زندگینامه حضرت آيت الله استاد صابری کوه بیرونی(ره)
حضرت آيت الله استاد شیخ محمد حسن صابری معروف به «ایوب صابری» در سال 1319 در خانواده ای مذهبی و متدین در منطقه غرغره کوه بیرون بهسود به دنیا آمد.
در جستجوی دانش علی رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی در سن جوانی بدون داشتن سواد خواندن و نوشتن، آموختن دروس مقدماتی حوزوی را نزد اساتید آغاز کرد و در این زمینه زحمت های بسیاری را متحمل شد. او دروس متوسطه را نزد حضرت آیت الله حاج آخوند کوه بیرونی (ره) فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، همراه پدر و مادر در سال 1344 وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد.
دروس عالی حوزه علمیه را نزد حضرات آیات مرتضوی و میرزا جواد تبریزی آموخت و به آموختن دروس خارج آیت الله العظمی خویی (ره) شروع کرد. اما در سنبله 1358 به علت فشار رژیم بعث عراق، به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت نموده و تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. در درس خارج فقه و اصول میرزا جواد تبریزی شرکت کرد و با حضور فعال و نگارش درس ایشان، چنان جدیت به خرج داد که در زمینه فقه صاحب نظر گردید.
فعالیت‌های فرهنگی
استاد صابری در دوران تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، مسئولیت برگزاری مراسم جشن و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را در مدرسه مدرّس به عهده داشت و در کنار تحصیل، متناسب با نیازهای علمی و دینی منطقه، کتاب های علمی و مذهبی مورد نیاز را برای مدارس علمیه منطقه (باقریه و مهدیه) ارسال می‌کرد. او از هیچ تلاشی برای تجهیز مدارس علمیه دریغ نمی نمود و می کوشید تا با تهیه و ارسال وسائل فرهنگی مورد نیاز همچون بلندگو و دوربین، زمینه پویایی بیشتر مدارس داخل کشور را فراهم نماید.گفتني است كه مدرسه باقريه كه مؤسس آن جناب آيت الله شيخ خادم حسين كوه بيروني بود درروزگارخود مهمترين مركز ديني وعلمي درمناطق مركزي به شمارمي رفت.

فعالیت‌های اجتماعی
استاد صابری(ره) به فکر مشکلات مردم خود بود و نسبت به رفع دعاوی اهتمام می‌ورزید. درباره سنت های موجود در عروسی¬ها و عزاداری¬ها همواره تذکر می‌داد که با کمترین هزینه برگزار شوند و اگر لازم می شد در این زمینه راهنمایی می‌کرد؛ اگر مهریه زیاد بود، خطبه عقد نمی‌خواند. صندوق قرض الحسنه ای را برای حل مشکلات مردم منطقه تأسیس کرد. در دوران سیاه طالبان، وقتی که هزارجات در محاصره بود و مردم منطقه با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو بود، برای جمع آوری کمک برای مردم تلاش زیادی کرد و پس از جمع آوری کمک های مردمی، آن را برای محرومان منطقه ارسال کرد.
فعالیت های سیاسی
با توجه به فضای آلوده سیاسی افغانستان، مرحوم استاد صابری(ره) وارد احزاب و گروه‌های سیاسی نشد، ولی این به معنای فاصله گرفتن از تحولات سیاسی افغانستان و جهان نبود. پیگیر اخبار بود و آنها را تحلیل می‌کرد. آینده‌نگر بود و می‌گفت که مردم ما مستضعف و از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فقیر هستند، و ما باید در صدد رفع فقر و استضعاف از مردم باشیم تا در آینده برنده و پیروز باشیم. به عنوان یک راهکار عملی، طرح خرید زمین کشاورزی وسیع در یکی از مناطق استراتژیک هرات را ارائه کرد و برای به ثمر نشستن آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
برای خاموش نمودن جنگ‌های داخلی نیز با همکاری هیئت صلح تلاش کرد که این جنگ خانمانسوز خاتمه پیدا کند.
ویژگی‌های اخلاقی
فردی صبور و متدین بود و همان طور که نامش صابری بود، در مشکلات و شرایط دشوار، صبوری می کرد. حتی در دوران طولانی بیماری اش نیز صبر و شکیبایی خویش را از دست نداد و با این که دردی جانکاه را تحمل می کرد، اما هرگز بی¬تابی نمی کرد و از رنج بیماری با کسی شکوه نمی¬نمود. با قرآن انسی دیرینه داشت و نماز اول وقتش ترک نمی‌شد. وقتی در نجف اشرف بود، از فضای معنوی حرم علوی بهره می‌جست و در قم نیز هر روز به زیارت کریمه اهل بیت(س) می‌رفت. فردی صادق و درستکار بود. از تملق و چاپلوسی بیزار بود، صراحت لهجه داشت، اما از روحیه تعامل و مشارکت برخوردار بود.
وفات
سرانجام حضرت آيت الله استاد صابری کوه بیرونی(ره) پس از سالها کوشش علمی، اجتماعی، فرهنگی و تحصیل و تدریس در روز جمعه 6/5/1391 برابر با هفتم رمضان 1433هـ پس از تحمل ماهها درد و رنج بیماری، در جوار کریمه اهل بیت(س) داعی حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست. خدایش با اولیای طاهرینش محشور گرداند.
روحش شاد یادش گرامی باد

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5807

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب