخی مناطق خواب مردم را پریشان نموده و شعله های جنگ در مناطقی از نو در حال سر بر آوردن است.
از مدتی بدینسو نشانه های بروز خشونت در ولسوالي بلخاب ولایت سر پل قابل تحلیل بوده تشویش هایی را به وجود آورده بود.
در اثر در خواست علما و طلاب بلخاب از شورای علمای شیعه افغانستان مبنی بر تلاش در راستای جلو گیری از جنگ در بلخاب این شورا هیاتی را برگزید، که در تفاهم با امارت اسلامی و مولوی مهدی که از قوماندانهای شناخته شده امارت اسلامی است تلاش جدی نموده، از بروز جنگ در بلخاب جلو گیری نمایند تا مردم از شر جنگ در امان بمانند.
علی رغم اینکه هیات موثر و جامعی متشکل از شخصیت‌هایی از ولایت های مختلف کشور در نظر گرفته شد و تفاهم ابتدایی هم با مقامات امارت اسلامی ومولوی مهدی صورت گرفته بود؛ با تأسف بايد یاد آور شد که افراد کوتاه بین در اثر رقابت های ناسالم، نقش منفی بازی نموده موانعی بر سر راه هیات خلق نمودند و به مشتعل شدن آتش جنگ کمک کردند.
اکنون که جنگ در بلخاب آغاز شده است و مردم بیگناه بلخاب در معرض آسیب دیدن قرار دارند، شورای علمای شیعه افغانستان، نکاتی را به طرفهای درگیری به طور جدی تذکر داده، توصیه می نماید:
۱. جنگ ویرانگر است و به هیچ دلیلی به نفع کشور وملت نمی باشد و مردم را متضرر می سازد؛ لذا از طرفین منازعه می خواهیم که هر چه عاجل تر به نبرد های مسلحانه نقطه پایان گذاشته، منازعات و مسایل مورد اختلاف شان را از طریق گفتگو حل و فصل نمایند.
۲. طرفین جنک حکم صریح رسول خدا (ص) را مورد توجه قرار دهند که می فرماید: در سایه جنگ نبایدجان، مال، ابرو و ناموس مردم، مورد تعرض قرار گیرد، حتی اشجار، چشمه سارها و مزارع مردم آسیب نبیند، افرادی که صحنه جنگ را ترک کرده اند نباید تعقیب شوند و با اسرای جنگی با مهربانی و کریمانه بر خورد گردد. و….
۳. معضله بلخاب نشات گرفته از نارضایتی مولوی مهدی است که سالها من حیث یک قومندان در کنار نیروهای امارت اسلامی رزمیده است واینک می گوید؛خواستار جایگاه حقوقی و سیاسی مردم خویش است. بنابر این معضله باید به گونه ای درون امارتی حل گردد و به بخش‌های دیگری از جامعه ومناطق کشور تسری داده نشود.
۴. مردم ملکی و غیر دخیل در جنگ نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند آن عده مردمی که از ترس جنگ خانه های خویش را ترک کرده اند زمینه بر گشت مطمئن و آرام آنها به خانه‌های شان فراهم گردد.
والسلام علی من اتبع الهدی
شورای علمای شیعه افغانستان
۱۴۰۱/۴/۴

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4342

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب