مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان و اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان در دفتر اجماع ملی میزبان هیئت بلند پایه امارت اسلامی به ریاست معین سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی بودند.
در این ملاقات که جناب شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، مولوی جلال الدین معاون مولوی یعقوب مجاهد ، مولوی شینواری صاحب و مولوی صاحب جانان و شماری از منصوبین امارت اسلامی حضور داشتند پیرامون مسائل جاری کشور در یک فضای صمیمی و دوستانه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن فاضل زاده رئیس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان ضمن یاد آوری پیشینه تلاش های مرحوم آیت الله فاضل برای ایجاد صلح و اخوت و برادری بین اقوام مختلف کشور، از جمله ایجاد حس امنیت و اعتماد در ملت وضرورت انسجام و اتحاد ملی به دور از مسائل قومی و لسانی و سمتی و تقویت پایه های نظام اسلامی و حفظ استقلال کشور ایراد سخن نموده خواسته های ملت بزرگ افغانستان و به ویژه شیعیان را تامین امنیت و عدالت اجتماعی و رد تفرقه و تبعیض های گوناگون ترویج یافته در ادوار گذشته عنوان کرد.
ایشان منازعه کوچی و ده نشین را قابل حل دانسته و گفتند : این موضوع تنها بین هزاره جات و کوچی ها نیست بلکه در یک سطح وسیع وجود دارد که چندین ولایت را در بر میگیرد و باید در سطح ملی مطرح شود و از حرکت های سطحی و پروژه ای خود داری شود وی بیان داشت : که در زمینه حل منازعه کوچی و ده نشین حتما راه حل های منصفانه و موثر وجود دارد، که باید به آن پرداخته شود تا این معضل به خوبی و بدون ضرر رسیدن به طرفین به صورت عادلانه و ریشه ای حل شود. ایشان دراین دیدار روی حفظ ثبات در کشور تاکید نموده و گفت:
پیروزی مجاهدین ا.ا. افغانستان یک دستاورد ارزشمند برای ملت افغانستان است و حفظ آن بر تمام افغان ها واجب میباشد.
اقای فاضل زاده گفت، اصول ما همان آیه( ان هذاه امتکم امته واحده) است. وی بازتاب صحبت های اخیر آقای عباس استانکزی را در بین جامعه و مردم مثبت تلقی نموده و گفت: این وطن زمانی از بحران عبور می کند که یک قدرت قوی از درون ساخته شود.
آقای فاضل زاده در اخیر به نمایندگی از علما، همکاری خود را در تمام زمینه ها بویژه در زمینه اعتماد سازی میان مردم و امارت اسلامی اعلام داشته و سفرهای ولایتی و تعامل با علما و متنفذین را از گام های مهم و اساسی دانست.
استاد عطاالله صادق شاه آغاسی رئیس اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان، گفت : پیروزی امارت اسلامی، ختم اشغال و بدست آمدن استقلال کشور حاصل خون هزاران شهید بود و صیانت از آن دین و وظیفه ملی همه افغانهااست.
در اخیر ، آقای شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه، ا۔ا۔ا در این نشست از حضور مدعوین و سخنان سخنرانان، استقبال کرده و گفت: هر چند که دشمنان افغانستان تلاش کرده اند که عده ای از افغانان را با وعده های پر زرق و برق اغفال نمایند، اما امروز جای نهایت مسرت است که همه ی اقوام در کنارهم جمع می شوند و مستقلانه راجع به سر نوشت وطن شان تصمیم می گیرند.
ایشان با اشاره به اعلام عفو عمومی بیان داشتند که دوران اشغال تمام شده و امارت اسلامی به دنبال انتقام گیری از کسی نیست و همه افغانها باید برای آبادی وطن دست به دست هم داده تلاش کنند. وی افزود که امارت اسلامی در صدد ایجاد یک حکومت مشروع است که پایه های قوی مردمی داشته باشد.
آقای استانکزی افزود که فاصله های قومی و مذهبی که طی چهل سال گذشته ایجاد شده بود را با وحدت و همدلی میان اقوام بویژه با قوم شریف هزاره و جامعه تشیع باید کم کرد، ضرورت وحدت تشیع و تسنن بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری است.
مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=3958

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب