شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کابل با همکاری موسسه اجتماعی و فرهنگی افق اندیشه نشست علمی تحت عنوان نقش عاشورا در تبلیغ و ترویج دین برگزار نموده است.
این نشست علمی روز چهار شنبه 26 محرم در دفتر شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کابل برگزار گردید و با استقبال گرم مدیران مدارس و حضور پر رنگ اساتید حوزات علمیه مواجه شد.
آقایان جناب آیت الله صالحی رییس شورای علمای شیعه افغانستان و حضرت آیت الله سید محسن حجت، حج الاسلام و المسلمین اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان و حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب دکتر ثابت رییس جامعه المصطفی کابل سخنرانان اصلی در این نشست با شکوه بودند.
سخنرانان هر یک به نقش مهم و اساسی عاشورا در ترویج و تبلیغ دین تأکید نمودند.
نخست؛ استاد اکبری با استناد به آیه (وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ(الشعراء/151)، تأکید ورزید که در اسلام هیچ کسی حق ندارد که از انسان فاسق و فاجر اطاعت و تبعیت کند و یزید یک انسان فاجر و فاسق بود که در فسق وی در میان مسلمانان اتفاق نظر وجود دارد هرچند که در کفر او اجماع امت اسلامی وجود ندارد. ایشان ادامه داد که امام حسین علیه السلام مصداق آیه تطهیر است و یزید نماد همه پلیدی ها و بدی ها می باشد و از نظر امام حسین علیه السلام بیعت با چنین شخصی جز ذلت چیزی در پی نخواهد داشت و نوع تقابل امام حسین علیه با یزید از نوع تقابل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با ابوجهل‌ها بود و وظیفه همه مسلمانان بود که همراه امام حسین علیه السلام در مقابل یزید بر می خواستند.
استاد اکبری بر اساس روایت موثق، امام حسین علیه السلام را میراث‌دار انبیاء ارزیابی نمود که در راه احیاء دین جان و خانواده خود را فدا نمود و مکتب عاشورا را ایجاد کرد و هر شخصی از این مکتب پیروی کند، سعادتمند خواهد بود.
وی ضمن اشاره به وصیت امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه که می فرماید: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی»، به اهداف قیام امام حسین پرداخت و بیان نمود که هر زمانی اساس اسلام در خطر قرار گیرد، این وظیفه همه مسلمانان است که از آن دفاع کند و به سخنان امام حسین علیه السلام اشاره نمود که ایشان از جدشان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند:
«أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ».
اى مردم! پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند; و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد.
سپس آیت الله حجت سخنرانی نمود و وی با استناد به آیه کریمه : «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَينَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيعْلَمَ اللَّهُ مَنْ ينْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِي عَزِيزٌ(الحديد/25)»،
ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها کتاب (آسماني) و ميزان (شناسايي حق از باطل و قوانين عادلانه) نازل کرديم تا مردم قيام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کرديم که در آن نيروي شديد و منافعي براي مردم است، تا خداوند بداند چه کسي او و رسولانش را ياري مي‌کند بي‌آنکه او را ببينند؛ خداوند قوي و شکست‌ناپذير است!، قیام برای قسط و عدل را وظیفه همه مردم قلمداد نمود و به مسأله امر به معروف اشاره کرد و تاکید نمود که در لزوم امر به معروف شرایط ضروری است و اگر این شرایط نباشد، لزوم امر به معروف ساقط می گردد ولی امام علیه السلام چونکه خدا از وی خواسته بود قیام نمود.
وی ادامه داد که اوضاع بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دگرگون گردید و شرایط تغییر نمود و گفت که :
« بر اساس یک روایتی در صحیح بخاری 786 وقتی حضرت امیر برای خاموش کردن فتنه جمل اقدام کرد، عمران بن حسین می گوید نمازی که علی خواند ما را به یاد نمازخواندن رسول الله انداخت. امام حسن آمد و این معاصر شد با حکومت بنی امیه وقتی معاویه آمد کوفه عهدنامه ای که امضا کرده بود را زیرپای کرد و گفت :من از شما نمیخواهم نماز بخوانید و .. فقط میخواهم اطاعت کنید.».
ایشان اساس قیام امام حسین علیه السلام را ترویج دین ارزیابی نمود لذا امام حسین علیه السلام در موقع شدت جنگ نماز اقامه کرد.

آیت الله صالحی مدرس در این نشست علمی به عنصر تبلیغ در ترویج مکتب اشاره نمود و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام برای ترویج دین مهم قلمداد کرد و تجمع بیست میلیونی اربعین حسینی را در ترویج دین کم نظیر تلقی کرد.
سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر ثابت رییس جامعه المصطفی کابل به ایراد سخن پرداخت و به اهمیت مسئولیت پذیری در دین دین تاکید ورزید و ادامه داد که هوس‌ها مانع انجام مسئولیت‌ها می گردد.
در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر افشاگر نیز مداحی کرد و روضه خواند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5580

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب