پرسش:

آیا نگاه کردن به عکس یا فیلم افراد برهنه یا نیمه برهنه و جماع در اینترنت اشکال دارد؟ تمام فضای مجازی پر شده است و اجتناب امکان ندارد.

پاسخ:

کثرت گناه، هیچ دلیل و توجیهی برای جواز به ارتکاب نمی‌باشد؛ چنان که اگر ویروسی منتشر و فراگیر شد، نه تنها دلیل و بهانه برای ابتلای عمدی نمی‌باشد، بلکه باید از آن اجتناب نمود تا سالم ماند.

الف – توجه داشته باشیم که «حرام»، یعنی چیزی یا کاری که «حرمت» دارد. و «حرمت» داشتن، یعنی «احترام – قَدر (اندازه) و ارزشی» دارد و برای حفظ احترامش، از سوی خداوند سبحان، قوانین و چارچوب‌های معینی وضع و ابلاغ شده است.

گاه، مکان مقدسی حرمت دارد، مانند «مسجد الحرام» یا هر مسجدی – گاه زمان حرمت دارد، مانند «ماه‌های حرام» – گاه طرف مقابل حرمتی دارد که باید حفظ شود، مانند پدر و مادر، یتیمان، نوامیس … و بالاخره آن که انسان، خودش بسیار محترم است و باید حرمت خود را حفظ کند، لذا هر چه احترام او را بالاتر ببرد، واجب و مستحب شده است و آن چه او احترام او را بشکند، او را خوار و ذلیل کند – به او ضرر و خسران برساند و چه بسا او را تا حیوانیت و بلکه پست‌تر و گمراه‌تر، پایین بیاورد، «حرام = ممنوع» شده است!

چرا در شریعت اسلام عزیز، کسی حق ندارد به صورت علنی مرتکب گناه شود و یا حتی گناهش را نزد دیگران بیان و افشا نماید؟! یکی از دلایلش همین ضرورت و وجوب «حفظ حرمت» می‌باشد!

ب – آدمی کارهای بسیاری انجام می‌دهد که فقط با دست یا پا نمی‌باشد، بلکه «شنیدن و دیدن» نیز نوعی کار است که با گوش و چشم به انجام می‌رسد. بنابراین، همانگونه که دست و پا و سایر اعضا، برای انجام کارهایی آفریده شده‌اند و نباید در راه آسیب به خود و جامعه از آنها استفاده شود، گوش و چشم نیز برای فوایدی آفریده شده‌اند؛ لذا فرمود: «شنیدن و دیدن و قلبی که توجه می‌کند، مورد سؤال واقع می‌شوند»:

«وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» (الإسراء، 36)

– و در چیزی که به آن علم نداری [بلکه برگرفته از شنیده‌ها، ساده نگری‌ها، خیالات و اوهام است] پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل [که ابزار علم و شناخت واقعی‌اند] موردِ بازخواست‌اند.

در قیامت و محشر، هم اعضا به تکلم می‌آیند و گواهی می‌دهند و هم از صاحب آنها پرسیده می‌شود که «چرا چنین کردی، چرا چنان نکردی – چرا این را دیدی و آن را ندیدی – چرا این را شنیدی و آن را نشنیدی و …؟!» و باید پاسخگو باشد و دلایل موجه داشته باشد.

آثار دیدن

شاید آدمی گمان می‌نماید که در یک لحظه یا دقایقی، چیزهایی را می‌بیند و تمام می‌شود؛ اما از آنجا که چشم و گوش، دو ابزار دریافتی و ادراکی انسان از بیرونِ خود (محیط) می‌باشند، هر آن چه از خوب یا بد ببیند، آثار آنیِ خوب یا بد خود را مترتب می‌سازد و بر ذهن، روح، قلب، اخلاق، روان، اعصاب و ساختار شخصیتی انسان اثر می‌گذارد. چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند:

«العَينُ جاسُوسُ القَلبِ و بَريدُ العَقلِ» (بحار الأنوار: 104 / 41 / 52)

– چشم، جاسوس دل و قاصد خرد است.

نگاه به عکس یا فیلم بدن‌های برهنه و روابط جنسی

نگاه کردن به عکس یا فیلم بدن‌های برهنه (زن و مرد)، فقط محرک هوس و شهوت جنسی خیالی نمی‌باشند، بلکه آثار نامطلوب دیگری چون تنوع طلبیِ سیری ناپذیر و نارضایتی از همسر و … را نیز دارند!

نگاه به فیلم روابط جنسی زن و مرد، از بوسیدن گرفته تا جماع (فیلم پورنو)، ضمن تحریک شهوت جنسیِ بی‌حاصل – شهوت‌رانی خیالی و تحریک اعصاب و روان، آثار سوء تربیتی، اخلاقی و رفتاری بسیاری دارد که کمترین آن، خودارضایی می‌باشد و بسیاری از اغفال‌ها و تجاوزات (در جهان) نیز به خاطر دیدن همین صحنه‌ها و میل به تحقق آنها صورت می‌پذیرد.

  • -بنابراین، هرگونه تحریک شهوت جنسی با نگاه شهوت‌آلود به شخص نامحرم – یا دیدن عکس و فیلم از بدن‌های برهنه – یا دیدن روابط جنسی نامحرمان، کم باشد یا زیاد، حرام می‌باشد و نه تنها هر گونه نگاه شهوانی به شخص یا تصویر نامحرم (مسلمان یا کافر) حرام است، بلکه حتی اگر احتمال آلوده شدن نگاه و وسوسه و تحریک شهوت دهد نیز اشکال دارد.
  • -دقت کنیم که «لذت شهوانی» زن و مرد از یک دیگر، با لذت خوردن و خوابیدن و … متفاوت است، چرا که مستلزم ارتباط جنسی با یک دیگر می‌باشد که هر کدام حقوقی فردی و نیز نقش، تکلیف و حقوقی اجتماعی دارند. پس لذت بردن این دو از یک دیگر نیز باید قانونمند باشد و خداوند متعال تنها راه مجاز هر گونه لذت دو نامحرم از یک دیگر را محرمیت به واسطۀ ازدواج دائم یا موقت بیان نموده است؛ بدیهی است که تحریک و ارضا از هر طریق دیگری، موجب مضرات شدید فردی و اجتماعی می‌گردد؛ از تأثیر سوء در روان، اعصاب و اخلاق شخص گرفته تا تأثیرات سوء اجتماعی و بیشتر از همه در حق زنان و جایگاه، نقش و حقوق آنان در چرخه‌ی حیات بشری.

احکام

دقت نماییم که خداوند متعال در دین کامل اسلام، در هیچ شأنی از شئون زندگی، انسان و جامعه را سر خود رها نکرده است؛ لذا حتی نگاه کردن نیز احکام ویژه‌ای دارد که ذیلاً فقط به آن چه موضوع سؤال است اشاره می‌شود.

برخی از فتاوا:

مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای:

س 1183: نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمى دارد؟ نگاه‌کردن به‌صورت زن در تلويزيون چه حکمى دارد؟ آيا بين زن مسلمان و غيرمسلمان و بين پخش آن به‌طور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد؟

پاسخ: نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش مى‏شود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.

س 1188: آيا ديدن تصاوير زنان برهنه و نيمه برهنه در فيلم‌هاى سينمايى و غير آن، در صورتى که آنان را نشناسيم، جايز است؟

پاسخ: نگاه‏کردن به فيلم‏ها و تصاوير، حکم نگاه‏کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اينکه ديدن تصوير برهنه‏اى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مى‏باشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است.

س 1193: بعضى از جوانان به تصاوير مستهجن نگاه مى‏کنند و براى کار خود توجيهات ساختگى ارائه مى‏دهند، حکم آن چيست؟ و اگر ديدن اين تصاوير مقدارى از شهوت انسان را تسکين دهد و در جلوگيرى از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر نگاه‌کردن به آن تصاوير به قصد ريبه باشد و يا انسان بداند که منجر به تحريک شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه‌کردن به آنها حرام است و اين که به خاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى‏افتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمى‏باشد.

آیت‌الله العظمی سیستانی:

س: آیا به فیلم های جنسی بدون لذت جنسی می‌توان نگریست؟

پاسخ: به طور مطلق جایز نیست.

س: آیا نگاه کردن به سایت‌های آموزش سکس جهت لذت بردن در عمل زنا‌شوی برای متاهلین اشکال دارد؟

پاسخ: جایز نیست وحرام است، متاهل یا مجرد بودن ملاک نیست.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

س: آیا دیدن سریالها و فیلم‌هاى خارجى که بعضآ بطور نامناسبى از سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش مى‌شود و خانم‌هاى بى‌حجاب درآن بازى مى‌کنند، جایزاست؟

پاسخ: نگاه کردن به فیلم‌هاى مبتذل، که موجب فساد خود انسان یا خانواده‌اش مى‌شود، جایز نیست، و باید از نگاه کردن به آن خوددارى کرد؛ ولى برنامه‌هایى که موجب فساد نمى‌باشد، جایز است.

س: دیدن فیلم‌هاى ویدئویى که در آن زنها در برابر زنها، و مردان در برابر مردان مى‌رقصند چه حکمى دارد؟

پاسخ: مشاهده این فیلم‌ها موجب فساد است، و جایز نیست.

مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت (ره):

س 812: آيا نگاه كردن بدون قصد شهوت به فيلم‌هايى كه زنان در آن بازى مى‌كنند، جايز است؟

پاسخ: ديدن نامحرم از طريق تلويزيون، ماهواره، ويديو، اينترنت و…، و شنيدن صداى آن‌ها كه مقرون به فساد و ريبه است، اشكال دارد و بعض اقسام آن حرام يقينى است؛ مگر در تصاوير زنان كافر كه امر در آن خفيف‌تر است.

س 813: آيا ديدن فيلم سكس كه بدن زنان هرزه عريان است، جايز است يا خير؟

پاسخ: چون موجب تهييج شهوت مى‌شود، جايز نيست.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=23814

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب