شورای علمای شیعه افغانستان در مورد منع دختران از تحصیل توسط امارت اسلامی طالبان بیانیه‌ای صادر نموده است که متن به صورت ذیل می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرء باسم ربک الذی خلق* خلق الانسان من علق* اقرء و ربک الاکرم* الذی علم بالقلم* علم الانسان ما لم یعلم*

مسدود شدن دروازه‌های دانشگاه ها و مراکز آموزشی از سوی حکومت سر پرست به روی دختران، نگرانی‌های شدید مردم افغانستان را در پی داشته و جهان را در بهت و حیرت فرو برد. این در حالی است که رسالت بزرگ جهانی پیامبر گرامی اسلام برای نجات بشر با کلمه‌ی اقرء یعنی بخوان آغاز شد که در باب خواندن، فراگیری علم و معرفت است. قرآن که کتاب هدایت و راهنمایی راه سعادت و کمال است حدود یک چهارم از آیات آن به نحوی به علم، دانش و معرفت اختصاص دارد و از سوی دیگر، در شرایط زندگی می‌نماییم که آموزش همگانی از بدیهیات اولیه‌ی زندگی عصر حاضر است؛ زیرا با توجه به پیشرفت چشمگیر جوامع انسانی در بخش صنعت و تکنولوژی، خصوصا ارتباطات، یک زن بی‌سواد قادر به اداره خانه و تربیت فرزندان خویش نیست چه رسد به اینکه بتواند در جامعه نقشی ایفا نماید.

شورای علمای شیعه افغانستان از این اقدام حکومت اظهار تأسف نموده به مقامات ذی صلاح توصیت می‌نماید که هر چه زودتر زمینه‌ی تحصیل دختران را در مکاتب، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی مطابق موازین شرعی فراهم سازند تا فرزندان این سر زمین با فراگیری علم و دانش کشور را به سوی رشد، ترقی و شکوفایی سوق دهند.

شورای علمای شیعه افغانستان- کابل

8/ 6 / 1444

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6116

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب