دکتر عبدالقادر کمالی استاد دانشگاه و پژوهش‌گر تاریخ معاصر که در این سمینار قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام صحبت می‌کرد، گفت: در طول تاریخ از جنگ‌های صلیبی گرفته تا به امروز صدها هزار شهید در راه قدس و حفظ و رهایی آن تقدیم شده است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) نام‌گذاری شد و جهان اسلام یک‌بار دیگر زخم کهنه اسارت قدس را به تماشا نشستند و برای رهایی آن فریاد آزادی از سراسر کشورهای اسلامی و حتی قلب اروپا و امریکا بلند شد.
کمالی عنوان کرد: تئوری امام برای رهایی قدس، سینه اشغال‌گران و قلب متجاوزان را به لرزه در آورد و موضوع قدس که می‌رفت به فراموشی سپرده شود، روزبه‌روز تازه‌تر گردید به حدی که امروز به یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام تبدیل شده است.

به گفته وی؛ قدس امروز نه تنها زخمی برای فلسطینیان و اعراب است، بلکه به عنوان محور انسجام اسلامی در راس همه امور مطرح است و امام نیز وجود جهاد علیه اسرائیل را سال‌ها فریاد کردند و چه بسیار جوانان که در این راه فدا شدند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت:وقتی‌که قدس می‎رفت به یک محور اصلی درجهان و میان بشریت مطرح شود، اما متاسفانه عده‌ای از کشورهای خودفروخته که فقط نام اسلام را یدک می‌کشند و از آموزه‌های اسلامی خبر ندارند با به رسمیت شناختن اسرائیل و ایجاد رابطه دیپلماتیک با این رژیم پوشالی و منفور نزد آزادی‌خواهان جهان، حقانیت مردم فلسطین و محوریت قدس را زیر سوال بردند و دل‌های مسلمانان را داغ‌دار کردند.

این پژوهش‎گر تاریخ خاطرنشان ساخت: قدس سرانجام آزاد خواهد شد و ما به زودی شاهد رهایی قدس خواهیم بود، اما نیاز به یک اتحاد، انسجام و هم‌صدایی مسلمانان دارد که نیاز شدید جهان اسلام نیز می‌باشد.

قابل ذکر است: در طول سال‌های گذشته هر زمانی که مسلمانان به خصوص در افغانستان خواستند از روز جهانی قدس گرامی داشت کرده و با مردم مظلوم فلسطین همصدا و هم زبان شوند، این سوال و شبهه از سوی برخی ایجاد شده که مردم افغانستان را که این همه با مشکل و بحران مواجه است، چه به مسأله فلسطین و قدس. با اندکی تأمل، پاسخ به این سوال چندان سخت و مشکل نخواهد بود؟

بر اساس آموزه‌های ناب اسلام محمدی، همه مسلمانان و مومنان با هم برادر و سرنوشت هر کدام بر سرنوشت دیگری تأثیرگذار است. مسأله فلسطین و قدس، دیرپاترین بحران جان اسلام در قرن 14 است که اکنون در آخرین سال این سده قرار داریم و شاید هیچ جامعه اسلامی بیش از مردم افغانستان درد و رنج برادران فلسطینی خود را از عمق جان خود درد نکنند.

در این وبینار تلاش شده علاوه بر بررسی پیوند دینی و ایمانی با مسأله فلسطین و قدس، از دیدگاه استادان دانشگاه و کارشناسان روابط بین الملل، پیوند تاریخی، سیاسی و ژئوپلیتیکی منطقه و به ویژه افغانستان با این مسأله و همچنین آخرین تحولات و تئوری‌ها پیرامون سرنوشت قدس و فلسطین مورد واکاوی قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=1693

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب