انسباب نگاری

انساب نگاری شیعیان تا پایان قرن هفتم هجری نوشته دکتر سید محمدرضا عالمی

علم انساب در دوره پیش از اسلام برای نیل به اهدافی چون تفکر و حمایت‌های اجتماعی در شبه جزیره عربستان مورد توجه بوده است.

در دوره اسلامی به دلیل کارکردهای جدیدش به صورت مکتوب در آمد و انساب نگاری را به وجود آورد. شیعیان از ابتدا و با گسترش علم از مهمترین نصب نگاران به شمار رفته و سهم عمده ای در پیدایش رشد، بقا و تحولات آن داشتند. مولفان شیعه ابتدا به ثبت نام تمام اقوام عرب از شمالی و جنوبی قریشی و غیر قریشی با محوریت رسول خدا سلام الله علیه و خاندان ایشان می پرداختند، سپس در طی قرن های سوم به بعد با روشن شدن خط و مرزهای اعتقادی و کلامی شیعه در بین مردم و افزایش جمعیت خاندان اهل بیت علیه السلام که بنابر فقه شیعه احکام متفاوتی را در زکات خاص و داشت، انساب نگاری شیعه به اهل بیت رسول خدا سلام الله علیه اختصاص یافت و انساب گاری اختصاصی طالبیان را به وجود آورد. انساب نگاران در تعامل با نهاد نقابت شبکه قدرتمندی از تبادل اطلاعات در بین نسابه ها به وجود آوردند که باعث تدوین کتاب‌های ارزشمندی در انساب نگاری شیعیان شد.

کتاب انساب نگاری شیعه تا پایان قرن هفتم هجری نوشته دکتر سید محمدرضاعالمی از طلاب جامعه المصطفی و تز پایان نامه ارشد وی است. این کتاب هب عنوان منبع کمک درسی برای درس های تاریخ نگاری، منبع شناسی و نقد منابع برای دانشجویان رشته ای تاریخ اسلامی تاریخ متون اسلامی تاریخ اهل بیت و تاریخ تشیع در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نزی طلاب علوم دینی فراهم آمده است.

کتاب در یک مقدمه و 5 فصل و یک نتیجه گیری تدوین یافته است. مفاهیم  کلیات، انساب نگاری اسلامی، انساب نگاری عمومی شیعیان،تاریخچه انساب نگاری اختصاصی شیعیان و تحلیل و بررسی انساب نگاری اختصاصی شیعیان عناوین فصول پنج گانه کتاب است.

کتاب انساب نگاری شیعیان تا پایان قرن هفتم هجری قمری توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 232 صفحه و قیمت 72000 تومان منتشر شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=3850

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب