تاریخچه مدرسه علمیه سلطانیه مزارشریف

مدرسه علمیه سلطانیه با همت بلند و تلاش خستگی‌ناپذیر حضرت آیت الله شهید شیخ سلطان محمد ترکستانی در سال 1341 هجری شمسی در شهر مزار شریف تاسیس گردید. این مدرسه علمیه بالغ بر 6400 متر مربع مساحت در پشت تفحصات شهر مزار شریف واقع شده است.

مدرسه علمیه سلطانیه در یک طبقه دارای چهارده اتاق برای طلاب لیلیه، سه مدرَس، یک کتابخانه و یک دفتر می‌باشد. کتابخانه مدرسه دارای دو هزار جلد کتاب است و کتابها بیشتر در موضوعات اسلامی، فقهی، اصولی، اعتقادی، تاریخی، ادبیات عرب می‌باشند.

به صورت عام در این مدرسه علمیه، دروس حوزوی از ابتدا تا پایان سطوع عالیه حوزه تدریس می‌گردند. دروس حوزوی که در این مدرسه تدریس می‌شوند، شامل صرف، نحو و فصاحت و بلاغت، احکام، عقاید، منطق، فلسفه، فقه و اصول تا پایان مکاسب و کفایه می‌باشند و در کنار این دروس، طلاب  روخوانی و روان خوانی قرآن و تجوید نیز آموزش می‌بینند.

طلاب مدرسه علمیه سلطانیه در زمان تدوین این گزارش به 75 نفر می‌رسند و تعداد نصف آنها طلاب لیلیه هستند که به صورت تمام وقت در مدرسه حضور دارند و در خوابگاه آن به سر می‌برند و نصف دیگر آنها طلاب روزانه هستند که تنها زمان ساعت‌های دروس در مدرسه حضور می‌یابند و از خوابگاه مدرسه استفاده نمی‌کنند.

از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای که در این مدرسه تحصیل نموده‌اند، می‌توان به آیت الله شهید بحر، شهید استاد مزاری، آیت الله زکی و حاج آقای شیخ غلام رسول عارفی اشاره کرد.

در زمان تهیه گزارش، جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ باقر سلطانی یکی از فرزندان شهید آیت الله ترکستانی مدیر مدرسه سلطانیه می‌باشد و مدیریت اداره داخلی مدرسه به عهده جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای شیخ عظیم زکی است. از جمله اساتیدی که در این مدرسه تدریس می‌کنند، می توان به امام جمعه شهر مزار جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعودی، حجت الاسلام و المسلمین رجبعلی فهیمی و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فیاضی اشاره نمود.

در کنار مدرسه علمیه سلطانیه، مسجد سلطانیه نیز موقعیت دارد که نماز جمعه شهر مزار شریف در آن برگزار می‌گردد و ملحق به این مسجد دو مصلی می‌باشند که دارای دو زیر زمین نیز هستند. مسجد سلطانیه و مصلی‌های آن بالغ بر پنج هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

این مدرسه علاوه بر تدریس دروس حوزوی، محل مراجعات مردمی نیز می‌باشد. بسیاری از منازعات و اختلافات مردمی در این مدرسه حل و فصل می‌گردند و به مسائل اجتماعی پرداخته می‌شود. علما و طلاب مدرسه سلطانیه به شبهات دینی و اعتقادی پاسخ می گویند و  به مراجعه کنندگان در موضوعات مختلف مشاوره می‌دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6039

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب