قاری محمدعلی خُسروی در سال ۱۳۶۴ هـ ش. در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند در یک خانواده‌ی متدین و علم‌پرور به دنیا آمد. او در پنج سالگی تعلمیات دینی و روخوانی قرآن را نزد پدرش آغاز کرد. پدرش شیخ سلمانعلی ملا امام مسجد جامع محمدی (ص) شهر لشـکرگاه بود و محمدعلی که علاقه‌ی زیاد به علوم قرآنی به ویژه قرآئت قرآن کریم داشت، دو سوره‌ی مبارکه‌ی قرآن کریم را نزد پدر حفظ کرد و هر روز تلاوت را با خود زمزمه می‌کرد. همین امر باعش شد که پدر وی او را در فاتحه‌خوانی با خود ببرد و همین دو سوره را از حفظ تلاوت کند. از همین‌جا محمد علی خسروی در بین مردم محل شهرت پیدا کرد و مردم وی را به فراگرفتن صوت و لحن تشویق کردند.

او در سن نُه سالگی علم تجوید و فن قرآئت قرآن کریم را نزد قاری محمدتقی کاظمی در مسجد جامع محمدی آغاز کرد و سبک تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط را نزد استاد محمدتقی کاظمی تمرین ‌نمود. تا سن (۱۲) سالگی درس‌های دینی را تا کتاب صرف‌ میر نزد ملا امام شیخ محمدناصر امیری ادامه داد و درس قرآئت قرآن را نزد قاری محمدتقی کاظمی پیگیری ‌کرد. این امر موجب شد که در رشته‌ی صوت و لحن نزد استاد قاری محمداسحاق احدی آموزش ببیند. استاد احدی سبک استاد الشحات محمدانور مصری را برای او تعیین کرد و تقلید از لحن استاد الشحات محمدانور بیش‌تر روی تلاوتش تأثیر گذاشت. قاری محمدتقی کاظمی یک کلاس قرآئت را برای خسروی در مسجد امام علی (ع) دایر کرد و او در آن‌جا شاگردان زیادی را آموزش ‌داد.

قاری محمدعلی خسروی در سال (۱۳۸۵) هـ ش. در مسابقات قرآنی شهر قندهار شرکت کرد و در بین (۶۰) نفر شرکت‌کننده، مقام اول را کسب نمود. سپس، در مسابقات قرآئت قرآن کریم که از طرف ریاست معارف ولایت هلمند برگزار می شد شرکت کرد و به مقام اول دست یافت.

از طریق تلویزیون آریانا در اوایل سال (۱۳۸۹) یک سلسله مسابقات تحت عنوان سراج المنیر در(۷) زون ولایات افغانستان راه‌اندازی شد، که قاری خسروی در زون قندهار ثبت نام کرد و در بین (۱۰۸) شرکت‌کننده، قاری به مقام دوم دست یافت.

در آخر سال به تاریخ (۲۵/۱۲/۱۳۸۹) تعداد (۲۱) قاری برتر از (۷) زون افغانستان به کابل دعوت شدند و مسابقه نهایی در کابل برگزار شد که در بین (۲۱) قاری ممتاز از (۷) زون افغانستان نیز مقام اول را از آن خود کرد.

او در سال 1390 در مسابقات بین طلاب افغانستان تحت عنوان 17 امین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث که از طرف جامع المصفی العالمیه برگزار شد در بین (۲۰) شرکت‌کننده در رشته قرآئت در کابل نفر اول شد و به ایران اعزام گردید. در مسابقه قرآن کریم شهر قم میان جمهوری اسلامی ایران (60) تن قاری و حافظ برتر از (60) کشور جهان شرکت کرده بود، که او توانست مقام دوم را برای کشور اسلامی افغانستان کسب کند.

قاری خُسروی در سال (۱۳۹۲) در (۲۷) رجب در سی و امین دور مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف تعیین و میان (۷۵) قاری و حافظ برتر جهان، به مقام چهارم نایل گردید.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=24135

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب