شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه با عاشورای 1444 به شرح ذیل بیانیه صادر نموده اند:
بیانیه ی شورای علمای شیعه افغانستان
در رابطه با عاشورای ۱۴۴۴
بسم الله الرحمن الرحیم
عن النبی(ص):”حسين مني و أنا من حسين”.
کشور ما افغانستان همواره دچار تحولات طوفنده ی گوناگون بوده که این تحولات به نحوی زندگی مردم مارا دچار دگرگونی های مختلف ساخته است؛ اما آن چه ثابت و پایدار مانده است، اعتقاد راسخ به اسلام وارادت ومحبت به پيغمبر خدا و اهلبیت گرامی اش(ع) ، به ویژه عشق حسین نواده ي نبی مکرم اسلام علیهما السلام وپاره تن آن نبی رحمت (ص) است. این عشق حیات آفرین در قلوب مردم مؤمن و دانای ما همواره در سخت ترین شرایط، فهم و شعور و شور و امید آفریده است و به همین دلیل، این مردم پاک طینت همه ساله غم حسین ونهضت خدا خواهانه و حق طلبانه ی اورا گرامی می‌دارند و هر سال پر شور تر از سال پار، با اقامه ی مجالس عزا، اهداف نهضت اورا باز خوانی می نمایند و بدین طریق در راه قرب الهی ورسیدن به حق وعدالت تلاش می ورزند وامسال نیز چنین چیزی در حال تکرارشدن است.
ولذا شورای علمای شیعه افغانستان بعنوان مجموعه ای ازدلسوزان این مرز وبوم وآگاهان به مسائل دین وشریعت یادآوری امورذیل را به مناسبت ماه محرم ومجالس عزاداری سیدالشهداء امام حسین (ع) لازم میداند:
۱- محبت وعلاقه به خاندان پاک رسول الله(ص) اختصاص به هیچ مذهب وطریقه ای ندارد؛ بلکه همه مسلمانان آن را یک امرمستحب اسلامی میدانند.
۲- امام حسین (ع) طبق نظر همه علمای اسلام برای احیا واستحکام دین خدا، احکام وارزشهای قرآنی وشریعت اسلامی قیام کرد؛ بنابراین، تداوم راه این قیام ونهضت خونین، درپرتو پای بندی به فرایض الهی، نشر وگسترش احکام ومعارف اسلامی میباشد.آن امام همام برای این امر به پاخاست که امت اسلام به دستورات خداوند عمل کنند. حقایق و معارف قرآن درجامعه حاکم باشد. حدود ومرزهای شریعت حفظ ورعایت شود.حقوق مردم پایمال نگردد.عدالت درتمام شئون زندگی مسلمانان اصل واساس باشد.ظلم وستم وتبعیض برچیده ومحو شود و حکام مسلمان با عدل و انصـــاف رفتار کنند، تا صفا وصمیمیت،اخوت وبرادری، همدلی وهمدردی برسرزمین های اسلامی حکومت کند.
۳- برپایی عزاداری ومجالس مصیبت شهدای کربلا ودر راس آنان، سیدوسرورشهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) ازشعائردینی ودرجهت نشروتبلیغ احکام ومعارف اسلامی است؛ زیرا که آن حضرت برای احیای دین قیام کرد وبرای زنده نگداشتن ارزشهای قرآنی به پاخاست.پس جادارد ازچنین جان فشانی عظیم هرچه باشکوه تر تجلیل شود و مردم مومن باتمام توان سهم گیرند، تا پای بندی خود را بااهداف مقدس سیدالشهداء وارادت و علاقه وافرخود را به سیدالمرسلین وخاتم النبیین محمدمصطفی(ص) واهل بیت پاک او نشان دهند.
۴- مفاسد اخلاقی وظلم، پایه های یک جامعه سالم را متزلزل ساخته ومردم را به سمت گمراهی سوق میدهدونیازهای بشر درسایه دین خداوند و قسط و عدل منبعث از آن تامین میگردد واینها از شعار های اصلی نهضت عاشورا ست.
۵_ کشورما بخاطر چهل سال جنگ ودرگیری نیازمبرم به وحدت، صمیمیت، برادری وتفاهم دارد.عقل سلیم حکم میکند که منافع وگرایش های شخصی ، گروهی، قومی ومنطقوی را درجهت تامین مصالح کشور و وطن نادیده گیریم. و برای آینده روشن،تربیت نسل نو ،شکوفایی میهن وقطع وابستگی به خارج، از کینه های کهنه،اختلافات گذشته و از راه وروش های مخرب ومهلک ، فاصله گیریم. در پر تو همین اصل از حکومت و مخالفان آن می خواهیم که مسائل و
مشکلات را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنند، نه از طریق جنگ و خشونت که این کشور و این مردم دیگر تاب وتحمل جنگ و خشونت را ندارند.
۶- محرم، ماه ایثار وفداکاری ست؛ محرم ماه گذشت وجان فشانی و از خود گذری در راه خدمت به دین وبندگان خداوند است؛ لذا باتوجه به بحران اقتصادی وبیکاری، حمایت از نیازمندان وفقرا دراین برهه ی بسیارحساس ضروری بوده، توجه انسان های خیرونیکوکار را از هر طریق ممکن، مخصوصا از راه نذورات مرسوم در ایام عاشورا خواستاریم.
والسلام
شورای علمای شيعه افغانستان
محرم الحرام ۱۴۴۴هق.= ۱۴۰۱هش.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب