به گزارش افق اندیشه؛ توماس پترسون؛ سرپرست بخش سیاسی و مشاور ارشد نماینده خاص سازمان ملل در امور افغانستان و جولیان لینک؛ از دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل در دیدار با اعضای کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان، خواستار ارائه دیدگاه‌های جامعه شیعه افغانستان در مورد وضعیت جاری شدند.

هیات بخش سیاسی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه ۱۱ خرداد با حضور در حوزه علمیه خاتم النبین(ص) کابل با کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، توماس پترسون؛ سرپرست بخش سیاسی و مشاور ارشد نماینده خاص سازمان ملل در امور افغانستان و خانم جولیان لینک؛ از دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل، خواستار ارائه دیدگاه جامعه شیعه افغانستان در مورد وضعیت جاری شدند.

در همین حال، محمد اکبری؛ رئیس کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان به هیات یوناما گفت: جامعه شیعه ٢٠ درصد ملت افغانستان را تشکیل می دهد. مطالبات جامعه شیعه افغانستان مشخص است و قبلا در جلسه ششم آبان سال ١۴٠٠ با حضور نمایندگان بخش های مختلف جامعه شیعه افغانستان به تصویب رسیده است.

وی با توضیح متن مطالبات و دیدگاه های جامعه شیعه افغانستان گفت: کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان جهت پیگیری و مذاکره روی همین خواسته ها با مقامات حکومت، ایجاد شده است و تاکنون در جلساتی که با مقامات حکومتی داشته، این خواسته ها و متن مکتوب آن را با آنان شریک کرده است.

آقای اکبری افزود: مهم‌ترین مواردی که در این متن آمده، ارکان مطالبات جامعه شیعه افغانستان می باشد که چهار موضوع عمده است:
۱. حفظ رسمیت مذهب جعفری
۲. حفظ، رعایت و تطبیق قانون احوال شخصیه اهل تشیع افغانستان
۳. مشارکت در تصمیم گیری‌های سیاسی
۴. تامین امنیت

آقای اکبری گفت: شیعیان در مورد خود همان حقوق و مطالبات عمومی ملت افغانستان را می خواهند نه چیزی بیشتر و نه کمتر، و حاضر هستند به عنوان بخشی از ملت افغانستان در آینده کشور و در آبادانی آن سهم خود را ایفا کنند.

او تاکید کرد که ملت افغانستان ۴۰ سال جنگ را پشت سر گذاشته؛ جنگی که فرصت های زیادی را از ملت ما گرفته است. جنگ، راه حل نیست و بهترین و مطلوب ترین راه برای حفظ ثبات کشور و تامین عدالت اجتماعی و مشارکت عمومی، تفاهم و مذاکره و رویه مسالمت آمیز است.

به گفته اکبری، مشی کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه نیز همین بوده که با روش تفاهم و گفتگوی مسالمت آمیز، همه طرف های جامعه به حقوق همدیگر احترام و تمکین کنند.

او تنش میان کوچی ها و ده نشینان در مناطق مرکزی افغانستان و حملات تروریستی اخیر بر مساجد، مراکز آموزشی و خودروهای شهری شیعیان را از نگرانی های فوری کنونی جامعه شیعه برشمرد.

سیده مرضیه کاظمی؛ از دیگر اعضای این کمیسیون نیز گفت: موضوع تحصیل بانوان به عنوان یک مطالبه با حکومت مطرح شده و انتظار داریم این معضل به زودی حل گردد.

قابل ذکر است که پیش از این، امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه «امارت اسلامی» نیز با کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان دیدار کرده و وعده همکاری داده بود.

با این حال، چند روز پس از آن دیدار، نشست خبری اعضای کمیسیون پیگیری مطالبات شیعیان با هجوم نیروهای امنیتی طالبان به طور توهین آمیزی لغو شد. سران «امارت اسلامی» بعدا از این رویداد عذرخواهی کرده و توضیح دادند که دلیل این اقدام، دریافت گزارش ها درباره خطر حمله تروریستی بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4013

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب