مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) درقریه قوم دهقان موقعیت دارد. این قریه در فاصله حدود پنجاه کیلومتری مرکز ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک واقع شده است. با توجه به اینکه سالهای متمادی مردم متدین این منطقه از نداشتن مدرسه علمیه رنج می­بردند، علما و طلاب این منطقه که در قم و کابل مشغول تحصیل بودند، به مدیریت استاد محمد کاظم حیدری مشهور به سروری سنگ بنای این مدرسه را در سال 1392 در قریه قوم دهقان می‌گذارند و این مدرسه در اواخر سال 1392 با پذیرش 53 طلبه رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مدرسه امام حسن مجتبی (ع) دارای 12 اتاق، سه مَدرس، یک اتاق مدیریت و یک آشپزخانه می‌باشد. لیلیه مدرسه امام حسن مجتبی (ع) حدود 80 طلبه ظرفیت دارد و فعلا 68 طلبه لیلیه و 10 طلبه یومیه در آن مشغول تحصیل هستند که در مجموع به 78 طلبه می‌رسند. طلبه‌های این مدرسه از ولسوالی‌های مرکز بهسود، ورس و ناهور هستند. طلاب سه وعده غذایی را که از سوی مدرسه فراهم می‌گردد، در سالن غذاخوری همه با هم صرف می کنند.

مدرسه امام حسن مجتبی (ع) دارای یک مصلی به مساحت 380 متر مربع می‌باشد که نماز جمعه و سه وقت نماز جماعت در آن اقامت می‌گردد و سایر مراسم مذهبی و فرهنگی نیز در آن برگزار می‌شود.

این مدرسه یک کتابخانه نسبتا غنی دارد که تعداد کتاب‌های آن بالغ بر شش هزار جلد می رسد و طلاب مدرسه و دانش‌پژوهان می‌توانند در سالن کتابخانه مطالعه کنند و هم می توانند برای مطالعه به امانت ببرند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این مدرسه داشتن میدان ورزشی است که طلاب در ساعت‌های معین می توانند برای ورزش و فوتبال از آن استفاده نمایند.

مدرسه امام حسن مجتبی دارای چهار استاد رسمی دائمی می‌باشد که به صورت تمام وقت در مدرسه حضور دارند و به تدریس و حل مشکلات آموزشی طلاب به طور شبانه روزی مشغول می‌باشند.

در این مدرسه، دروس ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول فقه تدریس می شوند و در کنار آن علوم قرآنی شامل؛ تجوید، روخوانی، روانخوانی، صوت و لحن نیز آموزش داده می شود. در برنامه آموزش تجوید، روخوانی، روانخوانی و صوت و لحن قرآن کریم، مردم عادی قریه‌های اطراف مدرسه نیز مشارکت می‌کنند.

یکی دیگر از امتیازات مهم مدرسه امام حسن مجتبی جاری بودن درسها در طول مدت سال است و تعطیلات در آن بسیار اندک است. این مدرسه تنها در ماه رمضان و دهه عاشورا تعطیل می‌باشد و دیگر تعطیلی ندارد و در بقیه ایام دروس به صورت دائمی جریان دارد.

گزارش دهنده: رضا اخلاقی مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب