کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم (برگرفته از تفسیر نمونه) را علیرضا کمالی براساس کتاب تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی گردآوری کرده است.
تفسیر نمونه از تفاسیر شیعی قرآن به زبان فارسی، تألیف ناصر مکارم شیرازی و گروه نویسندگان در قرن ۱۴ هجری است. این تفسیر در ۲۷ جلد منتشر شده و به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو نیز ترجمه شده‌است.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سال ۱۳۰۵ شمسی در شیراز متولد شدند. ایشان از ۱۴ سالگی وارد حوزه علمیه شیراز شدند و و دروس مقدماتی و عالی را ظرف مدت چهارسال به پایان رساندند. سپس به قم رفتند و بعد از پنج سال به نجف رفتند و در ۲۴ سالگی اجازه اجتهاد گرفت. و بعد از سه سال دوباره به قم بازگشت. این تفسیر به صورت ترتیبی و از ابتدای قرآن تنظیم شده‌است. ضمناً به زبان ساده، گویا و قابل استفاده برای عموم نوشته شده و شامل همهٔ آیات قرآن کریم است. مهم‌ترین ویژگی این تفسیر، عصری و اجتماعی بودن است. ویژگی دیگر آن در پرداختن و توجه به جنبه‌های هدایتی و تربیتی آیات قرآن است.

کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم (برگرفته از تفسیر نمونه) سلسله دروس مربوط به تفسیر موضوعی قرآن است که در هفت بخش برای دانشگاه‌‌های پیام نور و جامع علمی کاربردی فراهم شده است. در بخش اول اوصاف و نام‌های قرآن و برخی الفاظ و مفاهیم و اعجاز قرآن بررسی شده سپس به تفسیر موضوعی تعدادی از موضوعات تربیتی، اخلاقی و اجتماعی می‌پردازد. دعا و نیایش، نماز، روابط اجتماعی، ازدواج، روابط اقتصادی و جهان‌‌های دیگر عناوین این مباحث را تشکیل می‌‌دهد. تفسیر موضوعی با توجه به شناسایی محکمات و متشابهات و با بهره گرفتن از احادیث اهل‌ بیت و تطبیق آیات قرآن بر همدیگر به دست می‌‌آید.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=8853

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب