دوران پنهان‌زیستی آخرین پیشوای معصوم، از فرازهای مهم زندگی آن حضرت است که از آن، با عنوان رازی از رازهای خداوند و غیبی از غیب‌های پروردگار، یاد شده است. این دوران پر رمز و راز، نه فقط برای آن پرده نشین که برای پیروان آن یار سفر کرده نیز دارای اهمیت فراوانی است. این ارجمندی و اهمیت، سبب شده است از چرایی و سبب‌های غیبت حضرت مهدی، تا چگونگی آن پنهان‌زیستی و از انواع پنهان‌زیستی تا فلسفه و علل آن همه و همه، در کلام پیشوایان نور به روشنی مطرح شود؛ البته آن اندازه که ما شایسته فهم آن بوده‌ایم. اگر چه سر بودن این دوران، بسیاری از حقیقت‌های آن را در هاله‌ای قرار داده است، سخنان ارزشمند پیشوایان معصوم، همواره افق‌های نوینی را برابر دیدگان مشتاقان و پژوهندگان قرار داده است. بنابراین، بررسی‌های ژرف در موضوعات یادشده و مانند آن، می‌تواند در فهم هر چه بیشتر مفاهیم مربوط به حضرت مهدی و دوران غیبت آن حضرت مفید باشد.
ايمان به مهدويّت،باورداشت و ايمان به ذخيرۀ آخرين هستى،ثمرۀ تمامى رسالت‌ها،منبع همۀ كمالات،سرچشمه همۀ خيرات و جلوه‌گاه تمامى نيكى‌ها و زيبايى‌ها است. پذيرش مهدويّت،گشودن چشم‌اندازى زيبا،به جهان آينده،اميدى لذّت‌بخش،به آينده روزگار و رويكردى جدّى و نويدبخش به انسان و آيندۀ انسان است. اعتقاد به مهدويّت،اميد را در دل‌ها زنده كرده،مانع تسليم شدن در برابر ستم مى‌شود. ملّت‌هاى باايمانى كه حضور قطب عالم امكان را در ميان خود احساس مى‌كنند،از حضور او اميد و نشاط مى‌گيرند و براى مجد و عظمت اسلام،مبارزه و مجاهدت مى‌كنند. با تكيه بر همين اميد درخشان بود كه ملّت بزرگ ايران،به رهبرى بنيان‌گذار جمهورى اسلامى امام خمينى قدّس سرّه،پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد و افتخار طول تاريخ بشر و تاريخ اسلام شد.
آرزوى همگان آمدن چنين شخصيت گران‌قدرى است تا عقده‌هاى فروخوردۀ انسان‌ها -در طول تاريخ-با تجليّات ظهورش گشوده شود و چشم‌هاى منتظر،با روشناى طلوعش، روشنايى گيرند و تاروپود ظلم و ستم نابود گردد. به باور پيروان بيشتر اديان و مذاهب،روزى فراخواهد رسيد كه دست توانمند پروردگار،در برهه‌اى از تاريخ،از آستين انسانى برتر،معجزه‌گرى خواهد كرد و برگ‌هاى فرجامين كتاب زندگى بشرى را با نجات از ستم و بيداد به سرانجام خواهد رساند. همۀ فرقه‌هاى اسلامى،معتقدند:آن دست معجزه‌گر،كسى نيست،مگر رادمردى از سلالۀ پاك آخرين فرستادۀ خداوند،پيامبر بزرگ اسلام صلّى اللّه عليه و اله و سلم،كه روزى آشكار خواهد شد و جهان را به نور عدل و داد آكنده خواهد ساخت. البته شيعه-برخلاف گروه‌هاى ديگر-اين شخص بزرگ و دست قدرت خداوندى را به خوبى مى‌شناسد و با تاريخ ولادت و نام مقدس او و پدر و مادر عزيزش آشنا است؛در حالى كه ديگران اينها را نمى‌دانند. اين شناخت و اعتقاد-علاوه بر ابعاد منطقى،فكرى و استدلالى-داراى جنبه‌هاى عاطفى، معنوى و ايمانى عميق و بسيار مهمّى است كه همواره سرمايه عظيم حركت‌هاى بزرگ در جوامع اسلامى-و به‌ويژه شيعى-شده است. توجه به اين نكته بايسته است كه عصر انتظار،عصر آزمايش‌هاى بزرگ است.در اين دوران انسان‌ها به شكل‌هاى مختلف امتحان مى‌شوند و تنها كسانى از اين ميدان سربلند بيرون مى‌آيند كه ايمان خود را حفظ كرده،در مقام عمل،گوى سبقت از ديگران بربايند.
به لطف الهى اعتقاد به مهدى موعود عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف،شيعه را تا امروز از تمامى موانعى كه بر سر راهش قرار داشته،به خوبى عبور داده است و امروزه عزّت و سربلندى اسلام و قرآن،ميراث گران‌بهايى است كه در پرتو اين باور سترگ به دست آمده است. البته دشمنان تفكر و اعتقاد به مهدويّت،همواره تلاش كرده‌اند تا با القاى يأس و نااميدى در دل مردم و يا پراكندن شبهات،آن را از ذهن‌ها پاك سازند و يا مفاهيم اعتقاد به مهدويّت را تحريف كنند!!از اين‌رو لازم است در برابر اين تلاش دشمنان،با استوارى در جهت اعتقاد و تبيين حقيقت«مهدويّت»حركت كنيم…به يقين جامعه‌اى كه در دوران ظهور حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف به وجود خواهد آمد؛همان جامعه‌اى است كه همه پيامبران بزرگ الهى عليهم السّلام، براى تهيه مقدمات آن مبعوث شده‌اند؛يعنى،ايجاد جامعه‌اى كه بشريّت در آن،بتواند به رشد و كمال متناسب خود برسد و از تمامى قيدوبندها رهايى يابد و امام گام نهايى را در ايجاد جامعه موعود برمى‌دارد..
جلد دوم کتاب درسنامه مهدویت به مباحث امامت و دوران غیبت آن حضرت می پردازد:
درس اول آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، درس دوم و سوم غیبت حضرت مهدی(علیه السلام) و علل آن، درس چهارم فواید امام غایب(عج)، درس پنجم غیبت صغرا و نیابت خاص، درس ششم فرمایشات حضرت مهدی(عج)، درس هفتم ارتباط با حضرت مهدی(عج)، درس هشتم و نهم زندگی حضرت مهدی (عج) در عصر غیبت، درس دهم ویازدهم انحراف از مهدویت، درس دوازدهم و سیزدهم انتظار، فضیلت ها و وظیفه های یک منتظر، درس چهاردهم غیبت کبرا و نیابت عام و آخرین درس هم به معرفی و توصیف ده کتاب از کتب خوب مهدوی اختصاص دارد
این کتاب در قالب آموزشی و با داشتن «خود آزمایی» و «منابع پژوهش» در آخر هر درس، مناسب تدریس در حوزه مهدویت می باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=7384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب