همزمان با عاشورای حسینی، صدها  هزار تن از  عاشقان و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در شهر کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان عاشقانه و پر شور، به اقامه عزا پرداختند.

مراسم عاشورای حسینی 1444 هجری قمری یک سال بعد از تسلط طالبان با شور و حرارتی خاص در جای‌جای افغانستان به ویژه در مساجد و تکایای شهر کابل  و مراکز ولایاتت برگزار گردید. حسینیه‌ها و مساجد افغانستان عاشورای امسال میزبان عزاداران حسینی اعم از شیعه و سنی بودند که همانند سالهای گذشته، آئین عزاداری را اقامه کردند.

سخنرانی علماء، نوحه خوانی اهل بیت (ع) و سینه زنی و زنجیر زنی بخش‌های عمده آئین عزاداری عاشورا در افغانستان است. سخنرانان مجالس عزاداری نیز با بیان اینکه عاشورا فقط متعلق به شیعیان نیست اعلام کردند: عاشورای حسینی خود نماد وحدت شیعه و سنی است. امسال نیز این مراسم در نقاط مختلف افغانستان به ویژه شهر کابل با تدابیر ویژه امنیتی برگزار گردید.

تدابیر امنیتی هم در شهر کابل بویژه در مناطق غربی این شهر تشدید شده بود. سرک ها و خیابان های اصلی در غرب شهر کابل بویژه نواحی سیزدهم، ششم، سوم و پنجم امنیتی شهرکابل به روی خودرو‌ها بسته بود. حضور نیرو‌های امنیتی طالبان در غرب شهر کابل حضور پر رنگی داشتند. مراکز ایست و بازرسی‌ها و گشت زنی نیرو‌های امنیتی افزایش یافته است.
عابران پیاده نیز بازرسی می‌شدند و نیرو‌های امنیتی به همراه نیرو‌های داوطلب مردمی در ورودی هر مسجد و حسینیه مسئولیت تامین امنیت را برعهده داشتند.
خدمات شبکه‌های مخابراتی و جریان اینترنت هم از صبح عاشوراء در بخش‌هایی از شهر کابل بویژه غرب این شهر از جمله ناحیه

سیزدهم امنیتی قطع شده بود.

با این وجود گرچه روز عاشورا در افغانستان بدون حادثه ای سپری شد اما در روزهای گذشته چندین انفجار تروریستی در مناطق سرکاریز، پل سوخته و چنداول کابل روی داد که جمعی از شهروندان به شهادت رسیده و عده ای هم زخمی شدند. گفته شده است که این انفجارها توسط گروهک تروریستی داعش روی داده است.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=5443

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب