در نشست علمی در تاریخ 1402/2/27 به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) از طرف مدرسه علمیه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در شهر کابل، برگزار شده بود بطور خلاصه برنامه ها و سخنرانی های ذیل اجرا گردید.

1 جلسه با اجرا و مدیریت آقای محمدرضا مظفری  از طلاب مدرسه امام صادق (ع) آغاز شد که بعد از عرض تسلیت و خوش آمد گویی به مهمانان جلسه، آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای محمد هادی رضایی یک تن از طلاب مدرسه قرائت گردید و عرض توسل توسط سید مهدی حسینی از طلاب مدرسه انجام یافت.

2 در قسمت از جلسه برنامه نشست علمی با حضور کار شناسان جلسه هریک

الف: جناب آقای محمد تقی مهدوی

    ب: جناب آقای محمد تقی صمدی

با تحلیل پیرامون موضوع: فضایل اخلاقی امام صادق (ع) از دیدگاه مذاهب اسلامی، آغاز شد.

دبیر و مجری محترم برنامه ونشست علمی جناب آقای محمدرضا مظفری با طرح سوالات این نشست را ادامه داد.

سوالات پیرامون فضایل اخلاقی ومصداق های از فضایل اخلاقی؛ چون سخاوت، زهد، خوش رفتاری و صداقت امام صادق (ع) مطرح شده که کار شناسان محترم، با جواب های منطقی، مستدل وعلمی جلسه را به اتمام رساند.

   نتیجه وخلاصه از صحبت های کارشناسان محترم نشست علمی:

1 امام صادق (ع) دارای ابعاد شخصیتی متعدد است که براساس آن، جایگاه بلند ومقام رفیع در نزد اندیشمندان وبزرگان اهل سنت دارد. فضایل حضرت امام صادق (ع) را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد

الف: فضایل که همه اهل سنت وجماعت برآن اتفاق نظر دارند؛ مانند بعد علمی حضرت امام صادق (ع).

ب: فضایل که برخی از اندیشمندان اهل سنت آن را مورد بحث و تحلیل قرار داده است

1- مانند خوش رفتاری و حسن خلق.

که در مورد حسن خلق و خوش رفتاری امام صادق (ع) بزرگان اهل سنت وجماعت؛ چون مالک ابن انس و ابی زهره، نظر دارد.

2 زهد یکی از فضایل اخلاقی است، به معنی اینکه نسبت به دنیا دلبستگی نداشته باشیم و بی رغبت باشیم ودر مورد ارزش آن می توان گفت کلید همه خوبی ها است.

3 سخاوت به عنوان یکی از فضایل اخلاقی دارای دو معنی می باشد: معنی عام که همان انفاق مالی، علمی و می باشد. اما معنی خاص که خصوص انفاق مالی را می گیرد که در این مورد حضرت امام صادق (ع)؛ چون در خانواده علوی زیسته است؛ مانند امام علی (ع) نسبت به بقیه احساس مسئولیت می نموده است.

4- یکی از فضایل اخلاقی امام صادق (ع) صداقت وراستی است که براساس تفاسیر که از اهل سنت شده است در مورد آیه کونو مع الصادقین. مصداق صادقین ائمه (ع) وامام صادق می باشد.

در اخیر برنامه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس مظفری تحت عنوان: بعد علمی امام جعفر الصادق (ع) صحبت کردند

سخنران مجلس: نمونه های از مناظره امام صادق (ع) را با ابوحنیفه و با مرد یهودی و همچنین تربیه شاگردان وشخصیت های علمی را مطرح کردند؛ و نکته دیگری که ایشان مطرح کردند این است که حضرت امام صادق (ع) علوم را رشته بندی و تخصصی کردند و بحث استعداد یابی را عملا راه اندازی کردند. که شاگردانش را در رشته های مختلف به عنوان متخصص در فن معرفی کردند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6921

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب