یکى از علمای فاضل، مدرس، خطیب، محبوب، اجتماعى و ازخانواده‏ ى اهل علم که توسط کمونیست‏ها دستگیر وراهی زندان و به شهادت رسیده‌اند، شهیدعلامه ناصر است.
علامه شهید سیّد عبدالحمید ناصر، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین مرحوم میرسیدعلی(که مرقدشریفش در یکاولنگ بامیان مزار خاص و عام می‌باشد) و از سادات بزرگوار اوجی، حدود سال‏ ۱۳۱۰ خورشیدی در قریه‏ى رشک اوجى مربوط ولسوالى مرکز بهسود ولایت میدان پا به عرصه‏ى وجود گذاشت. وی پس از ارتحال پدربزرگوارش میرسیدعلی، تحت سر پرستى جدبزرگوارش، حضرت آیت الله العظمی حاج سیّد شاه محمد حسین اوجى مدفون در سرخ آباد بهسود به فراگیرى علوم‏دینى پرداخت. سطوح را از محضر آیات عظام؛ حاج سیّد شاه محمد حسین(ره)، میر سیّد على احمد حجت(ره) سیّد محمد سرور واعظ(ره) شیخ عزیز اللّه غزنوى(ره) حاج آخوند کوه بیرونی(ره) آموخت، او عمرشریفش را در تحصیل وتدریس علوم دینى، تبلیغ معارف اسلامى و بیان احکام سپرى نمود، علامه ناصر، در کنار تدریس و تبلیغ و رسیدگی به مشکلات مردم آنچه که از دستش ساخته بود دریغ نمى‏کرد، او گاها در برخی مناطق که حکومت در فیصله دعاوی اشخاص عاجز می‌ماندند، علامه شهید ناصر آن را حل و فیصله می‌نمود، چنانچه در ولایت بامیان زمان مسئولیت عبدالحمید مبارز به عنوان والی به مشکل رو برو گردیده بودند، حل معضله و جنجال اهالی یکی از مناطق آن ولایت توسط علامه ناصر با عث رفع اختلاف که حکومت در انجام فیصله آن عاجز مانده بود، پس از فیصله ای نهایی علامه ناصر، ایشان نزد حکومت محلی از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

او همچنین مشاهده مى‏کردکه قانون حاکم بر نظام‏مملکتى، به خصوص قوه‏ى قضائیه اولاً طبق معیار وضوابط اسلامى نیست، ثانیا رشوه ستانى و واسطه گرى درآن حرف اول وآخررا مى‏زند. از این رو خود به حل امورمردم و رفع اختلافات و مناقشه میان مردم پرداخته و یا با ارجاع آن‏ها به سایر علما، عملاً از رفتن مردم به نزد حکام جور و قضات رشوه خوار باز مى‏داشت تا حکم غیر اسلامى پیاده نگردد و یک طرف، حقش فداى رشوه‏ى دیگرى نشود.[۱]

علامه شهید ناصر در سرایش شعر مهارت خاصی داشت، با کمال تاسف، اکثر تألیفات وی، در اثر بی توجهی دوستانش از بین رفته، اما تعداد اشعار و تحقیقات او، پیراموان اقتصاد اسلامی آماده چاپ است.

علامه ناصر پس از آنکه مسجد جمال مینه و تکیه خانه و مدرسه‏ى عرفان را بنیان گذاشت، به تدریس و سخنورى ادامه داد. با جوانان تحصیل کرده روابط نیکی داشت، شهید سید اسماعیل پاسخ مسئولیت ارتباطات میان علامه ناصر و دانشگاهیان را عهده دار بود، او علاوه بر آموزش فن خطابه مباحث عقاید، فلسفه اسلامی، پرسش و پاسخ مسائل دینی را در حسینیه عرفان برای محصلین فاکتوله‏ى شرعیات دانشگاه کابل به راه انداخته بود، علاوه بر محصلین دانشگاه کابل عده ای از رهبران احزاب سیاسى و جهادى تشیع و تسنن افتخارى شاگردى شهید علامه ناصر در حسینیه عرفان را داشتند و از سوی دیگر حسینیه عرفان مرکز حضور و پایگاه علمای مناطق مختلف کشوربود، زمانی که حزب بعث عراق علمای افغانستان را اخراج و آن‌ها به کشور بازگشتاندند، علامه شهید ناصر همراه حدود یکصد موتر به ولایت غزنی به استقبال آن‌ها رفتند و علما را با احترام به کابل منتقل نمودند، شخصیت‌های طراز اول کشور که از پایگاه مردمی و موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بودند به شهرهای شان رفتند و آن عده از علمای که با محیط و منطقه بیگانه بودند، علامه شهید ناصر با ارتباطاتی شخصی خویش مراکز مناسب تبلیغی را برای آن‌ها در نظر گرفته و اعزام نمودند و همچنین در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی، مخصوصاً ایام محرم، ایشان قبل از رسیدن ماه محرم جلسات توجهی برای طلاب و مبلغین کابل و ولایات برگزار و آن‌ها را آموزش داده و به مناطق مختلف، مخصوصاً مناطق محروم اعزام و به آن‌ها شهریه پرداخت می‌نمودند.

همچنین علامه شهید ناصر، مورد توجه علمای جهان اسلام قرار داشت و بارها از سوی علمای حوزه علمیه نجف اشرف، قم و مشهد دعوت گردیده و ایشان مسافرت های زیادی را به این کشورها داشتند، آخرین سفر علامه ناصر به کشور عراق، پس از ارتحال مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی حکیم(ره) در سال ۱۳۴۹ خورشیدی بود و او در این سفر با آیات عظام؛ خویی، خمینی، شهید صدر و دیگر بزرگان حوزه کهن نجف اشرف ملاقات و گفتگو نمودند که در این دیدار ها علامه ناصر تحت تأثیر افکار و اندیشه امام خمنیی(ره) قرار گرفت و از آن زمان به بعد از مرجعیت امام خمینی(ره) تبلیغ و حضرت امام(ره) نیز در راستای گسترش مبارزات، نمایندگانی در لبنان، کویت، افغانستان و پاکستان داشتند که در افغانستان یکی از نمایندگان ایشان علامه شهید ناصر(ره) بود که به فعالیت‌های دینی و فرهنگی و مبارزاتی مشغول بود و دائما با آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در ارتباط بودند. بعد از کودتای ۷ ثور۱۳۵۷ وقتی که کمونیست‌ها قدرت را به دست گرفتند، در آن زمان امام خمینی(ره) در پاریس هجرت نموده بود، از آنجا به افغانستان عنوان علامه شهید ناصر تلگراف می فرستد و جویای احوال علما و مردم مسلمان افغانستان می‌شوند.

و نیز ایشان در ارتباط اشغال فلسطین با جمعی از علمای مطرح کشور به سران کشورهای عرب و سازمان ملل نامه ارسال و خون های شان را به مجاهدین فلسطینی اهدا نمودند، و همچنین شخصیت‌های علمی و مبارزین جنبش و نهضت‌های اسلامی از کشور های مختلف با ایشان ارتباط داشتند و حسینیه عرفان مرکز و پناهگاه شخصیت هایی مطرح جهان اسلام همانند؛ آیت الله شریعت کراچی، حجت الاسلام شهید محمد منتظری، هادی ربانی، میرحسین موسوی و … بود.

شهید منتظری پس از سه سال که در زندان ساواک ایران، سال ۱۳۴۷ خورشیدی آزاد و با تغییر شکل و لباس در شهرهای مختلف ایران سپری کرد و چون دیگر حضورش در ایران ممکن نبود، از مشهد به افغانستان و سپس به پاکستان رفت. شهید منتظری سال ۱۳۴۷ همراه فرزند شهید آیتالله ربانی شیرازی وارد افغانستان می‌شوند، مدتی در وزارت داخله افغانستان به عنوان زندانی سیاسی و پس از اطلاع یافتن عده ای از علمای این کشور، آن‌ها مورد حمایت همه جانبه علمای کابل، مخصوصاً علامه شهید ناصر قرار می‌گیرد و برای آنان پاسپورت تهیه و زمینه مسافرت شهید منتظری را در کشورهای پاکستان و عراق فراهم نمودند. در حقیقت یکی از حامیان امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و نهضت‌های آزادی بخش در افغانستان علامه شهید ناصر بود و ایشان با افراد بسیار ارتباط و رفت و آمد داشت و با آنان گفتگو می‌کرد.

علامه شهید ناصر در ایجاد اخوت و برادری میان امت اسلامی تلاش‌های فراوانی نمود. دوران حاکمیت داود خان به اثر اختلافات که میان حکومت افغانستان و پاکستان به وجود آمده بود، کشور همسایه ما پاکستان در شهر کویته با راه اندازی ایستیشن رادیویی توسط نسل نوهزاره جهت دامن زدن به اختلافات مذهبی، مشکلات مردم تشیع را بهانه قرار می‌دادند که این عمل آنان، باعث نگرانی پیروان اهل تشیع و اهل تسنن در افغانستان گردیده بود، در چنین شرایط حساس علامه شهید ناصر ابتکار جلسات مشترک میان علمای تشیع و تسنن را راه اندازی و توطئه دشمنان مردم افغانستان را در نطفه خنثی نمودند.

علامه شهید ناصر فعالیت‌های فرهنگی موثری دیگر هم داشت و یکی از آن برنامه ها، راه اندازی نشریه‏ى عرفان بود که بعد از نشر دو شماره توقیف گردید. هرچند او یکی از حامیان نشریه پیام وجدان که صاحب امتیاز آن شهید عبدالرئوف ترکمنی بود، نقش موثر در معرفی روحانیت جامعه تشیع داشت، سخنرانی، مقالات و اشعار علما را از این طریق به نشر می رسانید، شهید عبدالرئوف، همانند دیگر بزرگان کشور، پس از ۷ ثور ۱۳۵۷ مورد غضب کمونیست‌ها قرار گرفت، زندانی و به شهادت رسیدند.

پس از به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در این کشور، با دستگیری بار اول حضرت آیت الله العظمی واعظ شهید(ره) علمای افغانستان احساس خطر نمودند و با تشکیل جلسه اضطراری جمعی از شخصیت‌ها با تره‌کی ملاقات نمودند و علامه شهید ناصر و علامه شهید مصباح به عنوان سخنگوی علما در این نشست صحبت صریح و جدی می‌نمایند و تره کی را وادار به آزادی آیت الله واعظ شهید می‌نماید، در حالی که آزادی آیت الله واعظ اغفال و بطور موقت جلب توجه علما بوده است، اما بعد از مدتی، دومین بار با دستگیری آیت الله واعظ اقدام به دستگیری علامه ناصر و دیگر بزرگان کشور می‌نمایند و در زمستان ۱۳۵۷ به تاریخ دوم جدی، علامه ناصر را از مراسم تشییع جنازه یکی از مومنین دستیگر، راهی زندان و به شهادت می‌رسانند.

علامه شهید ناصر و فرزند دانشمند شان حجت الاسلام شهید انجنیر سید عبدالهادی ناصر(واصل) [۲] و پنج شهید مظلوم از این خاندان توسط سفاکان بیگانه پرست خلقی و پرچمی مظلومانه به شهادت رسیدند. شهید سیدعبدالهادی واصل ناصر زاده فرزند ارشد علامه شهید ناصر، فارغ التحصیل دانشگاه کابل در رشته معدن شناسی و در علوم حوزوی از شاگردان علامه ناصر بود، وی در سخنرانی و تدریس زبان انگلیسی مسلط و برای طلاب جوان در حسینیه عرفان درس‌های جنبی می‌گذاشت و اکثر شخصیت‌های مطرح فعلی از شاگردان ایشان بوده و همچنین با جوانان نهضت مسلمان افغانستان ارتباط نزدیک داشت و با آنان مباحث فطری بودن دین را سلسله وار بحث می‌نمود.[۳] شهید واصل ناصر زاده پس از بازگشت زیارت خانه خدا در کشور دستگیر، زندانی و به شهادت می رسد.[۴]

[۱]. کوثرالنبی(چاپ دوم)، ص ۴۲۷، سید جعفرعادلی«حسینی».

[۲] . علامه شهید ناصر دارای پنج پسر و دو دختر، پسرانش با تحصیلات عالی هریک؛ شهید سیدعبدالهادی ناصرزاده، سید محمدشریف ناصرزاده، سیدعبدالطف ناصر زاده، سیدمحمدامین ناصرزاده و سیدضیا ناصر زاده می باشند.

[۳] . فرزندان شهید واصل نیز دارای تحصیلات عالی و عبارتند از؛ سید جمیل ناصر زاده و سید ظهیر واصل زاده .

[۴] . اظهارات فرزند ارشد علامه شهیدناصر، سیدمحمدشریف ناصر زاده .

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=1780

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب