محفل تجلیل و بزرگداشت مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی امروز ۱۷/ ۱۱/ ۱۴۰۰توسط شورای علماي شیعه افغانستان برگزار گردید؛ این محفل که با هماهنگي شورای مدیریت حوزات علمیه ی کابل وهزاره جات در کابل دایر گردیده بود، باحضور علما، طلاب، فرهنگیان، شخصیت های ذی نفوذ و ارادتمندان مرجع فقید شکوه وعظمت خاص یافته بود.
دراین محفل باعظمت معنوی فرهنگی، با گردانندگی حجت الاسلام والمسلمین محمد زبیر مبشر، حجج اسلام والمسلمین عالمي بلخی و عبدالله افضلی سخنرانی نموده و حجت الاسلام والمسلمین سید عبد الله ذکی روضه خواند.
آقای افضلی رئیس کمیسیون حوزات علمیه ی شورای علمای شیعه افغانستان، در سخنرانی اش به این مطالب پرداخت:
در نظام خلقت جایگاه ومنزلت انسان به عنوان خلیفه الله در نظر گرفته شده است اما رسیدن به این مقام جهاد جدی وکوشش زیاد لازم دارد.
خداوند با توجه به فلسفه خلقت انسان، پیامبران درونی و بیرونی را به کمک انسان فرستاد: عقل وانبیا
رسالت انبیا چهار چیز بود، اول آوردن دین، دوم تبلیغ آن، سوم تربیت انسان، چهارم پاسداری از دین.
این عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه ی کابل وهزاره جات گفت :
برای تکمیل این رسالت بعد از پیامبر، ائمه‌ پرچم دار شدند. ائمه سه مسئولیت داشت : اول تعلیم مردم، دوم تزکیه و سوم پاسداری از دین. و اینها در یک دوره بهم پیوسته ۲۵۰ ساله با فراز و فرود به زیبا ترین شکل انجام رسالت نمودند وبا شروع غیبت این پرچم با همان رسالت سه گانه بدوش فقها افتاد وفقهای ما بعد از غیبت و در یک دوره باز بهم پیوسته بیش از ۱۱۰۰ سال با همان فراز و فرود عصر ائمه، یعنی تحمل زندان وتبعید وهجرت وشهادت، این راه را ادامه داده علاوه بر حفظ دست آورد های گذشته ،در گسترش اسلام دست آورد های بزرگ داشته است.
آیت‌الله صافی یکی از همین فقیهان است که بیش از هفتاد سال حامل این رسالت بود و آن را بخوبی به پایان برد واز همین جهت شایسته تجلیل و بزرگداشت است.
آقای عالمی بلخی رئیس دارالانشای شورای علمای شيعه افغانستان، پس از بیان اجمالی زندگینامه ی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) بر روی سه بعد از شخصیت ایشان بیشتر تکیه نمود:
۱- ارادت وی به اهلبیت عليهم السلام وتلاش جدی در جهت گسترش معارف آنها و ارائه ی خدمات کم نظیر در این عرصه؛
۲- مجاهدات آن فقید سعید در راه قطع استبداد و حاکمیت ارزش های اسلامی و همگامی وی با امام خمینی (ره) در مسیر پیروز انقلاب اسلامی؛
۳- علاقمندی آن بزرگوار به مردم افغانستان و سر نوشت آنها؛ مخصوصا مهاجرین پناهنده شده به ایران؛
این سخنگوی کمیسیون پیگیری دیدگاه‌ها و مطالبات شیعیان، در بخش دیگر از سخنانش تحولات جاری کشور را مورد بحث و ارزیابی قرارداد.
وی در این قسمت از سخنانش ضمن بیان روند شکل گیری کمیسیون مزبور وارائه ی مطالبات جامعه ی شیعه به صورت مکتوب به برخی از مقامات امارات اسلامی، یادآور شد که ما در چهار چوب این مطالبات حاضریم که با امارت اسلامی همکاری کنیم و در حل مشکلات موجود فعلی و احتمالی آتی با آنها همگام حرکت کنیم.
وی طالبان را از انحصار گرایی بر حذر داشته وگفت: کشور تنها در سایه ی عدالت و انصاف به ثبات وامنیت می رسد. ورنه، نه تنها مشکلات موجود حل نخواهدشد، بلکه ممکن است مشکل عدیده ی دیگر بروز وظهور خواهد کرد.
آقای بلخی جنگ را راه حل مشکلات کشور ندانسته وجنگ را برای مردم وکشور غیر قابل تحمل دانست. و به شعار دهندگان جنگ هشدار داد که وضع رقتبار مردم و وطن را در نظر بگیرند‌.
وی در بخش پایانی سخنانش وضع مهاجرین افغانستانی را در سراسر جهان ، از جمله در جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار داد و ضمن تشکر از مهمان نوازی چهل ساله ی جمهوری اسلامی ایران، از مقامات ذی ربط این کشور خواست که با این پناهندگان با شفقت اسلامی بیشتر برخورد کرده و در این هوای سرد و بی پناهگاهی مهاجرین
از طرد مرز آنها خودداری نمایند.
قابل ذکر است که در این محفل آقای حجت الاسلام والمسلمین اکبر فلاح نژاد مسئول دفتر شهریه ی آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله العالی ) و جناب آقای شیرزاد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی به نمايندگي از سفارت این کشور وجناب آقای دکتر ثابت رئیس دانشگاه المصطفی در افغانستان نیز حضور داشتند.

گزارش: حجت الاسلام رضوانی بامیانی

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=2124

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب