آیت‌الله سید حسین ساجدی
آیت‌الله ساجدی از همان آغاز مبارزات مردم افغانستان بر علیه شوروی غاصب، در کنار مردم مهاجر و مجاهد، نقش به سزایی داشته و به صورت کاملاً جدی و رسمی وارد عرصه‌های مختلف مبارزه شدند.
حضرت آیت الله سید حسین ساجدی (دامت برکاته) در تاریخ ۱۳۱۹ هجری شمسی در شهر کابل و در یک خانواده کاملاً مذهبی و روحانی متولد گردید. پدر بزرگوارش مرحوم سید ابراهیم از علمای بنام افغانستان بوده و چنان در تقوی و قداست، شهره داشت که مردم زمان، ایشان را به سید ابراهیم مقدس ملقب نمودند. از خصوصیات بارز این مرد ملکوتی آن بود که هرگز نماز را از اول وقت به تأخیر نیانداخته و تا قبل از کسالت و مریضی هر پنج نماز را با جماعت اقتدا می‌فرمودند. آن مرحوم قداست خاص داشته و از مصرف اموال شبهه ناک به شدت اجتناب می‌نمود.
ایشان در روز شهادت حضرت امام باقر علیه السلام داعی حق را لبیک گفته و در روز عرفه و در میان شرکت انبوه شیعیان ساکن در کابل به خاک سپرده شد که هم‌اکنون مزار ایشان به عنوان مکان مقدس نزد مسلمانان دارای قداست خاص و زیارتگاه علاقه مندان می‌باشد.
اما مرحومه والده آیت‌الله ساجدی؛ بانویی متدینه و از خاندان مرحوم حضرت آیت الله العظمی حجت رحمت‌الله علیه بود. بانویی که نماز اول وقت ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و نماز شب شان ترک نمی‌شد. این بانوی مجلله در امر تدریس قرآن کریم، فعالیت‌های گسترده و خاصی داشتند.

انس و الفت آیت‌الله ساجدی با قرآن
ایشان در همان دوران نوجوانی، به یادگیری قرآن پرداخته و مهارت در روان خوانی و تجوید قران را به زودی فراگرفت و از اساتید به نام و بزرگ قرائت قران استفاده نمود، به گونه‌ای که ایشان به زودی به یکی از قاریان افغانستان تبدیل شده و امروزه از پایه گزاران محافل قرائت قرآن کریم در شهر مشهد مقدس و دیگر مکان‌های فعالیت دینی می‌باشند.

حفظ کامل قران
یکی از افتخارات آیت الله ساجدی این است که علاوه بر اینکه در فن قرایت قرآن کریم از اساتید می‌باشند، در سن بیست سالگی و در مدت یکسال به لطف خداوند متعال قرآن کریم را حفظ نموده و اکنون به صورت کامل بر آیات عظیم‌الشان تسلط دارند.

آغاز تحصیلات حوزوی
ایشان از همان آغاز نوجوانی بنابه دستور و تشویق پدر بزرگوارشان به فراگیری دروس حوزوی پرداخته و از محضر اساتید زیادی بهره بردند که در اینجا به بخشی از اساتید ایشان اشاره می‌شود:

اساتید مقاطع ابتدایی:
۱. مرحوم سید ابراهیم ساجدی (مقدس) والد معظم‌له
۲. آیت الله شیخ محمد علی مدرس
۳. آیت الله شیخ محمد امین افشار
۴. آیت الله سید علی احمد حجت
از خاطراتی که معظم‌له همیشه برای شاگردان بیان می‌داشتند، مشقات فراوانی بود که در مسیر تحصیل علم و با کمبود امکانات آن زمان متحمل می‌شدند. هر روز برای فراگیری علم، مسیرهای طولانی را با پای پیاده طی نموده و با اشتیاق وافر، گام‌های محکم برداشته و مدارج علمی را طی می‌کردند.

عزیمت به ایران برای فراگیری علوم دینی
حضرت آیت الله در سال ۱۳۴۶ برای ادامه تحصیلات عالیه به کشور ایران عزیمت نموده و از محضر اساتید بزرگی کسب فیض نمودند.

اساتید دوره های تکمیلی و عالی:
۱. آیت الله نصراللهی؛ رسایل
۲. آیت الله سید ابوالقاسم بلخابی؛ فلسفه
۳. آیت الله نمایی؛ تفسیر
۴. حضرت آیت الله العظمی میلانی؛ خارج فقه
۵. حضرت آیت الله العظمی فلسفی؛ خارح اصول
۶. حضرت آیت الله علم الهدی؛ خارج اصول

تدریس
یکی از افتخارات حضرت ایشان حضور سالیان سال در حوزه تدریس بوده و اسم ایشان در میان اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس درج و ثبت می‌باشد.
حضور چندین ساله ایشان به عنوان مدرس سطوح عالی در حوزات مختلف مشهد مقدس از ایشان چهره ای کاملاً علمی ساخته به طوری که در بسیاری از امتحانات ورودی حوزه، به عنوان ممتحن مورد اعتماد، به ایفای وظیفه می‌پرداختند.
تدریس سطوح عالی توسط ایشان در مسجد با عظمت گوهر شاد، و شرکت شاگردان برجسته‌ای که هم‌اینک از اساتید بزرگ حوزه علمیه مشهد و قم هستند و در کرسی تدریس یا قضا، ایفای وظیفه می‌کنند، از افتخارات وی می‌باشد.

تاسیس مدرسه علمیه حضرت قائم عج الله تعالی فرجه
یکی از برجسته‌ترین افتخارات ایشان، تأسیس با برکت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشد که با کمک اخوی خود، حضرت حجة الاسلام و المسلمین الحاج سید حسن جید و همت عده‌ای از طلاب و مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد در سال ۱۳۶۲ این اهم به سرانجام رسید.

رویکرد ها و رسالت های مهم مدرسه علمیه حضرت قائم عج
این مدرسه با عظمت که با خلوص وصف ناپذیر آیت‌الله ساجدی پایه‌گذاری شد، به‌طور شگفت‌انگیزی در رسالت‌های تعریف شده چند جانبه، موفق شد تا خروجی‌های مهمی را به جامعه تقدیم کند که به‌طور تلخیص به بخش‌های مهمی از این رخ داد اشاره می‌کنیم:

تربیت اساتید برجسته قرآنی
تربیت اساتید متخصص و رتبه اول در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم که از مهم‌ترین خروجی‌های این مدرسه است می‌توان به اساتید بزرگی همانند استاد قاری عبدالشکور فلاح، استاد سلیمان یوسف‌زاد، استاد ایوبی، استاد شفیق‌الله یوسفی، استاد امین براتی، استاد فهیم جعفری، استاد ابوطالب نظری، استاد مشکور، استاد حسنی، استاد حیدری، استاد مقداد صادقی، استاد مرحوم سید رحمت‌الله موسوی، استاد جعفر عباسی، استاد سید یونس حسینی، استاد نجیب الله واصل، استاد حمید واصل، استاد پرویز واصل، استاد کمال رضایی، استاد جاوید صادقی، استاد مهرزاد، و… که می‌توان به‌طور قطع این مدرسه را مدرسه تربیت کننده ممتازترین قاریان برجسته بین‌المللی معرفی نمود که این دوستان در این مدرسه به یادگیری و تعلیم و تعلم قرآن کریم مشغول بوده و اساتید بزرگ دیگری همانند استاد سلیمان جعفری از شاگردانی هستند که در خارج مدرسه از اساتید مدرسه کسب فیض نموده و به مقامات بلند این رشته دست یافتند.

کسب رتبه های بین المللی
از مهمات فعالیت‌های قرآنی این مدرسه شرکت در مسابقات بین‌المللی و کسب رتبه‌های ممتاز بوده که می‌توان به رسیدن دوستان به مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران اشاره داشت و همچنین کسب رتبه‌های اول در چندین سال در مسابقات مهاجرین سراسر کشور در انحصار این عزیزان بوده و هست.

برپایی مسابقات بزرگ قرآنی
از افتخارات بزرگ این مدرسه برپایی مسابقات قرآنی در دو مقطع مهاجرین و مهاجرین و انصار بوده که در سالی دو مرتبه و با اهدای جوایز ارزشمند این برنامه عملی می‌شود.

توصیه اکید آیت‌الله ساجدی به طلاب
از مهم‌ترین توصیه‌های اکید ایشان به طلاب این بود که تمامی طلاب مدرسه به صورت اجباری موظف بودند در جلسات قرآنی شرکت نموده و به صورت تخصصی در امر قرائت قرآن بپردازند.
قابل یادآوری می‌باشد که اسامی اساتید برجسته‌ای که ذکر شد تماماً از میان طلاب مدرسه بوده و هم‌اکنون بسیاری از این عزیزان از علما و اساتید برجسته حوزه می‌باشند.

تربیت اساتید حوزوی
یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اصلی این مدرسه تربیت اساتید و فضلایی است که هر کدام هم‌اینک به امر تدریس سطوحات عالیه و حتی تدریس درس خارج اشتغال دارند که می‌توان به حوزه‌های علمیه قم، مازندران، مشهد مقدس، هرات و کابل اشاره نمود.

کسب امتیازات رتبه اول در امتحانات حوزوی
به‌طور قطع در طول این چند سال گذشته می‌توان ادعا نمود که به صورت پیوسته و همه ساله، طلاب این مدرسه در امتحانات ورودی و امتحانات سالیانه، بالاترین رتبه‌ها را کسب نموده‌اند که تمامی این مدارک موجود می‌باشد.

تربیت مبلغ و اعزام به کشورهای مختلف
یکی از مهم‌ترین افتخارات آیت‌الله ساجدی تربیت مبلغان بین‌المللی بوده که در این چند سال اخیر این موفقیت در میان تمامی حوزات علمیه کم سابقه می‌باشد، تربیت سخنورانی توانمند و اعزام آنان به سراسر ممالک اروپایی و غیر اروپایی و کشور عزیز افغانستان است.

فعالیت‌های مدرسه علمیه حضرت قائم
یکی از سفارشات اکید آیت‌الله ساجدی، توجه به مشکلات مجالس ترحیم و تعزیه مردم بوده که به همین دلیل، این امر مهم در مدرسه و در روزهای تعطیلی صورت گرفته و هم اینک نیز چنین می‌باشد.

مجالس مناقب اهل البیت و تربیت مداح
شب‌های جمعه در این مدرسه، سنت بسیار زیبای مناقب‌خوانی با سبک و روش مردم افغانستان و به صورت همیشگی برپا بوده و این سنت زیبا به صورت بسیار فنی و حرفه‌ای احیا گردیده و در همین راستا، اساتید خوبی تریت شدند.

مجالس محرم و صفر و ماه مبارک و دهه فاطمه اعیاد و وفیات
از مهم‌ترین فعالیت‌های این مدرسه برپایی مجالسی است که به‌طور قطع در میان مهاجرین مردم افغانستان بالاترین تعداد شرکت کننده را در این چند سال به خود اختصاص داده‌است و به صورت بسیار جدی و همراه با سنت‌های همیشگی مردم افغانستان این عزاداری‌ها و این محافل برگزار بوده و هست.
قابل یادآوری است که نام مدرسه علمیه حضرت قائم در کتاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ثبت و درج می‌باشد. ایشان در این کتاب به ذکر اسامی حوزات و مدارس علمیه مشهد مقدس که پس از انقلاب اسلامی ایران تأسیس شده‌است اشاره فرموده و نام مدرسه علمیه حضرت قایم عج را به عنوان سیزدهمین مدرسه و با مسئولیت آیت الله ساجدی عنوان نموده‌اند.

شرکت فعال در مبارزات سیاسی و جهادی علیه کمونیست
آیت‌الله ساجدی از همان آغاز مبارزات مردم افغانستان بر علیه شوروی غاصب، در کنار مردم مهاجر و مجاهد، نقش به سزایی داشته و به صورت کاملاً جدی و رسمی وارد عرصه‌های مختلف مبارزه شدند.
مسئولیت چند ساله معظم‌له در حزب جهادی حرکت اسلامی افغانستان از ایشان پدری دلسوز برای مجاهدان ساخت که در قالب این حزب به اعزام و سرپرستی مجاهدان مبارز و جذب کمک‌های مردمی مشغول بودند.
دفتر حزب حرکت اسلامی با سرپرستی معظم‌له پناهگاهی شده بود برای مراجعه مهاجرین و مجاهدینی که برای حل مشکلات خویش ایشان را امین خویش می‌دانستند.

حضور در صحنه جهادی به همراه تعداد زیادی از طلاب مدرسه
یکی از افتخارات آیت‌الله ساجدی شرکت در صحنه‌های جهادی مجاهد مردان غیور افغانستان بوده به طوری که دو مرتبه ایشان و تعداد زیادی از طلاب مدرسه در صحنه‌های جهادی و هر بار به مدت قریب به یکسال حضور داشته‌اند.
وی در این سفرهای جهادی به امر کمک رسانی مالی به مجاهدین، تقویت روحی آنان، قضاوت و… رسیدگی می‌نمودند.
مناطقی که ایشان در سفرهای جهادی داشتند از قرار ذیل است؛ ولایت میدان، بامیان، پروان، سمنگان، سمت شمال و…
در مورد ارتباط ایشان با انقلاب اسلامی ایران، هر کسی با چهره و شخصیت ایشان آشناست، عمق علاقه ایشان را به انقلاب اسلامی ایران و مرحوم امام خمینی (ره) و شخص رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) را می‌دانند. ایشان در جلسات خصوصی خویش با شاگردان و طلاب، همواره بر حمایت قاطع از نظام مقدس اسلامی تأکید داشته و در سخنرانی‌های علنی و عمومی خویش، بر همین اهم پایندی خاصی داشتند. رفاقت ایشان با بسیاری از شخصیت‌های انقلابی و رفت و آمدهای همیشگی با این چهره‌ها نشانه ارتباط عاطفی ایشان با جریانات انقلاب بوده و هست.
یکی از کسانی که آیت‌الله ساجدی با ایشان رفت و آمد همیشگی و رفاقت خاص داشتند مرحوم شهید هاشمی نژاد می‌باشد که خاطرات زیادی را با ایشان دارند.
ایشان می‌فرمودند در زمانی که حضرت امام راحل (رحمت‌الله علیه) در نجف اشرف بوده و به شدت ملاقات با ایشان سخت و مورد دقت شدید بعثی‌ها بود، بارها به محضر مرحوم امام رسیده و از ایشان کسب فیض و تکلیف می‌کردم.

ورود به آمریکا در سال ۱۳۷۰
حضرت آیت الله در سال ۱۳۷۰ بنابه دعوت مسلمانان مقیم نیوجرسی آمریکا پا به سفری بزرگ و تبلیغی گذاشته به بیست و سه سال این مأموریت بزرگ و الهی را متقبل بودند.

بخشی از فعالیت‌های ایشان در آمریکا
۱. حضور در مرکز اسلامی محمدیه
۲. برپایی نماز با صلابت جمعه در این مرکز
۳. تدریس قرآن از ابتدا و روان خوانی تا تربیت قاریان ممتاز
۴. تدریس علوم حوزوی از ابتدا تا سطوحات عالیه که ماحصل این زحمات تعدادی از طلاب فاضلی است که هم‌اکنون در کشورهای آمریکا و کانادا مشغول تبلیغ و انجام وظیفه هستند.

تشکیل کاروان حجاج
از افتخارات ایشان این است که برای اولین مرتبه از مسلمانان شیعه و سنی مقیم آمریکا تعدادی را در هر سال به صورت کاروان به مکه مکرمه اعزام و همراهی کردند.
ماحصل این برنامه، بیست و چهار مرتبه تشرف حج تمتع و سه مرتبه عمره می‌باشد که تمام این موارد از آمریکا و به صورت کاروان و به سرپرستی ایشان صورت گرفته‌است.
از مهم‌ترین امتیازات این مسافرت‌های زیارتی همراه داشتن جوانان مسلمان متولد کشور آمریکا و تشویق گسترده ایشان به این امر بزرگ بوده‌است.

احیا و بازسازی مدرسه زینبیه کارته چهار کابل
این مدرسه با عظمت، در سال ۱۳۵۶ تأسیس شده و زمینی به همین منظور با همت خیرین تهیه و اختصاص داده شد.
به دلیل کودتای کمونیستی هفت ثور، این مدرسه به صورت مخفیانه و با تدابیر شیعیان در طول سالیان اشغال افغانستان محافظت و پس از پیروزی مجاهدین و فراهم شدن شرایط در سال ۱۳۸۳ و مدیریت و دستور آیت‌الله ساجدی تأسیس و بنا گردید.
از مهم‌ترین فعالیت‌های مدرسه زینبیه، بخش حوزوی این مدرسه بوده که هم‌اکنون تعدادی از طلاب مستعد و به صورت شبانه‌روزی در این مدرسه ساکن و به امر تحصیل دروس حوزوی اشتغال دارند.
یکی دیگر از فعالیت‌های این مدرسه، برپایی مجالس بزرگ ایام عزاداری و اعیاد دینی می‌باشد به طوری که در ایام عزاداری حضرت سید و سالار شهیدان علیه‌السلام بالغ بر چهار هزار نفر در مجالس محرم شرکت می‌کنند.
ایشان در تاریخ 15 شهریور 1398 در شهر مشهد مقدس دار فانی وداع گفت و به دیار حق پیوست.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5325

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب