آیت الله شیخ حیدرعلی مدرسی بهسودی از علمای شناخته شده حوزه و از شاگردان علمی امام خمینی (ره) در نجف اشرف بود که در سال 1312 شمسی ولایت بهسود به دنیا آمد.

پدرش کشاورز و اهل ولایت و از دوستداران علوم اهل بیت علیهم السلام بود. شیخ حیدرعلی پس از فراگرفتن آموزش های مقدماتی در بیست سالگی به مشهد مقدس مسافرت نمود و طی مدت شش سال از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد از جمله شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری و سید علی حجت هاشمی بهره برد.

وی در حدود سالهای1340 شمسی عزم حوزه علمیه نجف نمود و سالیان بسیاری در جوار بارگاه منور علوی از محضر علمای برجسته این شهر استفاده کرد و با کوشش و تلاش بسیار در مدت 4 سال مکاسب و کفایه الاصول را نزد آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای و رسائل را از  محضرشیخ حسن لبنانی فراگرفت و به درس خارج راه یافت.

آیات عظام میرزا باقر زنجانی، امام خمینی (ره)، سید ابوالقاسم خویی و سیدمحمد صدر از اساتید ایشان در درس خارج فقه و اصول بودند.  وی از دست مبارک این اساتید اجازه اجتهاد خود را کسب نمود.

آیت الله مدرسی از علوم عقلی و معرفتی هم بی بهره نبود، بلکه محضر آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای و آیت الله شیخ عباس قوچانی را در حکمت و فلسفه مغتنم شمرد و همچنین در جلسات تفسیر قرآن آقایان سید مصطفی خمینی و سیدمحمد لبنانی شرکت می کرد.

آیت الله حیدری بهسودی پس از تکمیل تحصیلات و بخاطر تضییقات حزب بعث بر روحانیان ایران و افغانستان در سال 1356 خورشیدی ناچار به ترک نجف و مهاجرت به حوزه علمیه قم شد. وی در حوزه قم تدریس کتاب های پایه را در صدر برنامه های خود قرارداد و رفته رفته محبوبیتی والا نزد فضلا پیدا نمود.

سرانجام بنابر پیشنهاد شورای مدیریت حوزه علمیه قم و درخواست عده ای از علما، به شهر بم نقل مکان و در آنجا مستقر شد و در راس حوزه علمیه آن شهر قرارگرفت و به امر تدریس و راهنمایی طلاب جوان مشغول شد.

از قلم این عالم وارسته کتاب هایی به خصوص در علم اصول فقه نوشته شده که بیشتر آنها به صورت خطی باقی مانده اند. رساله عملیه، تقریرات درس آیات عظام امام خمینی، خویی و بادکوبه ای، شرح حاشیه ملاعبدالله در منطق و علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 از جمله آثار آن عالم پر تلاش می باشد.

مهم ترین اثر به جای مانده از ایشان کتاب هدایه الاصول فی شرح کفایه الاصول می باشدکه یکبار در سال 1418 قمری در شهر قم چاپ و منتشر شد و همواره مورد توجه و استفاده اساتید و طلاب محترم می باشد.

این کتاب فاخر در حقیقت محصول شرکت در مجلس درس شیخ صدرا بادکوبه ای است که مورد تایید استادش نیز قرار گرفته بود.

آیه الله حیدری در حین سفر به شهر بم در میانه راه دچار حادثه تصادف می گردد که بر اثر آن جان به جان آفرین تسلیم می کند. پیکر آن مرحوم پس از ادای نماز توسط ایه الله شبیری زنجانی درآرامگاه باغ بهشت قم به خاک سپرده می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=3952

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب