و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا باالعدل …(قرآن کریم /سوره نساء/آیه 58 )

با توجه به کثرت اختلافات حقوقی و قضایای مربوط به آنها در بین مردم و کثرت رجوع مردم به ائمه جماعات برای حل مشکلات و ضرورت تسلط هرچه بیشتر ائمه جماعات به دانش و فنون حل منازعات حقوقی و برای افزایش مهارتهای کاربردی در این زمینه؛ یک دوره آموزشهای حقوقی تحت عنوان کارگاه تخصصی حل منازعات حقوقی از تاریخ 2/5/1403  الی 9/5/1403 از طرف بخش اجرایی شورای عالی نظارت بر حوزات علمیه افغانستان در دفتر اجرایی این شورا در کابل برگزار گردید.

در این کارگاه 7روزه، که 24 تن از ائمه جماعات را دربرمی گرفت؛ روی موضوعات بسیار مهم و کاربردی بحث و بررسی و مناقشه صورت گرفت وهمه روزه از ساعت 8 الی 10 قبل از ظهر،  برنامه ها توسط اساتید باتجربه به ترتیب ذیل اجرا گردید :

 

شمارهایام هفتهموضوعاتاساتیدساعت
1سه شنبه

2/5/1403

1. هبه

2. شناخت اسنادحقوقی

1.اخلاقی زاده

2.قاضی اخلاقی

.

8 – 8:45

9 – 9:45

2چهارشنبه

3/5/1403

1. وصیت

2. شناخت اسنادحقوقی

1.اخلاقی زاده

2.قاضی اخلاقی

3پنجشنبه

4/5/1403

1.نکاح

2. شناخت اسنادحقوقی

1.اخلاقی زاده

2.قاضی اخلاقی

4شنبه

6/5/1403

1.طلاق

2. شناخت اسناد حقوقی

1.اخلاقی زاده

2.قاضی اخلاقی

5یکشنبه

7/5 /1403

1.نگارش حقوقی

2.اصلاح ذات البین

1.آصف حسینی

2.قاضی اخلاقی

6دوشنبه

8/5/1403

1.نگارش حقوقی

2.اصلاح ذات البین

1.آصف حسینی

2.قاضی اخلاقی

7سه شنبه

9/5/1403

1.نگارش حقوقی

2.اصلاح ذات البین

1.آصف حسینی

2.قاضی اخلاقی

 

کارگاه تخصصی با سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین محمدجواد گوهری مجری برنامه آغاز گردید، وی بر ضرورت علم‌افزایی و مهارت‌افزایی ائمه جماعات تأکید نمود سپس جلسه با قرائت قرآن کریم توسط آقای هدایتی یک تن از شرکت‌کنندگان منور گردید و در ادامه آقای دکتر سیدعبدالوهاب رحمانی عضو شورای ساماندهی و مسئول بخش اجرایی ائمه جماعات و مبلغین در مورد ضرورت برگزاری کارگاههای تخصصی صحبت کرده و خاطرنشان کرد که برای شناخت و آشنایی نسبت به پروسه عینی سیستم حقوقی جامعه تنها دانش حقوقی و تئوری و نظریه پردازی، کافی نیست و مهارت‌های کاربردی و تجربه حقوقی بسیار اهمیت دارد. ازین رو، برگزاری کارگاه توسط اساتیدی که تجربه قضاوت و وکالت مدافع دارند فوق العاده مفید است.

استاد اخلاقی زاده، استاد دانشگاه و وکیل مدافع حقوقی، راجع به نکته کاربردی وصیت وهبه و نکاح که ائمه جماعات اغلبا با آنها مواجه می شوند، در طی سه جلسه یک ساعته مطالب خویش را ارائه کرد و نکته های مفید و کاربردی را بیان نمود.

قاضی اخلاقی، رئیس اسبق دیوان مدنی ولایت دایکندی، سه جلسه یک ساعته راجع به شناخت اسناد حقوقی و چهار جلسه راجع به اصلاح ذات البین، ارائه کرد و مشکلاتی را که عملا در این موضوعات مردم و علماء با آن مواجه می‌شوند توضیح داده و بر مصالحه حقوقی توسط ائمه جماعات  قبل از ارجاع آنها به محاکم تاکید نمود.

استاد سیدآصف حسینی، استاد دانشگاه، راجع به نگارش حقوقی و شیوه های آن در سه جلسه یک ساعته بیانات خویش را ارائه کرد و خصوصیات نامه نگاری ومراسلات اداری وحقوقی را تبیین نمود.

در روز سه شنبه 9/5/1403 در جلسه اختتامیه کارگاه تخصصی حل منارعات حقوقی، دکتر سیدحسن صالحی، رئیس اجرایی شورای عالی  نظارت بر حوزات علمیه افغانستان و عضوشورای علمای شیعه کشور ، حضور یافته  سخنرانی اختتامیه خویش را ایراد نمود و بر سطوح ابتدایی ، متوسط و پیشرفته کارگاهها تاکید نمود. در پایان یک جلد کتاب حل منازعات حقوقی از دید فقه حنفی و حقوق موضوعه، برای هریک از شرکت کنندگان ، توزیع گردید و در ضمن جدول های ارزیابی اساتید و ارزیابی موضوعات توزیع و جمع آوری گردید تا میزان رضایتمندی از اساتید و موضوعات در برنامه های آینده مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=21479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب