پرسش:

آیا میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام در درون کعبه، در منابع اهل سنت تأیید شده و مورد قبول آنها نیز هست؟ اخیراً در تبلیغاتی انکار می‌کنند.

پاسخ:

اما، ابتدا باید به چند نکته‌ی بسیار مهم اشاره شود:

الف – این که مطلب یا واقعه‌ای در کتب اهل سنت آمده یا نیامده و آنها نیز اذعان دارند یا ندارند، ملاک صحت یا سقم، و یا تأیید یا تکذیب نمی‌باشد؛ به ویژه با توجه به مذهب و جهت‌گیری مؤلفین، و یا بی‌اعتباری ناقلینی که خودشان برخی را دروغگو و فاسد خوانده، اما از آنان حدیث نقل نموده‌اند! مضافاً بر این که در مقابل گفتار ائمه‌ی اطهار علیهم السلام که همه اهل علم و عصمت می‌باشند، دیگر کسی نمی‌پرسد که حالا طبری، یا بخاری و یا … نیز نقل مشابهی دارند و تصدیق می‌کنند و یا نمی‌کنند؟!

ب- جمیع اهل سنت [نه وهابیت که انگلیسی است]، برای امیرالمؤمنین علیه السلام، جایگاه، احترام و قداست ویژه‌ای قائل هستند و ایشان را بسیار دوست دارند؛ اگر چه شاید به خاطر عدم دسترسی عموم به کتب – خودداری علما از بیان – ضد تبلیغ تاریخی و گسترده علیه تشیع و …، اطلاعات زیادی نداشته باشند و یا حتی بترسند که محبت و مودت خود را بروز دهند.

ج- انکار کنندگان میلاد ایشان در کعبه و سایر وقایع و حوادث، اهل سنت نیستند؛ آنان هیچ دلیل، بهانه و انگیزه‌ای برای انکار ندارند، برای چه انکار کنند، خیلی هم افتخار می‌کنند؛ بلکه انکار کنندگان، تشکیلات وهابیت و ناصبی‌ها و کلاً بی‌دینانی هستند که به نام اهل سنت، انکار و یا ضد تبلیغ می‌کنند؛ و جالب آن که حتی کفار، بهایی‌ها و … نیز تشکل‌های فراوانی برای ضد تبلیغ علیه کل اسلام، اهل تسنن و اهل تشیع و حتی ایراد شبهه به قرآن کریم ایجاد کرده و به شدت کار می‌کنند!

●●● – بنابراین، نقل مستندات در کتب معتبر اهل تسنن، برای اثبات نمی‌باشد، بلکه فقط جهت بیان نقاط مشترک در اندیشه‌ها و باورها، به منظور تشدید وحدت می‌باشد.

نقل ماجرا:

«یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم كه ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیه ‎ السلام ـ كه به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می‌گذشت، با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض كرد: «پروردگارا! من به تو و پیامبران و كتاب‌هایی كه از جانب تو فرستاده شده‌اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق و باور دارم كه او این خانه‌ی والا را بنا كرده و به حق این فرزندی كه در شكم دارم سوگند می‌دهم كه وضع حمل مرا آسان كنی .»

یزید بن قعنب ادامه می‌دهد: در این هنگام دیدم دیوار پشت كعبه شكافت و فاطمه وارد كعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید. برخاستیم كه قفل در خانة كعبه را باز كنیم، قفل باز نشد، دانستیم كه این رویداد به فرمان خدا رخ داده است.

پس از چهار روز كه گذشت فاطمه از خانة كعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشتة تاریخ برتری یافته‌ام، زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می‌كرد كه عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه‌ی خشكیده‌ی خرما را با دستش تكان داد تا آنكه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد. ولی من وارد خانه‌ی خدا شدم و از میوه‌ها و نعمت‌های بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم، هاتفی به من گفت: «فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا كه او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می‌گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت كردم و از علوم پیچیده‌ی خود آگاهش نمودم او كسی است كه بت‌ها را در خانه‌ی من می‌شكند و بر بام خانه‌ام اذان می‌گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می‌كند. خوشا به حال كسی كه او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر كسی كه او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد.» (مصباح المقرّبين، چاپ لاهور).

●- البته نه تنها در بیان اهل عصمت علیهم السلام، بلکه در سخنان سایرین نیز همین نقل با اندک اختلاف‌هایی آمده است. اما، موضوع پرسش، مستندات اهل سنت می‌باشد.

مستندات اهل سنت:

1- حاکم نیشابوری (حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله) که از علمای به نام و معتبر اهل سنت است، اذعان به تواتر روایات و اقوال در این باره دارد. او می‌نویسد:

« روایات متواتر است كه فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ كرّم الله ـ وجهه، را در خانة كعبه به دنیا آورده است.‌» (مستدرك الصحیحین، حیدرآباد هندوستان، 1324، ج3، ص483)

2- شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم دهلوی، هم از محدثین بسیار بزرگ اهل سنت است و هم به تعصب شدیدش معروف است، او می‌نویسد:

«بی تردید، روایات متواتر است در این كه فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون كعبه به دنیا آورد. بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانة كعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او كسی در خانة كعبه زاده نشده است‌» (ازالة الخفا، چاپ هند، ج2، ص251).

3- سید محمود آلوسی (شهاب الدین ابوالثنا)، صاحب تفسیر آلوسی، از چهره‌های بسیار سرشناس و معتبر اهل سنت می‌باشد. او نوشته است:

«ولادت امیرمؤمنان كرم الله وجهه در درون كعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در كتاب‌های هر دو فرقة شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است‌» (شرح قصیدة عینیة عبدالباقی افندی، ص15)

4- مولوی حافظ حكیم ظهیر احمد سهسوانی، کتاب معروفی دارد به نام «ظهیر البشر» که در آن به شرح احوال و فضایل اهل بیت علیهم السلام پرداخته است. او در این کتاب می‌نویسد:

«چون خداوند اراده نمود كه شرفی بر شرفهای كعبه بیفزاید، دیوار كعبه را بشكافت و فاطمه بنت اسد را به درون كعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون كعبه به دنیا آورد» (ظهیر البشر (به زبان اردو)، ص18)

نکته: دقت شود که نگاه، دانش و اعتقاد او، همانند شیعه است و نمی‌گوید که این یک امتیاز یا افتخار برای امیرالمؤمنین علیه السلام می‌باشد، بلکه می‌نویسد که تولد ایشان در داخل کعبه، افزودن شرفی به شرافت‌های کعبه می‌باشد.

5- ورالدین علی بن محمد بن صباغ مكی، یکی از مشهورتری علمای اهل سنت می‌باشد و او نقل خود را با سلسله سند با از ابن مغازلی می‌‌آورد و به امام سجاد علیه السلام می‌رساند و ضمن نقل میلاد ایشان در درون کعبه، می‌نویسد:

«پیش از او كسی در بیت الله الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه‌ی اوست از سوی خداوند برای ابراز كرامت و شرافت و شكوهمندی او» (الفصول المهمه، ص14)

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=24590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب