هدايت و سعادت انسان‌ها، بدون ترديد در گرو فهم و عمل به دستورهاى روح بخش قرآن و فرامين مفسران واقعى كلام وحى، يعنى امامان معصوم(عهم) است كه براى فهم كلام وحى، ابتدا بايد زبان آن را فهميد.
زبان قرآن، عربى است: ( إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرآناً عَرَبِيّاً ) و بديهى است براى آشنايى با اين زبان، شناخت كلمات عربى و كيفيت ارتباط آنها با يكديگر بسيار مهم است.
علمى كه ما را در فهم ساختمان و معانى كلمات و ارتباط آنها با يكديگر كمك مى ‏كند، علم «صرف و نحو» است.
كتاب حاضر، حلقه اوّل از حلقه ‏هاى سه‌گانه مباحث صرفى در مجموعه «آشنايى با زبان قرآن» است كه نقشى پايه‏اى براى دو مرحله بعد (صرف متوسط و عالى) و جنبه مقدماتى براى مباحث نحوى و بلاغى دارد.
در اين كتاب، سعى شده ‏است يك دوره كامل مباحث مقدماتى صرف در قالب بیست و نه درس و سه بخشِ کلیات، فعل و اسم ارائه شود كه در بخش کلیات، تصويرى جامع و اجمالى از علم صرف و در دو بخش ديگر، توضيح و تفصيل آن آمده ‏است.
مباحث، به گونه‏اى تنظيم شده كه در هر جلسه درسى (با زمان ۵۰ دقيقه) يك درس قابل ارائه است؛ البته بعضى از درس‌ها مانند فعل مضارع، بخشى از معتلات، ضماير و … به جهت اهميت يا حجم بيشتر آنها، مى‏ تواند در دو جلسه تدريس شود.
ويژگى‏ هاى كتاب حاضر با توجه به مقدماتى بودن آن عبارت‌اند از:
۱ . سعى شده ‏است مباحث با سهولت و روانى ارائه گردد؛ به طورى كه استادان محترم به‌راحتى مى‏ توانند مجموع مباحث هر درس را آموزش دهند.
۲ . مباحث كتاب با ترتيب منطقى و به صورت دسته بندى، به‌همراه جدول‌ها و نمودارهاى مناسب تنظيم شده ‏است.
۳ . در پايان هر يك از بخش‌هاى فعل و اسم، بر تجزيه كلمات قرآنى تأكيد و محصلان با روش تجزيه جدولى آشنا مى ‏شوند.
۴ . در اين كتاب، از ده‏ها آيه و روايت با مضمون‏ هاى بلند به عنوان تمرين استفاده شده تا صرف‏ پژوه، علاوه بر آشنايى با زبان قرآن و سنت در خلال فراگيرى قواعد صرفى، با واژه‏ها، مضامين و محتواى آيات و روايات انس بگيرد
و همگام با آموختن صرف، قرآن و حديث را نيز بياموزد.
نكته و يادآورى‏
الف ــ با توجه به تأثير شگرف و اهميت پيش مطالعه، قبل از حضور در كلاس و انجام مباحثه و بحث طرفينى روى درس‌ها، ضرورى است كه صرف‌پژوهان عزيز به دو امر مذكور توجه خاص داشته، استادان محترم نيز از هرگونه راهنمايى و تشويق آنان دريغ نورزند.
ب ــ بر كسى پوشيده نيست كه تمرين و مرور مباحث، نقش اساسى در فراگيرى هر زبان از جمله عربى دارد؛ به همين دلیل، بدون حل كامل پرسش و تمرين هر درس، هيچ‌گاه نبايد به درس بعد پرداخت. در پايان هر يك از بخش‌هاى سه‏گانه كتاب، مناسب است استادان محترم با اختصاص حداقل يك جلسه به مرور درس‌ها، پرسش‌ها و تمرين‌هاى حل شده بپردازند.
ج ــ از آنجا كه هدف نهايى از مباحث صرفى، آشنايى با منابع و متون دينى و فهم دستورهاى روح بخش اسلام است و غرض از اين فهم، عمل به مقتضاى بلند آنهاست، شايسته است استادان محترم، ضمن توضيح و تبيين نكات اعتقادى، اخلاقى و تربيتى، دانش‌پژوهان را به عمل به مضامين آنها تشويق كنند.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=7578

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب