فرهنگ عاشورا درافغانستان

نوشته ای که پیش رو دارید اولین فرهنگ واژه ی عاشورا در افغانستان است که پس از مدتها تلاش و تحقیق میدانی و کتابخانه ای در داخل و خارج کشور، طی چهار فصل تدوین گردیده است.

محرم سال 61 ه. ق گرچه دردناک و جانکاه بود ولی بیداری امت اسلامی را در طول تاریخ در پی داشت. محرم دریچه ای بود که از ملک به سوی ملکوت گشوده شد و امروزه شیعه وارث راز و رمزهای آن است. خبر حادثه ای که محرومیت آل نبی را از طبیعی ترین حقوق و مزایای انسانی بیان می کند، کوی به کوی، شهر به شهر و دیار به دیار چرخید تا مظلومیت ایشان را برای همگان بازگو کند.

اگر فرهنگ عاشورا نبود دیگر تفسیری از «قل هو الله احد»، «وحدانیت» و «معاد» هم نبود. عاشورا پیام آور پیامبران بر حق، از آدم تا خاتم است که همه بر اثبات توحید و نفی شرک می کوشیدند. حادثه کربلا همه را در هر عصر و دوره ای در زیر لوای «منجی» واحد و حکومت جهانی واحد که در آن حقوق همه ی اقوام، طوایف و ملیت ها حفظ می گردد، فرا می خواند. روزی که عقول به کمال رسد و جامعه ی بشری به قله ی توحید و عدالت تکیه زند. پس باید عاشورا و محرم را پاس داشت و از آل محرم و اصحاب عاشورا پیروی نمود که وعده خدا حق است.

افغانستان از جمله کشورهای اسلامی است که در غرب قاره ی آسیا و در قسمت شمال شرقی فلات ایران واقع شده است. اسلام در قرن هفت میلادی وارد افغانستان شد. در حال حاضر 99% مردم این کشور مسلمان هستند. از این عده حدود 80% سنی و بقیه شیعه هستند. این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر دارای تاریخچه ای از مراسم عزاداری حسینی است. نوشته ای که پیش رو دارید اولین فرهنگ واژه ی عاشورا در افغانستان است که پس از مدتها تلاش و تحقیق میدانی و کتابخانه ای در داخل و خارج کشور، طی چهار فصل تدوین گردیده است:

فصل اول: پیشینه ی عزاداری بر اهل بیت پیامبر اسلام در افغانستان از (125 ه. ق)

فصل دوم: عزاداری تیموریان در هرات مرکز خراسان (1273- 911 ه. ق)

فصل سوم: استمرار فرهنگ عاشورا در میان کرسی نشینان کابل

فصل چهارم: فرهنگ، آداب و رسوم عزاداری در افغانستان

نویسنده کتاب فرهنگ عاشورا در افغانستان سیدحسن احمدی نژاد بلخی است و مجمع ذخائر اسلامی در قم آن را چاپ کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5288

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب