سیره طلاب

معرفی کتاب سیره طلاب

نعمت‌های خداوند تعالی اعم از ظاهری و باطنی بسیار است. در بین آن‌ها یکی از بزرگترین و مهمترین نعمات الهی توفیق تحصیل علم دین است. کسی که جوانی‌اش را صرف علوم دینی می‌کند و از خداوند می‌خواهد که او را مبلّغ دین قرار دهد بی‌شک پیرو پیامبر و وارث ایشان است.

کتاب سیرهٔ طلّاب، تألیف حضرت آیت‌الله سید علی محمد دستغیب  برگرفته از بیانات معظم‌له می‌باشد که توسط ایشان در جمع طالبین علوم دینی بیان شده است.

این کتاب شامل یک مقدمه و هفت فصل می‌باشد.

فصل اوّل به نام «نعمتی کمیاب»، هدف از تحصیل علوم حوزوی و اهمیت علم را بیان می‌کند. همچنین دربارهٔ موانع کسب فهم و بهره از تحصیل علم و این‌که چرا طلّاب علوم دینی با چنین مشکلی مواجه می‌شوند نیز صحبت می‌کند. سپس به بیان شخصیت انسان و امانات سپرده شده به اهل علم می‌پردازد.

فصل دوم در انتخاب مدرسه و استاد، و بیان روابط متقابل استاد و شاگرد و همچنین ارتباط با سایرین را بیان می‌کند.

فصل سوم در باب اخلاق طالبین علوم دینی می‌باشد که به مناسبت، به صفات خوب و بدی که می‌تواند طلبه را در راه طلب الهی کمک کند اشاره می‌شود.

فصل چهارم در باب ارتباط طلبه با جامعه اعم از تبلیغ و منبر رفتن و همچنین صفات مبلغین و رابطهٔ طلاب با مردم و اشتغالات ایشان مباحثی بیان می‌شود.

فصل پنجم، «طلبه و خانواده» به بیان مباحثی در باب معاشرت با والدین و همسر و فرزندان و آداب و وظایف زناشویی و تحصیل رضای خداوند در زندگی مشترک می‌پردازد. سپس از خلقیات بدی که موجب آفات و مفسده در زندگی مشترک، مخصوصا زندگی طلّاب علوم دینی می‌گردد پرداخته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب