مدرسه علمیه جامعه الاسلام در منطقه پل سوخته یکی از نقاط شیعه نشین در غرب کابل قرار دارد. مدرسه از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردار است چرا که هم نزدیک چوک شهید مزاری و هم کنار بازار منطقه قرار گرفته از همین‌رو تعامل بسیار خوبی بین مدرسه و بازاریان منطقه وجود دارد.

مدرسه در سال ۱۳۵۲ شمسی توسط مرحوم آیت الله العظمی محقق کابلی تاسیس شد. ساختمان مدرسه به لحاظ وسعت متراژ قابل توجهی دارد و دارای بیش از 35 اتاق برای طلاب خوابگاهی، چندین مدرس برای تدریس مدرسان و یک سالن بزرگ برای انجام مراسم و شعائر مذهبی در دو طبقه دارد. طبقه دوم این سالن ویژه بانوانی است که در مراسم و شعائر شرکت می کنند.

از ویژگی های این مدرسه این است که از زمان تاسیس تا امروز تعطیل نشده است حتی در زمان حکومت کمونیستی که بسیاری از علما و طلاب افغانستان توسط حکومت شهید یا مفقودالاثر شدند و باقیمانده آنان به خارج از کشور مهاجرت کردند اما این مدرسه علمیه به کلی تعطیل نشد چراکه بسیاری از مومنان منطقه به مدرسه رفت و آمد داشتند و مراسمات مذهبی خود را در مدرسه برگزار میکردند. در دوره اول طالبان این مدرسه کاملاً فعال بود و مدرسان و طلاب علوم دینی در آن به تدریس و درس و بحث مشغول بودند گرچه هر از چند گاهی مزاحمت هایی از سوی طالبان برای مدرسه ایجاد می شد

در حال حاضر این مدرسه یکی از پررونق ترین مدارس علمیه در کابل است و حضرت آیت الله محقق کابلی در زمان حیات خود و بعد از ایشان جانشین ودفتر معظم له همچنان امورات آموزشی، تربیتی و رفاهی این مدرسه را تدبیر می کنند. مدرسه در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر طلبه خوابگاهی مقیم و بیش از ۶۰۰ نفر طلبه روزانه دارد که از شهریه برخوردار هستند. برنامه های درسی مدرسه هم در مقاطع سطوح و عالی در حال انجام است.

طلاب و اساتید مدرسه محل رجوع مومنین و مردم منطقه و دیگر نقاط کابل برای انجام امور شرعی، حل و فصل دعاوی و دیگر امور مذهبی و اجتماعی هستند.

هم چنین این مدرسه در ایام تبلیغی و ماه های تابستان محل استقرار طلاب و روحانیونی است که از حوزه های علمیه ایران به افغانستان سفر می کنند و از این جهت یکی از مهمترین مشکلات این دسته از روحانیون و طلاب را در مدت اقامت در کابل حل کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4132

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام. و سپاس برای تدوین این مطالب.این ستون یکی از ارزشمندترین ستونهای علمی فرهنگی است و عملاً دانشنامه فرهنگی-مذهبی اینترنتیِ شیعیان افغانستان است. و این قابلیت را دارد که همپای منابعی چون دایره المعارف اینترنتی آریانا حرکت کند. روشمندی، ایجاز و گزینش هدفمند و جالب این مطالب از نقاط قوت آن است. پیشنهاد من این است که مطالب این ستون عیناً به دو زبان عربی و انگلیسی نیز ترجمه شود تا بُردِ مخاطبان و گستره تاثیر آن جهانی شود و مبدل به یک سنگر جهانی فرهنگی برای شیعیان افغانستان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب