فقیه شیعی، غزنی.

تولد و وفات
شیخ علی‌محمد کابلی، سال 1274ه.ق. برابر با 1236ه.ش. در غزنی متولد شد و سال 1339ه.ق. برابر با 1299ه.ش. در کربلا از دنیا رفت.

تبار و نسب
منابع گرچه از مهاجرت و همراهی او با پدر و برادرش یاد کرده‌اند، درباره تبار و نسبش اطاعاتی ارائه نکرده‌اند. به نظر می‌رسد او از شیعیان هزاره افغانستان باشد و به همین سبب در کابل زندانی شده باشد.

زندگی‌نامه
علی‌محمد کابلی به تصریح آقابزرگ تهرانی از فقها، صلحا و علمای عابد بود. او در روزگار حکمرانی امیر عبدالرحمان‌خان زندگی می‌کرد و در کودکی ناگزیر به ترک زادگاه خود شد. همراه با برادران و پدر خود به کابل مهاجرت کرد و به دست کارگزاران حکومتی عبدالرحمان‌خان زندانی شد. نزدیک به یک سال در زندان کابل بود و دو برادرش را در زندان از دست داد. بعد از این‌که برادرانش در زندان از دنیا رفتند به سوی عراق گریخت و خود را به کربلا رساند.
او در کربلا به فراگیری علوم دینی و حوزوی پرداخت و بعد از فراگیری این علوم به عنوان نماینده آیت الله سید اسماعیل صدر به کابل اعزام شد و به تبلیغ فرهنگ اسلامی پرداخت. چندین سال در کابل عهده‌دار این مسئولیت بود، تا این‌که استادش آیت الله سید اسماعیل صدر از دنیا رفت و او به کربلا برگشت.
علی‌محمد کابلی بعد از بازگشت به کربلا بیمار شد و نزدیک به دو سال بعد در اثر بیماری از دنیا رفت و بنابر وصیتش در وسط ایوان شریف دفن شد.

استادان
دو نام بزرگ و شناخته‌شده از مرجعیت و فقاهت حوزه علمیه عراق در ردیف نام استادان علی‌محمد کابلی یاد شده است: «آیت الله سید مرتضی کشمیری» و «آیت الله سید اسماعیل صدر».

* شناختنامه مستند این عالم نامدار را در مجموعه کتاب‌های «عالمان شیعه افغانستان»(در دست انتشار) خواهید خواند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=21136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب