فصل‌نامه قلم بنا دارد در هر شماره، با یکی از استادان برجسته حوزه، مصاحبه داشته باشد تا هم معرفی و قدرشناسی از استادان حوزه باشد و هم تجربیات استادان در اختیار نسل جدید قرار گیرد. در این شماره در خدمت استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین، جناب آقای احمد شکیب فرهنگ، عضو شورای عالی نظارت و معاون مجمع مشورتی مدیران و عضو ارشد هیئت‌علمی شورای عالی نظارت، هستیم.

سؤال اول: استاد شکیب، ضمن معرفی خود، بفرمائید تحصیلات در کجا بوده است؟

بنده احمد شکیب فرهنگ متولد سال 1355 هجری شمی در کابل و اصلاً از ولایت غزنی می‌باشم. دوره متوسطه را در مکتب دولتی کابل گذرانده‌ام و در سال 1368 طلبه شده‌ام و تحصیلات طلبگی را در افغانستان شروع و سطوح عالیه را در تهران و قم به اتمام رسانده‌ام و مدتی در درس خارج اصول آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی و درس خارج فقه مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی شرکت داشته‌ام و در درس فلسفه استاد غلام‌رضا فیاضی و استاد مسجد جامعی و استاد حسن‌زاده آملی و درس تفسیر استاد جوادی آملی هم حضورداشته‌ام.

سؤال دوم: در نزد چه استادانی تحصیل نموده‌اید؟

استادان بنده همان‌های است که نام بردم. البته دوره سطح را نزد استاد وجدانی فخر، استاد مصطفی اعتمادی، استاد علی محمدی تلمذ نموده‌ام. یکی از خاطراتم این است که در مدرسه امیرالمؤمنین تهران شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا برای عموم طلاب برنامه مباحثه درس‌ها الزامی بود و در یک‌شب هم بحث من حضور نداشت و مرحوم حاج‌آقای کرباسی رضوان‌الله علیه که مرد مهذب و پاکباخته‌ای بود، آمدند و مرا گفتند که چرا سر شما بی‌کلاه مانده است؟ و نشستند باکمال بزرگواری با بنده مباحثه کردند و بنده را بسیار تشویق و نوازش نمودند.

سؤال سوم: در دوران تحصیلات با چه مشکلاتی مواجه بودید و شرایط آن دوران با دوره فعلی چه تفاوت‌های دارد؟

در آن دوران فقر و حرمان و با مشکلات ساختن ویژگی عام طلاب و طلبگی بود و امکانات کنونی به‌هیچ‌وجه در آن دوره میسر نبود.

سؤال چهارم: چه مدتی تدریس داشته‌اید و چه مضامینی را تدریس کرده‌اید؟

بنده تقریباً بیست سال است که تدریس دارم و مضامین فقه و اصول فلسفه، عرفان، ادبیات و منطق را تدریس نموده‌ام.

سؤال پنجم: وضعیت فعلی حوزه‌ها و طلاب نسبت به گذشته چه تفاوت‌های پیداکرده است؟

امکانات و فرصت‌های مادی و معنوی که اکنون در اختیار حوزه‌ها و طلاب است درگذشته به‌هیچ‌وجه میسر نبود؛ ولی متأسفانه آن سخت کوشی و پرانگیزگی و هدفمندی که درگذشته در طلاب وجود داشت، ظاهراً در وضعیت کنونی کم‌رنگ به نظر می‌رسد.

سؤال ششم: چون حضرت‌عالی، به‌عنوان عضو شورای عالی نظارت و معاونت مجمع مشورتی شورای مدیران، مشغول فعالیت هستید، تشکیلات فعلی شورای نظارت و مدیران را معرفی بفرمایید.

شورای نظارت متشکل از بخش‌های گوناگون علمی و اداری می‌باشد. در ذیل شورای نظارت، هیئت‌علمی، کمیسیون خواهران، بخش پژوهش، بخش امور قرآنی، بخش اداری طلاب و بخش اداری ائمه جماعات و مبلغین می‌باشند و هم چنان یک بخش مجمع مشورتی مدیران می‌باشد که هر بخش به امور مربوط به خود می‌رسد و می‌پردازد. فلسفه وجودی این تشکیلات هم تفکیک وظایف و تقسیم‌کار به‌منظور حُسن انجام کارها می‌باشد.

سؤال هفتم: مهم‌ترین تحولات دو سال اخیر در مدیریت حوزه‌های چه بوده است؟

مهم‌ترین تحول، آمدن نظم و انضباط و تشکلاتی شدن و تخصصی شدن تصمیم گیرهای و فعالیت‌ها می‌باشد.

سؤال هشتم: ازنظر حضرت‌عالی مهم‌ترین کاستی‌ها و مشکلات در سیستیم آموزشی واداری حوزه‌ها چیست؟

البته کاستی و مشکل جدی و نگران‌کننده، وجود ندارد؛ ولی یگانه مشکل ناهماهنگی مدارس دینی با همدیگر و عدم حاکمیت سیستم واحد تربیتی آموزشی در کل مدارس می‌باشد.

سؤال نهم: چه توصیه‌های برای طلاب داریم؟

مهم‌ترین پیشنهاد به طلاب عزیز این است که خود و جایگاه واقعی خود را بیش‌ازپیش توجه و التفات داشته باشند؛ زیرا این وظیفه پیامبرانه را دارند. علمای عامل ورثه انبیا می‌باشند و همت خود را عالی نگهدارند و در مسیر هیچ‌گاه از سخت‌کوشی و تقوا و تهذیب نفس غافل نمانند.

سؤال دهم: در پایان اگر نکته خاصی هست، بفرماید.

گفته‌های لازم الذکر گفته آمد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=17281

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب