بسم الله الرحمن الرحیم
یر فع الله اللذین آمنوا منکم و اللذین
اوتوالعلم درجات والله بما تعملون خبیر.
‏(قرآن کریم )
مسلم است همانگونه که دین مقدس اسلام  برفضیلت، ارج و منزلت علم تاکید فراوان داشته است، بقا، پیشرفت و شکوفایی دین
نیز در گرو رشد و توسعه دانش دینی است.  و تعمیق وتوسعه علم دین مرهون خلوص، سخت کوشی ها، ژرف اندیشی های ائمه معصومین علیهم السلام و جانشینان آنها در ادوار و ازمنه گذشته بوده است و در زمان حاضرنیز حمایت فقها و مراجع عظام تقلید( دامت افاضاتهم ) اهرم اصلی این توسعه است و در گستره ی وسیع تر مدیریت علمی، دلسوزی وهم انديشی مدیران و اساتید حوزات علمیه تحقق بخش این تعمیق و توسعه می باشد.
از این رو این همایش کار بسیار شایسته ضرور و مفید تلقی می گردد که توسط شورای نظارت بر شهریه و حوزات علمیه افغانستان برگزار گردیده است.
‏ ما شرکت کنندگان ضمن سپاسگزاری از  برگزارکنندگان این همایش مفید و کارآمد نکاتی را به عنوان بیانیه پایانی این همایش اعلام میداریم:
‏ ۱_شورای نظارت بر شهریه و حوزات علمیه افغانستان که در دوران جهاد با ابتکار حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین ابراهیمی، نماینده مقام معظم رهبری افغانستان ایجاد گردید؛ تا امروز برای بقا،و شکوفایی حوزات علمیه تلاش مستمر داشته است؛ مخصوصاً در دو دهه اخیر این شورا فعالیتهای چشمگیری داشته است که اخیراً با مدیریت جناب آقای دکتر فلاح نژاد بارورتر
‏و مؤثر تر گردیده وبه مرحله جدید تکاملی ومدیریتی خود رسیده است.
‏ ۲_ هدف اصلی حوزات علمیه تحصیل، پژوهش وتبلیغ معارف اسلامی می باشد؛ لذا ما از اقدامات این شورا در راستای تحقق این اهداف جداً حمایت می نماییم.
۳_ در مقطع فعلی که تعداد زیادی از طلاب به سطوح عالی فقه و اصول رسيده است، نیاز شدید و مبرم است به دانش افزایی
این ها در امور قرآنی، پژوهش وتبلیغ، و لذا از اقدامات صورت گرفته در این راستا به طور جدی حمایت می نماییم.
۴_ از آنجایی که پایگاه اصلی تبلیغ معارف اسلامی مساجد، حسینیه ها و منابر می باشد؛ از اقدامات صورت گرفته از سوی شورای نظارت در جهت حمایت از مبلغان و  ائمه جماعات پشتیبانی کامل می نماییم.
۵_ با توجه به شرایط خاص افغانستان ونیاز شدید خواهران به آموزش علوم اسلامی، از این شورا تقاضامیگردد که زمینه تحصیل معارف اسلامی را براي خواهران از طرق فضای مجازی فراهم نمایند.
۶_ با توجه به اینکه  به دلایلی، آموزش خواهران به طور مستمر انجام نمی پذیرد و لذا درخواست می نماییم که آموزش خواهران در دو مقطع “عمومی” و” تخصصی” برنامه ریزی گردد.
۷_ همچنین با توجه به اینکه در مناطق دور دست دسترسی به اساتید ورزیده و برجسته کمتر میسر است، تقاضا می گردد که در آن مناطق نیز آموزش از طرق فضای مجازی برنامه ریزی گردد.
۸_ ازآنجاکه علوم قرآنی نیاز به توجه بیشتر دارد؛ از این شورا تقاضا می نماییم تا توجه به آموزش رشته های مختلف علوم قرآنی را  مضاعف نماید.
۹_ ضمن تشکر از اقدامات سازنده نمایندگی مفخم جامعه المصطفی العالمیه، از شورای محترم نظارت می خواهیم که بین این دو نهاد معتبر آموزشی، جهت هم افزایی امکانات و فرصت هابرای ار تقای کیفی حوزات علمیه، ارتباطات بیشتر و مستمر تر برقرار گردد.
۱۰_ و در پایان از مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای( دام ظله العالی) سپاسگزاری می نماییم که در طول مدت زعامت خویش به حوزات علمیه شیعه توجه ویژه داشته که نمونه بارز آن حوزات علمیه افغانستان عزیز است که هماره مورد توجه، عنایت و حمایت ایشان بوده است و این توجه را اخیراًبا فرستادن مدیر توانا، مخلص و دلسوز جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر فلاح نژاد بیشتر و جدی تر ساخته است.
والسلام علیکم ورحمت الله
‏  شرکت کنندگان همایش هم اندیشی مدیران و اساتید حوزات علمیه افغانستان
‏۷/۲/۱۴۰۲ برابر با ششم شوال المکرم ۱۴۴۴هق.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6853

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب