آنطور که در این کتاب آمده است، تاکید همیشگی ائمه در طول تاریخ این بوده است که اربعین زنده بماند زیرا یک فکر و فرهنگ اساسی اسلام به حساب می آید.

«اصغر طاهرزاده اصفهانی» نویسنده این مجموعه است و تا کنون نزدیک به ۷۰ جلد کتاب در موضوع‌های مختلف انقلاب اسلامی زنان، معرفتی، تمدن اسلامی، مهدویت و ولایت‌فقیه به رشته تحریر درآورده است.

وی در پشت جلد کتابش آورده است: بدون درک زمانه هیچ قدمی به سوی آینده خود نمی‌توان برداشت و رخداد اربعین در این تاریخ، آن زمان و زمانه‌ای است که با قرار گرفتن در آن و خود آگاهی نسبت به آن، می توانیم سرنوشت خود را از بند غرب آزاد کنیم.

مقدمه مولف نیز به اهمیت رویداد اربعین در سه بخش حماسه میلیونی پیاده‌روی و نقش آن در زیارت امام حسین (ع)، اربعین، دوم؛ سنتی در حال شکوفایی و سومین بخش که هم‌نام کتاب است و امکان حضور در تاریخی دیگر را بررسی می‌کند و معتقد است مشکل‌ترین بحث همین است از آن منظر که باید ماورای عقل مدرن به موضوعی نظر کند که فعلا در حال تولید است و خود را طی یک فرآیند می‌نمایاند و از دور جان آدمیان سر بر می‌آورد و در قول و فعل آنان سریان می‌یابد.

اقیانوس تمدن ساز

در صدرنوشت بخش اول کتاب دارد که حرکت سیدالشهدا (ع) یک تذکر بود به همه تاریخ که چگونه از ظلمات زمانه می‌توان خود را رها کرد. این مهم در سال‌های اخیر در حماسه اربعینی ذیل تذکر امام معصوم مردم را آنگونه می‌داند که به روحی منورند که آنها را از ظلمات فرهنگ اموی جهان استکباری رهایی می‌بخشد و همین معنای حماسه میلیونی پیاده‌روی است. معنایی که در آن انسان‌هایی در این اقیانوس انسانی حاضرند و هر کدام خود را یک اقیانوس انسان تمدن‌ساز احساس می‌کنند.

کمی بعد سخن از پاک شدن گناهان، افزون شدن حسنات و قرار گرفتن در مقام اُنس با معبود مطرح است بویژه برای افرادی که دغدغه اطلاح جامعه بشری را دارند. حتی در تفاوت درجه زائران حسینی دارد که طبق روایت‌ها، ایندرجه به تفاوت شدت عزم و تصمیمی بستگی دارد که زائران در جان و دل خود پرورانده‌اند.

در دومین فصل کتاب نوشته‌اند که اربعین نشان داد که در حکمت حسین علیه‌السلام شکست بی‌معناست و بقاء و پایداری، عناصر اصلی این حکمت است.

داستان آمدن «عطیه» و«جابر ابن عبدالله انصاری» به کربلا در صفحه ۲۵ کتاب قید شده و می‌نویسد؛ کربلا یک حادثه نبود بلکه یک فرهنگ است که تاریخ قصه این دو بزرگوار را به عنوان نمونه بازخوانی می‌کند.

همچنین در پاورقی همین صفحه به نکته مهمی اشاره شده که پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام بنی‌امیه به جای حمله در حالت دفاع قرار گرفتند و این اول سقوط یک حکومت است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=21532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب