سمینار تخصصی «علامه بلخی، نیاز امروز» رو جمعه ۳۱ تیر/ سرطان ۱۴۰۱ توسط «بنیاد جیحون» در سالن اجتماعات مدرسه‌ی علمیه حضرت قائم- مشهد مقدس برگزار گردید.
این سمینار با حضور گسترده‌ و پرشور علما، روحانیون، اساتیدحوزه و دانشگاه، دانشگاهیان، هیئت‌های مذهبی، ورزشکاران، هنرمندان و دیگر اقشار مختلف برگزار گردید.
مشارکت چشمگیر و فعالانه‌ی بانوان، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و حضورشخصیت‌های سرشناس و متنفذ، وکلای سابق پارلمان و سناتوران و دوستان کشور میزبان از نقاط برجسته‌ی این مراسم بود.
✅این مراسم با تلاوت قاری کاظمی آغاز گردید، در آغاز برنامه جناب آقای «سید محمدنقی موسوی» دبیر«بنیاد جیحون» ضمن خوش‌آمد گویی به خانواده‌ی شهید بلخی، کارشناسان و میهمانان به ضرورت برگزاری چنین سمیناری در شرایط حاضر و تببین شخصیت وجودی «شهید بلخی» پرداخت.
وی از دست دادن شهید بلخی را در ادامه‌ی روند قدر ندانستن نخبگان از سوی جامعه و به نوعی «نخبه‌کشی» در ادوار مختلف افغانستان دانست. دبیر بنیاد جیحون، به خلا وجود نخبگان غیروابسته به حکومت و گروه‌های سیاسی و قومی اشاره نموده وضعیت فعلی افغانستان و وجود تعارضات و بی‌سامانی‌ها را قطع رابطه نخبگان مستقل و متعهد از بدنه جامعه دانست.
ایشان با اشاره به ضرورت بازگشت و رجوع جامعه به اندیشه‌ها و منش اجتماعی متفکران و کنشگران متعهد، هدف از این سمینار را آغاز نمودن مسیر بازخوانی و بازاندیشی این گونه تفکرات و دیگر نخبگان و اندیشمندان مردمی و دردمند فارغ از وابستگی‌های قومی،‌ جناحی و مذهبی دانست.
دبیر «بنیاد جیحون» بازخوانی آرا، اندیشه‌ها و عمل آن شهید والا مقام و لبیک به ندای او را گره‌گشای مشکلات امروز جامعه دانست.
✅بخش بعدی سمینار به میزگرد علمی، تحقیقاتی با محوریت «علامه‌بلخی، نیاز امروز» اختصاص یافت.
?این میزگرد با گردانندگی «سیدیاسر روشن» از اعضای «بنیاد جیحون» و با حضور کارشناسان برجسته‌ای که در حوزه‌ی «بلخی شناسی» تحقیق و پژوهش داشته‌اند اجرا گردید.
?کارشناسان میزگرد عبارت بودند از:
۱) استاد سید اسحاق شجاعی؛ بلخی پژوه، نویسنده و صاحب دو اثر در حوزه‌ی بلخی شناسی
۲) استاد فصیحی غزنوی؛ نویسنده و استاد حوزه
۳) استاد عبدالحفیظ منصور؛ استاد دانشگاه، فعال رسانه، پژوهشگر و نویسنده
۴) خانم دکتر اکبرزاده؛ نویسنده، پژوهشگر و تصحیح کننده‌ی دیوان شهید بلخی.

کارشناسان سمینار بالاتفاق، شهید بلخی را شخصیت فراقومی و فراملی دانستند که در جهت مبارزه علیه ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی و فساد به مبارزه برخواسته بود.
?آقای حفیظ منصور در مورد شخصیت فراقومی شهید بلخی گفت که شهید بلخی با تأسیس احزاب ارشاد و اتحاد اسلامی نشان داد که یک شخص فراقومی و وحدت‌گراست و در حزب او از همه اقوام و مذاهب حضور داشتند. وقتیکه علامه بلخی به شهادت رسیدند مردم افغانستان از همه اقوام و مذاهب در تشییع جنازه او شرکت نموده و از وی تجلیل کردند.
او شخصیت بلخی را آن‌قدر عظیم دانست به طوری‌که تحلیل آن فراتر از تئوری پدیدارشناسانه می‌باشد و مانند یک صاعقه بر تارک افغانستان بوده است.
?خانم اکبرزاده در مورد اندیشه‌های شهید بلخی در مورد حضور و نقش زنان در جامعه گفت که شهید بلخی به حضور بانوان به عنوان نیمی از پیکر اجتماع در امور سیاسی و اجتماعی معتقد بود به همین دلیل خانواده و دختران خود را وارد عرصه اجتماع نمود.
?آقای فصیحی بارزترین ویژگی شهید بلخی را عامل بودن ایشان دانسته و گفت که شهید بلخی به سخنانی که میگفت به آنها باور داشته و خودش به آن عمل می‌کرد و میان گفتار و رفتارش تفاوت وجود نداشت. وی همچنین به انحرافات و سوء استفاده‌های برخی جریان‌ها از نام شهید بلخی اشاره نمود.
?سید اسحاق شجاعی یکی دیگر از سخنرانان میزگرد که دو جلد کتاب هم در مورد شهید بلخی نوشته است شجاعت و صراحت کلام را از بارزترین ویژگی‌های بلخی عنوان کرده و گفت که شهید بلخی در راه مبارزه برای آزادی و عدالت با صراحت و شجاعت وارد میدان شده و ترس از خود نشان نداد و حتی در زندان تمام ظلم‌ها، بی‌عدالتی‌ها، فسادها و تبعیضات موجود را در ورق‌های بازپرسی نوشته و عامل تمام بدبختی مردم افغانستان را حکومت و دولت مردان دانستند.
✅ پایان این مراسم پربار و با شکوه با شعرخوانی سید حکیم بینش از شاعران برجسته افغانستان در مورد شهید بلخی همراه شد و چاپ دوم کتاب «ستاره شب دیجور» و کتاب «کارنامه سیاسی و اجتماعی علامه بلخی» که از سوی انتشارات صبح امید به زیور طبع آراسته شده است رونمائی گردید و «بنیاد جیحون» از سید اسحاق شجاعی نویسنده این آثار تقدیر نمود.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5105

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب