برنامه تربیت مربی قرآن‌کریم که از طرف شورای نظارت بر حوزه‌های علمیه افغانستان در مدرسه علمیه ولایت -مرکز بامیان برگزار بود در تاریخ هفدهم حمل 1403 موفقانه به پایان رسید.
این برنامه (دوره تربیت مربی قرآن کریم، ویژه اساتید قرآنی حوزه‌های علمیه) از آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ق. با حضور هشتاد تن از نخبگان قرآنی ولایت‌های دایکندی، غور و بامیان در مدرسه علمیه ولایت – مرکز بامیان آغاز گردید و در شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان پایان یافت.
محفل اختتامیه دوره تربیت مربی قرآن کریم با حضور والی محترم بامیان مولوی سرحدی و محترم مولوی محمودالحسن رئیس امر به معروف ولایت بامیان، نمایندگان دفاتر آیات عظام، مدیران مدارس علمیه و علما و بزرگان این ولایت برگزار شد. این محفل با شکوه از ساعت ۴ بعد از ظهر روز پنچ‌شنبه با تلاوت قرآن کریم توسط قاری و حافظ کل قرآن کریم جناب استاد (وسیم فیضی) رسمی آغاز گردید.
سپس جناب دکتر سید عقیل سجادی مسوول بخش تربیت مربی قرآن کریم (ویژه اساتید قرآنی حوزه‌های علمیه) ضمن خیرمقدم به مهمانان، گزارش مفصلی را درباره دوره تربیت مربی قرآن کریم و سرفصل‌های این دوره ارائه کرد. ایشان در ضمن صحبت‌هایش فرمود: این برنامه به صورت همزمان در دو مکان برگزار شده است؛ در مدرسه علمیه توحید ولایت غزنی و مدرسه علمیه ولایت مرکز بامیان. در مدرسه علمیه ولایت، بیش از ۸۰ تن از اساتید قر آنی از مراکز و ولسوالی‌های ولایات بامیان، غور و دایکندی مشارکت کردند و اساتید برجسته قرآنی در سطح کشور سرفصل‌های این دوره را تدریس کردند و موضوعات فصیح‌خوانی، تجوید تخصصی و عملی، صوت و لحن تخصصی، ترجمه و مفاهیم، وقف و ابتدا، روش‌های حفظ تقلید محور و روش‌های تدریس و کلاس‌داری تدریس شد. هدف از برگزاری این دوره تربیت اساتید قرآنی بوده است و لذا شرکت‌کنندگان این دوره اساتید قرآنی بودند، نه طلاب معمولی.
سپس جناب مولوی سرحدی والی ولایت بامیان ایراد سخن کرد. ایشان در بخشی از سخنانش ضمن تشکر و قدردانی از شورای نظارت افزود مسلمانان امروز نیاز شدید به چنین برنامه‌ها دارند و جامعه اسلامی زمانی موفق و پیروزند که در تمام ابعاد زندگی‌شان از قرآن کریم درس بیاموزند. او از همه علما خواست چنین برنامه‌ها را گسترش دهند تا در جامعه فساد و نفاق ریشه‌کن گردد و در جامعه وحدت، برابری و برادری حاکم شود.
همچنان محترم مولوی محمودالحسن منصوری، رئیس امر به معروف و نهی از منکر ولایت بامیان، صحبت نمود. ایشان نیز از برگزارکنندگان این دوره تقدیر و تشکر نموده و افزود: امیدوارم این برنامه‌های مفید ادامه یابد تا همه افراد جامعه ما از نور قرآن کریم بهره‌مند گردند، تا بتوانیم زنگی سالمی را در بین جامعه و افراد جامعه داشته باشیم و اخلاق اسلامی در جامعه اسلامی گسترش یابد.
سپس گروه تواشح دوره تربت مربی قرآنی تواشیح زیبایی را اجرا نمودند.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سید نصرالله واعظی، رئیس محترم شورای علمای شیعه بامیان، صحبت کرد. ایشان در بخشی از سخنانش ضمن تقدیر و تشکری از شورای نظارت افزود: امروز جای افتخار است که فرهنگ قرآنی در جامعه ما نهادینه می‌شود. بدون شک برنامه‌های قرآنی است که ما و جامعه ما را نجات خواهد داد و به سوی روشنای سوق خواهد داد.
همچنان محترم حجت الاسلام والمسلمین الحاج محمدسجاد محسنی، مسوول دفتر حضرت آیت الله صالحی مدرس در بامیان، صحبت نمود. ایشان ضمن سپاسگذاری و تشکر از شورای نظارت بر حوزه‌های علمیه افزود: با تلاش شبانه‌روزی چنین مراسم مفیدی در ولایت بامیان برگزار شده است. همچنین از اساتیدی که در این مدت تلاش فراوان نمودند از جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی‌نژاد و جناب استاد وسیم فیضی حافض کل قرآن کریم و همچنان از محترم دکتر سجادی که به تعداد۸۰ تن از ستارگان قرآنی را آموزش دادند و به جامعه تسلیم نمودند، تشکری کرد. ایشان به قاریان گفت: این نعمت بزرگی است که شامل حال شما شده است. امیدوارم فرهنگ قرآن را در ولایات‌تان گسترش دهید تا جامعه ما یک جامعه سالم باشد و رنگ قرآنی داشته باشد. امروز بدون شک جوانان و نو جوانان ما نیاز به آموزش قرآن کریم دارند. فرصت خوبی است که شما ستارگان قرآنی آموخته‌های این دوره را به ولایات‌تان گستر دهید تا فرهنگ قرآن در جامعه گسترش داده شود.
همچنان در اخیر برنامه، محترم مولوی سعادت مسوول مدرسه خلفای راشدین ولایت بامیان به ایراد سخن پرداخت و ضمن سخنانش افزود: امروز یکی از نیازهای مبرم جامعه اسلامی آموزش قرآن کریم بوده و از شورای نظارت بر حوزات علمیه کمال سپاس و تشکری را داریم که امروز به این نیاز توجه نموده، همچنین برنامه‌ی مفیدی را روی دست گرفته و امیدواریم توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند چون یکی از نیازهای اساسی جامعه ماست. باید افراد جامعه ما به مفاهیم قرآن کریم آشنایی کامل داشته باشند و چنین برنامه‌هایی می‌توانند مفید و مثمر باشند.
در ادامه، از اساتید قرآنی و مدیریت دوره تربیت مربی قرآن کریم با تقدیم لوح سپاس از سوی شورای علمای بامیان تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=18816

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب