حوزه های علمیه (مدرسه امام صادق(ع) کشم بدخشان)

مدرسه امام صادق(علیه السّلام) واقع در ولسوالی کشم ولایت بدخشان در سال 1387 ه‍ ش توسط جناب آقای سید علی سجادی یکی از علمای خدوم افغانستان تأسیس شد و فعالیت  آن با تلاش‌های این عالم بزرگوار ادامه یافت. این مدرسه از بدو تاسیس تا حال شاگردان و فرهیختگان زیادی را تحویل جامعه داده است و برخی آنها فعلن در مراکز بزرگ علمی از جمله در المصطفی العالمیه و دیگر مدارس بزرگ جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مشغول خدمت و فراگیری سطوح عالیه می باشند. مدرسه امام صادق(ع) در قریه نائبهای ولسوالی کشم که تماما منطقه شیعه نشین می باشد قرار دارد و مساحت کلی آن سه جریب زمین است. این مدرسه فعلا یکی از مدارس فعال در شمال افغانستان است و مضامین علوم دینی از قبیل احکام، قرآن کریم، تجوید و تمام دروس حوزوی از ابتدا الی رسائل و لمعه دمشقیه در آن تدریس می‌شود. در مدرسه امام صادق(ع) فعلاً 60 طلبه برادر و 140 طلبه خواهر مشغول فراگیری علوم حوزوی می باشند که از بخش برادران 50 نفر به صورت شب باش در مدرسه هستند

این مدرسه از مناطق دوردست ولایت بدخشان مانند ولسوالی‌های شغنان، ارغنچخواه، نسی و شکی و تعدادی هم از مناطق مختلف ولایت تخار مانند کلفگان، خطایان و ینگه قلعه مشغول فراگیری علوم اسلامی می‌باشند. بر محوریت این مدرسه مناسبت‌های دینی مذهبی مانند میلادها و شهادت‌های حضرات ائمه معصومین(ع)، نماز جمعه، نمازهای عید و مسائل مهم  اجتماعی به صورت فعالانه و مستمر برگزار می گردد.

ساختمان مدرسه برادران در دو طبقه ساخته شده است و دارای صالون های درسی، کتابخانه، طعام‌خانه، اتاق‌های خواب و فضای سبز با میدان ورزشی می‌باشد. همچنین ساختمان مدرسه خواهرانه در همجوار مسجد جامع قرار دراد که دارای هفت اتاق و یک صالون اجتماعات است.

در مدرسه امام صادق(ع) کشم بدخشان فعلن چهار استاد از بخش برادران و پنج استاد از بخش خواهران مضامین حوزوی و دو استاد مضامین علوم قرآنی و معارفی را تدریس می کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=7922

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب